Bijdrage Arie Slob aan het algemeen overleg Winterproblematiek spoor e.a.
Bijdrage van ChristenUnie Fractievoorzitter Arie Slob als lid van de vaste commissie voor Infrastructuur en Milieu in een algemeen overleg met minister Schultz van Haegen-Maas Geesteranus van Infrastructuur en Milieu.
Onderwerp: Winterproblematiek spoor e.a.
Kamerstuk: 33 000 – A
Datum: 14 februari 2012
De heer Slob (ChristenUnie): Voorzitter. Daar zitten we dan weer, allemaal weer een jaartje ouder geworden. Ik heb zelfs de teksten van vorig jaar nog meegenomen, waaronder het witboek dat wij destijds gemaakt hebben met de ervaringen van reizigers. We hebben er ook allemaal wat extra spoorwinterfrustratie bij gekregen. Ondanks dat er op een aantal punten verbeteringen zichtbaar zijn, is het helaas nog steeds niet goed. En daar kunnen we ons natuurlijk niet bij neerleggen. Daarom is het goed dat we hierover met elkaar spreken.
Ik vind het ook goed dat de minister in Zwitserland gaat buurten om te kijken welke kennis daar voorhanden is. Ik heb zelf een rondje gemaakt in Nederland, waar ook heel veel deskundigen op dit gebied zijn. Ik kan melden dat er dan heel wat punten naar voren komen, ook in technische zin, waar verbeteringen mogelijk zijn en die wellicht helmaal niet zo moeilijk te realiseren zijn. Als je bijvoorbeeld de wisselverwarming verbetert maar de elektronica van het relais niet beschermt, kunnen er problemen ontstaan door bevriezend smeltwater. Als de wissels wel vorstbestendig zijn, maar de temperatuur onder de min tien graden zakt, dan ontstaan er ook problemen. Er was zelfs iemand die nog een leuk boekje had uit 1961 met allerlei onderhoudstips. Daar stond de volgende tip in: In de wintermaanden moet ter verkrijging van ruimte voor sneeuwberging de ballast tussen de wisselhouten van de tongbeweging tot 20 centimeter buiten de aanslagspoorstaven tot 5 centimeter boven de onderkant van het wisselhout worden ontgraven. Dit om maar even iets te noemen. We hebben dus allemaal kennis, ook in eigen huis. Het is dus prima om in Zwitserland te gaan kijken, maar ook onze eigen kennis op dit vlak moeten we aanboren.
Ik heb alles nog eens doorgelezen, ook van de afgelopen jaren. Volgens mij zijn er twee grote problemen die achter de sneeuwvlokken schuilgaan. Dat is allereerst de capaciteit op het spoor. Er is gewoon te weinig reservecapaciteit, met name op de grote knooppunten. In normale situaties redden we het wel en dan past het allemaal nog wel binnen de modellen. En als er één storing is, lukt het meestal ook nog wel om die op te vangen, maar als we meervoudige storingen krijgen, of die nu worden veroorzaakt door sneeuwvlokken, herfstblaadjes of weet ik veel wat, dan ontstaat er heel snel een onbeheersbare situatie. Dan doet zich eigenlijk een soort van olievlekeffect voor. Een treindienstleiding heeft dan eigenlijk nog maar één optie en dat is alles even platleggen om vervolgens voorzichtig op te starten met een nooddienstregeling. We weten echter allemaal dat als je dat niet vroegtijdig doet en het uren en uren duurt, de stations en de perrons vollopen met gefrustreerde reizigers, zeker ook als de informatievoorziening heel erg beperkt is. Daar moeten we ook over nadenken, namelijk of we ook extra capaciteit kunnen creëren, bijvoorbeeld op de grote knooppunten Utrecht en Amsterdam. Het kan bijvoorbeeld betekenen dat er meer perrons moeten komen om storingen op te vangen. Zoals we weten, hangt daar dan wel een prijskaartje aan. We kunnen ook meer onderhoudscapaciteit proberen te realiseren. Er is knetterhard gewerkt door de onderhoudsploegen en er is geweldig werk door hen geleverd, maar er zijn te weinig monteurs beschikbaar. Dat is mijns inziens wel een verschil met Zwitserland waar de capaciteit op dat vlak gewoon groter is en men dus ook sneller kan optreden. Ook dat kost echter geld. Er zijn natuurlijk ook heel simpele oplossingen denkbaar. Laat bijvoorbeeld zo'n storingsmonteur over de vluchtstrook rijden van de snelweg als hij ergens heen moet. Dan kan ook helpen om het probleem sneller aan te pakken.
Daarnaast moet er echt goed gekeken worden naar de bijsturing van de treinen. Er moet een fundamentele herziening plaatsvinden op dit gebied. Dat lijkt mij cruciaal. De minister heeft dat zelf eigenlijk ook al geanalyseerd. Ik verwijs op dit punt naar haar brief van 4 oktober 2011. Naast de reisinformatie, is die bijsturing het grootste probleem. Ik vraag de minister dan ook wat ze tot nu toe op dit punt heeft gedaan. Naast de organisatorische afspraken tussen NS en ProRail en de oprichting van het OCCR is er volgens mij nog niet echt heel veel gebeurd. Dit terwijl er op dit gebied echt iets moet gebeuren. We zien bij meerdere storingen dat het systeem compleet out of control raakt omdat de treindienstleiding dan zo veel handelingen moet doen voor bijsturing dat ze continu achter de feiten aanloopt. Vroeger waren er meer treindienstleiders. Nu is alles geautomatiseerd en gecentraliseerd maar de kwetsbaarheid is bij storingen eigenlijk alleen maar groter geworden. Dat zie je met name bij Utrecht. In haar brief geeft de minister aan dat 70 treinen per uur de capaciteit is voor bijsturing, maar we weten allemaal dat er 120 treinen per uur doorgaan. Dus daar zit een veel te grote kloof tussen. Als er dan bij verstoringen handmatige handelingen moeten worden verricht, red je het gewoon niet.
Ik ben nog eens in de stukken gedoken. Tien jaar geleden is er al over gesproken in de Kamer dat de treindienstleiding software nodig heeft voor beslissingsondersteuning, zodat de treindienstleiding voor elke trein alleen nog maar een scenario hoeft te kiezen en de software de rest van de bijsturing doet. Daar is toen wellicht willens en wetens niet voor gekozen, maar het zou nu echt een oplossing kunnen zijn. Ik vraag de minister grote prioriteit te geven aan doorlichting van het treinbijsturingssysteem op crisisbestendigheid en om beslissingsondersteunende software mogelijk te maken op de korte termijn.
We hebben steeds gezegd dat we het woord reiziger met de hoofdletter R schrijven. Ik heb dat ondersteund. Ik heb de minister zelfs chocoladeletters aangeboden die het woord reiziger vormen. Dat heeft niet geholpen. Die zijn waarschijnlijk weggesmolten. Het is wat ons betreft in ieder geval niet acceptabel dat er anderhalve week met een nooddienstregeling wordt gereden. Dat is eigenlijk wegvluchten voor de twee hoofdproblemen, namelijk het gebrek aan capaciteit en onvoldoende bijsturing. Dat het een of twee dagen gebeurt, alla, maximaal drie dagen per jaar, zou ik haast zeggen, maar als echt weggevlucht wordt voor de kernproblemen en dit dan de oplossing is, dan staat die reiziger met die hoofdletter R letterlijk in de kou. Dat moeten we niet willen. Daar kunnen we iets aan doen, maar dan moet er wel politieke wil zijn. Ik bied mij daarvoor aan.
Voor meer informatie: www.tweedekamer.nl.
Archief > 2012 > februari
- 29-02-2012 29-02-2012 12:20 - Slob: behoud werkgelegenheid moet topprioriteit Catshuis-formatie worden
- 29-02-2012 29-02-2012 00:00 - Bijdrage Arie Slob aan het plenair debat over recessie, oplopende werkloosheid en bezuinigingen.
- 29-02-2012 29-02-2012 00:00 - Bijdrage Cynthia Ortega aan plenair debat verslag AO BES-aangelegenheden met de minister van BZK.
- 29-02-2012 29-02-2012 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het algemeen overleg Pensioenonderwerpen.
- 28-02-2012 28-02-2012 17:42 - 'Stop met te snel levens beëindigen van baby's met open ruggetje'
- 28-02-2012 28-02-2012 17:31 - 'Een echte held, kiest statiegeld'
- 28-02-2012 28-02-2012 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het plenair debat over de agenda van de Europese Top.
- 28-02-2012 28-02-2012 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het plenair debat over klinisch medische schade kinderen asielzoekers.
- 27-02-2012 27-02-2012 19:57 - ChristenUnie: zwerfafval tegengaan door uitbreiding statiegeld
- 27-02-2012 27-02-2012 00:00 - Inbreng Cynthia Ortega inzake Wijziging Wet educatie en beroepsonderwijs.
- 23-02-2012 23-02-2012 00:00 - Schriftelijke vragen Esmé Wiegman inzake de euthanasie bij dementie.
- 21-02-2012 21-02-2012 00:00 - Inbreng Arie Slob inzake standpunt doortrekking A15 naar A21 in regio Arnhem Nijmegen.
- 20-02-2012 20-02-2012 15:52 - Reactie Arie Slob op het vertrek van Job Cohen
- 20-02-2012 20-02-2012 11:39 - Weblog Esmé Wiegman: tranen prikten in mijn ogen
- 17-02-2012 17-02-2012 11:16 - Slob: "We moeten ons nu sterk maken voor de mensen in het land"
- 17-02-2012 17-02-2012 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind ivm de komst van een extremistische imam naar Nederland.
- 16-02-2012 16-02-2012 12:51 - Slob: Minister moet regie om spoor robuust te maken
- 16-02-2012 16-02-2012 00:00 - Bijdrage Arie Slob aan het voortgezet algemeen overleg HSA problematiek en hoofdrailnet.
- 16-02-2012 16-02-2012 00:00 - Bijdrage Arie Slob aan het voortgezet algemeen overleg Winterproblematiek op het spoor.
- 16-02-2012 16-02-2012 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het voortgezet algemeen overleg Raad Buitenlandse Zaken.
- 16-02-2012 16-02-2012 00:00 - Bijdrage Esmé Wiegman in het plenaire debat over het natuurakkoord.
- 16-02-2012 16-02-2012 00:00 - Bijdrage Esmé Wiegman in het voortgezet algemeen overleg Tuinbouw.
- 16-02-2012 16-02-2012 00:00 - Inbreng schriftelijk overleg Arie Slob inzake doortrekking A15 naar A12 regio Arnhem Nijmegen.
- 16-02-2012 16-02-2012 00:00 - Inbreng Esmé Wiegman inz. Aanbieding ontwerpbesluit wijz. Besluit stortplaatsen en stortverboden.
- 16-02-2012 16-02-2012 00:00 - Inbreng Esmé Wiegman inzake Wijziging Wet maatschappelijke ondersteuning.
- 16-02-2012 16-02-2012 00:00 - Inbreng Carola Schouten inzake Wijziging Wet Studiefinanciering 2000.
- 16-02-2012 16-02-2012 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het algemeen overleg Eurogroep/Ecofin Raad.
- 16-02-2012 16-02-2012 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Raad Buitenlandse Zaken.
- 15-02-2012 15-02-2012 17:45 - Schouten: Rutte mee naar Japan voor behoud NedCar
- 15-02-2012 15-02-2012 15:42 - Kamermeerderheid wil extremistische shariageleerde weren uit Nederland
- 15-02-2012 15-02-2012 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind over de komst van een extremistische imam naar Nederland.
- 15-02-2012 15-02-2012 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het plenair debat over de sluiting van NedCar.
- 15-02-2012 15-02-2012 00:00 - Inbreng Cynthia Ortega inzake Innovatieve experimenteerruimte onderwijs.
- 15-02-2012 15-02-2012 00:00 - Bijdrage Arie Slob aan het algemeen overleg HSA-problematiek en Hoofdrailnet.
- 15-02-2012 15-02-2012 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het algemeen overleg Fiscale agenda.
- 15-02-2012 15-02-2012 00:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan het algemeen overleg Zorglandschap.
- 15-02-2012 15-02-2012 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg groenboek gezinshereniging.
- 14-02-2012 14-02-2012 20:55 - ChristenUnie roept op tot openheid van zaken in orthodox-protestantse kring
- 14-02-2012 14-02-2012 00:00 - Bijdrage Arie Slob aan het algemeen overleg Winterproblematiek spoor e.a.
- 14-02-2012 14-02-2012 00:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan het algemeen overleg Duurzaam inkopen en Palmolie.
- 14-02-2012 14-02-2012 00:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan het algemeen overleg PAS/Natura 2000.
- 13-02-2012 13-02-2012 11:40 - Opinie Volkskrant: beter worstelen met ouderdom dan definitief kiezen voor de dood
- 13-02-2012 13-02-2012 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind inz. ILO rapport "Buried in Bricks" en NAVO/ISAF betrokkenheid.
- 09-02-2012 09-02-2012 18:45 - ChristenUnie wil nationaal actieplan Huiselijk geweld
- 09-02-2012 09-02-2012 17:33 - Kamer: stel eerlijke eisen bij aanbestedingen
- 09-02-2012 09-02-2012 00:00 - Schriftelijke vragen Esmé Wiegman, Joël Voordewind: Het rapport 'Belofte maakt schuld? Scheiden ook.
- 09-02-2012 09-02-2012 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Alcoholbeleid.
- 09-02-2012 09-02-2012 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het plenair debat over de Staat van de Europese Unie.
- 09-02-2012 09-02-2012 00:00 - Bijdrage Cynthia Ortega aan het algemeen overleg Ketenbepaling in de flexwet.
- 09-02-2012 09-02-2012 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Eindevaluatie Nederlandse ISAF missie in Uruzgan.
- 09-02-2012 09-02-2012 00:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan het algemeen overleg Huiselijk geweld.
- 09-02-2012 09-02-2012 00:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan het verzamel algemeen overleg Energie.
- 08-02-2012 08-02-2012 16:00 - ChristenUnie wil bewustzijn gevolgen scheiding vergroten
- 08-02-2012 08-02-2012 10:34 - Opinie Trouw: Geen werkgelegenheid, maar massawerkloosheid
- 08-02-2012 08-02-2012 00:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan het algemeen overleg Rapport "Beperkt weerbaar".
- 08-02-2012 08-02-2012 00:00 - Bijdrage Arie Slob aan het plenair debat Wijziging Wet veiligheidsregio's brandweer.
- 08-02-2012 08-02-2012 00:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan het voortgezet algemeen overleg Zorgverzekeringswet.
- 08-02-2012 08-02-2012 00:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan het voortgezet algemeen overleg Euthanasie.
- 08-02-2012 08-02-2012 00:00 - Bijdrage Cynthia Ortega aan het algemeen overleg UWV-onderwerpen.
- 07-02-2012 07-02-2012 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het plenair debat Tweede pakket wetgeving financiële markten.
- 07-02-2012 07-02-2012 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Situatie Arabische regio.
- 06-02-2012 06-02-2012 00:00 - Schriftelijke vragen Arie Slob inzake de interoperabiliteit op het grenstraject Arnhem-Emmerich.
- 06-02-2012 06-02-2012 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind over de bevindingen van het boek "Deception".
- 06-02-2012 06-02-2012 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het wetgevingsoverleg inzake het tweede FM-pakket.
- 06-02-2012 06-02-2012 00:00 - Bijdrage Cynthia Ortega aan het algemeen overleg BES aangelegenheden met de minister van BZK en KR.
- 06-02-2012 06-02-2012 00:00 - Bijdrage Cynthia Ortega aan het algemeen overleg BES aangelegenheden met de minister van V & J.
- 06-02-2012 06-02-2012 00:00 - Bijdrage Cynthia Ortega aan het algemeen overleg BES aangelegenheden met de minister van OCW.
- 06-02-2012 06-02-2012 00:00 - Bijdrage Cynthia Ortega aan het algemeen overleg BES aangelegenheden met de minister van I & A.
- 03-02-2012 03-02-2012 18:58 - Aanpak huiselijk geweld
- 03-02-2012 03-02-2012 16:41 - ‘Rosenthal, dring bij Egyptisch parlement aan op recht bekering’
- 03-02-2012 03-02-2012 11:07 - Slob wil Nationale Onderwijsdag om vertrouwen te herstellen
- 02-02-2012 02-02-2012 18:34 - ChristenUnie wil verhoging AOW-leeftijd vervroegen
- 02-02-2012 02-02-2012 00:00 - Inbreng verslag (wetsvoorstel) Carola Schouten inzake de Wet bankenbelasting.
- 02-02-2012 02-02-2012 00:00 - Inbreng Arie Slob inz. Wijziging Gemeentewet, Wet wapens en munitie en Politiewet 201X.
- 02-02-2012 02-02-2012 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Uitfasering bilaterale ontwikkelingssamenwerking.
- 01-02-2012 01-02-2012 16:04 - Ortega: nieuwe Wet Werken naar Vermogen is gedrocht geworden
- 01-02-2012 01-02-2012 12:09 - Slob wil openheid kabinet over bezuinigingsopties
- 01-02-2012 01-02-2012 10:05 - ChristenUnie: kabinet moet meer doen tegen overgewicht
- 01-02-2012 01-02-2012 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind inz. mogelijke samenwerking Taliban en het Afghaanse leger.
- 01-02-2012 01-02-2012 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan plenair debat inz. wetsvoorstel Nieuwe regels omtrent aanbestedingen.
- 01-02-2012 01-02-2012 00:00 - Bijdrage Cynthia Ortega aan het plenaire debat over het burgerinitiatief "AOW omhoog!".
- 01-02-2012 01-02-2012 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan plenair debat inz. Wet verhoging pensioenleeftijd, extra verhoging AOW.
- 01-02-2012 01-02-2012 00:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan het algemeen overleg Flexibilisering jeugdgezondheidszorg.
- 01-02-2012 01-02-2012 00:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan het algemeen overleg Tuinbouw.
- 01-02-2012 01-02-2012 00:00 - Inbreng verslag (wetsvoorstel) Esmé Wiegman inzake Beginselenwet AWBZ-zorg.