Verslag Wegenverkeerswet 1994 inzake invoering digitale controle-apparaat
dinsdag 27 januari 2004 09:51
Door: Arie Slob
Algemeen
De leden van de fractie van de ChristenUnie hebben met belangstelling kennis genomen van het voorliggende wetsvoorstel betreffende de invoering van de digitale tachograaf. De voordelen van de digitale tachograaf met betrekking tot de verkeersveiligheid, de arbeidsomstandigheden en de concurrentieverhoudingen, zijn evident. Deze leden constateren dat de invoering van de digitale tachograaf, zoals voorgeschreven in de desbetreffende Europese verordening, een wettelijke basis krijgt in de Arbeidstijdenwet. Zij informeren of er lidstaten zijn die ervoor kiezen de verordening niet in wetgeving te vertalen. Meer in het algemeen vragen zij welke garanties er zijn dat de wijze van implementatie in de verschillende lidstaten niet zal leiden tot concurrentievervalsing, omdat de ene lidstaat bijvoorbeeld minder strikte eisen stelt dan de andere.
De leden van de fractie van de ChristenUnie leiden uit de memorie van toelichting af dat in het commentaar van het Adviescollege toetsing administratieve lasten (Actal) kritische vragen zijn gesteld over de berekening en kwantificering van de administratieve lasten. Kan dit commentaar ook aan de Kamer worden gezonden? In reactie op dit commentaar delen de indieners mee dat hierop in de nadere regelgeving tot uitwerking van het wetsvoorstel zal worden teruggekomen. Wanneer zal dat naar verwachting gebeuren?
Ten aanzien van de nadere regelgeving vragen deze leden of het de bedoeling is dat deze beschikbaar is voor de plenaire behandeling van dit wetsvoorstel. Zo nee, op welke termijn zal die dan wel gereed zijn en welke deadline is acceptabel voor de fabrikanten en inbouwers? Is het de bedoeling dat de Overlegorganen Goederenvervoer en Personenvervoer nog worden gekend in de voorstellen betreffende de wijziging van de nadere regelgeving en zo ja, hoeveel tijd krijgen zij daarop te reageren?
Doelstelling en kader
De leden van de fractie van de ChristenUnie juichen het toe dat de introductie van de digitale tachograaf ook zal leiden tot betere bestrijding van fraude en in samenhang daarmee ook tot betere arbeidsomstandigheden voor de betrokken werknemers. Zij herinneren in dit verband aan de Kamervragen die de leden Van Dijke en Huizinga-Heringa eind 2002 over de fraude met verlofbrieven stelden. Het is deze leden nog niet geheel duidelijk hoe waterdicht het nieuwe systeem zal zijn. Zo veronderstellen dat er nog wel mogelijkheden zijn tot het plegen van fraude, als een chauffeur wordt ingezet in zowel een voertuig dat onder de reikwijdte van de verordening valt als een voertuig waarin nog met de analoge tachograaf wordt gewerkt. Daarnaast is het digitale controleapparaat in sommige situaties niet beschikbaar. In de toelichting wordt het voorbeeld genoemd van het lossen en laden van een aanhanger zonder trekker. Kan worden aangegeven op welke wijze ernaar wordt gestreefd fraude zoveel mogelijk tegen te gaan? Zijn er in EU-verband ook concrete plannen de reikwijdte van de verordening te verbreden naar andere voertuigen?
Voor wat betreft de technische mogelijkheden van een digitale tachograaf vragen de leden van de fractie van de ChristenUnie in hoeverre bij de formulering van de technische eisen rekening wordt gehouden met te verwachten ontwikkelingen, zoals de invoering van een vorm van kilometerheffing. Zij zouden het betreuren als de transportsector in de nabije toekomst wordt geconfronteerd met forse investeringen op grond van dit wetsvoorstel en vervolgens nogmaals aanzienlijke kosten moet maken om de kilometerheffing technisch mogelijk te maken. Wat wordt concreet ondernomen om een duurzame oplossing te bieden, waarmee ook op de middellange termijn kan worden volstaan?
Inwerkingtredingstermijn verordening
De leden van de fractie van de ChristenUnie informeren naar de stand van zaken betreffende de ontwikkeling en de goedkeuring van het controleapparaat. Wordt ten aanzien van invoe-ring vooralsnog vastgehouden aan de datum van 6 augustus 2004? Hoe wordt gegarandeerd dat in de hele EU sprake zal zijn van een gelijktijdige introductie van de digitale tachograaf?
De digitale tachograafkaarten
De leden van de fractie van de ChristenUnie ontvangen graag meer duidelijkheid over de mogelijkheden die transportondernemingen in de EU onder de werking van de nieuwe regel-geving zullen hebben om niet-EU-werknemers in te zetten. Klopt het dat niet-EU-chauffeurs niet in aanmerking komen voor een bestuurderskaart? Zo ja, kan dat nader worden toegelicht?
Handhaving: toezicht en controle
De leden van de fractie van de ChristenUnie leiden uit het commentaar van de Overlegorganen Goederenvervoer en Personenvervoer op het concept-wetsvoorstel d.d. 16 juni 2003 af dat de Europese Commissie nog hiaten signaleert op het terrein van de handhaving. Kan daarop worden ingegaan?
Administratieve lasten en bedrijfseffecten
De leden van de fractie van de ChristenUnie verzoeken het kabinet meer duidelijkheid te verschaffen over de te verwachten kosten van de digitale tachograaf, op grond van de laatste inzichten.
Archief > 2004 > januari
- 30-01-2004 30-01-2004 17:38 - 4000 vrienden voor ChristenUnie
- 30-01-2004 30-01-2004 15:39 - Herindeling Achterhoek (media)
- 29-01-2004 29-01-2004 09:53 - Bijdrage debat Herindeling Achterhoek
- 28-01-2004 28-01-2004 21:18 - Algemeen Overleg Toekomst nationale rechtsstaat
- 28-01-2004 28-01-2004 15:35 - Arie Slob lid SEF
- 28-01-2004 28-01-2004 08:12 - Bijdrage debat Beroepen in het onderwijs
- 28-01-2004 28-01-2004 00:28 - Gezinnen dreigen uiteen te vallen
- 27-01-2004 27-01-2004 21:24 - Vragen over Rapgroep NAG - antisemitische teksten
- 27-01-2004 27-01-2004 09:51 - Verslag Wegenverkeerswet 1994 inzake invoering digitale controle-apparaat
- 27-01-2004 27-01-2004 09:43 - Algemeen Overleg Direct gekozen burgemeester
- 26-01-2004 26-01-2004 09:38 - Vragen over Haïti
- 23-01-2004 23-01-2004 23:27 - André Rouvoet: Sommige dingen doe je niet
- 23-01-2004 23-01-2004 22:44 - Werkbezoek Landstede 23-01-2004
- 23-01-2004 23-01-2004 21:27 - Tineke Huizinga over regeling schrijnende gevallen: Ik vind het een vreemd en teleurstellend verhaal
- 23-01-2004 23-01-2004 19:26 - ChristenUnie wil duidelijkheid belastingaangifte
- 22-01-2004 22-01-2004 21:37 - Bijdrage debat Openheid en continuïteit publieke omroep
- 22-01-2004 22-01-2004 09:34 - Verslag Wijziging Drank-en horecawet; introductie bestuurlijke boete
- 22-01-2004 22-01-2004 09:33 - Verslag Afbakening en reikwijdte AWBZ en onderwijs
- 22-01-2004 22-01-2004 09:30 - Verslag Actieplan gelijke behandeling
- 20-01-2004 20-01-2004 21:27 - Vragen over Verkoop Duits rundvlees zonder BSE-toets
- 20-01-2004 20-01-2004 18:00 - Vragen over Geschiktheid elektronische aangifte anders dan Windows
- 20-01-2004 20-01-2004 14:31 - Verlinksing van ChristenUnie is slechts schijn
- 19-01-2004 19-01-2004 14:57 - Diepte integratieprobleem niet gepeild
- 16-01-2004 16-01-2004 19:07 - Werkbezoek aan BNN
- 14-01-2004 14-01-2004 22:05 - Moord op docent in den Haag
- 13-01-2004 13-01-2004 23:10 - Frits Wester: 'Rouvoet kan een debat beinvloeden'
- 10-01-2004 10-01-2004 14:35 - Bromfietsplannen minister Peijs
- 09-01-2004 09-01-2004 10:57 - Werkbezoek Urk
- 08-01-2004 08-01-2004 13:53 - Verslag Wijziging GWWD kortingensysteem art. 86 lid 2
- 07-01-2004 07-01-2004 21:14 - Werkbezoek Urk
- 07-01-2004 07-01-2004 21:10 - Zembla over C2000
- 05-01-2004 05-01-2004 10:27 - Goede voornemens
- 02-01-2004 02-01-2004 09:44 - Graag een open discussie over onderwijsvrijheid
Reacties op 'Verslag Wegenverkeerswet 1994 inzake invoering digitale controle-apparaat'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.