Algemeen Overleg Toekomst nationale rechtsstaat
woensdag 28 januari 2004 21:18
De heer Rouvoet (ChristenUnie) merkt op dat men stilzwijgend afscheid lijkt te hebben genomen van het begrip "sociale rechtsstaat", dat tot voor kort heel gangbaar was. Hij is echter voor het behoud van de sociale rechtsstaat. Zodra het om veiligheid gaat wordt namelijk geroepen om meer regels, meer handhaving, meer inspanningen en dus ook om meer overheid. Het recht op veiligheid brengt meer overheid en meer inspanningsverplichtingen met zich mee.
De heer Rouvoet heeft waardering voor het WRR-rapport. Een reden voor het schrijven van het rapport was de toenemende heterogeniteit van de bevolking. Dat punt komt echter niet echt meer terug in het rapport en het kabinetsstandpunt. Is het ideaal van een onomstreden rechtsstaat nog wel houdbaar? Misschien is door de toenemende verscheidenheid in de samenleving en in opvatting loyaliteit aan de rechtsstaat niet voor iedereen meer vanzelfsprekend. Dat is een punt van zorg.
Waar de WRR nadrukkelijk kiest voor de invalshoek van internationalisering en individualisering en de mondigere burgers, is het kabinet erg gericht op zaken als doelmatigheid en kosteneffectiviteit van de rechtsstaat. Daar passen begrippen bij als de houdbare rechtsstaat en een bruikbare rechtsorde. Het kabinet schrijft wel dat de rechtsstaat meer inhoudt dan een klassiek liberale variant, maar dat wordt niet echt uitgewerkt.
In het kabinetsstandpunt wordt een spanningsveld getekend tussen de behoefte aan zekerheden enerzijds en de wens van minder regels anderzijds. Zo'n spanningsveld verdient uitdieping in het licht van het concept van het rechtsstaatidee. Wat wil men en hoe ver wil men gaan met het inwilligen van de behoefte aan zekerheid? Waar trekt men de grens, uit onmacht of als gevolg van beperkte middelen? Vooralsnog lijkt het alsof het kabinet te weinig oog heeft voor de grenzen die het rechtsstaatsidee zelf stelt aan zaken als privatisering, zelfregulering, handhaving en dergelijke.
Er is bij het kabinet sprake van een fixatie op afslanking en deregulering. Dat leidt ertoe dat het te snel, te weinig kritisch en te algemeen spreekt over het terugleggen van verantwoordelijkheden in de samenleving. De vraag wat publieke taken zijn en welke daarvan echt aan de overheid voorbehouden zijn, wordt niet gesteld in het kabinetsstandpunt. Doelmatigheid en de kosten lijken bepalend te zijn. De vraag wat goedkoop en effectief is, mag echter niet doorslaggevend zijn. Er moet een duidelijke afbakening komen tussen wat in ieder geval een publieke taak is en wat kan worden geprivatiseerd of primair door anderen kan worden uitgevoerd. Als het publieke en eigen belang in elkaars verlengde liggen, is zelfregulering mogelijk en is er in beginsel geen overheid nodig. Pas als die twee uiteen gaan lopen, dient zich een mogelijke taak voor de overheid aan. Dan kunnen ook vragen gesteld worden over de reikwijdte van de rechtsbescherming door en tegen de overheid. De heer Rouvoet mist dat in het kabinetsstandpunt.
In het kabinetsstandpunt wordt gesproken over lippendienst aan rechtsstatelijke waarborgen en normen, die louter op grond van financieel-economische motieven weer terzijde worden geschoven. Tegen wie richt zich dat verwijt? Is dat zelfkritisch of is het tegen anderen gericht? Kan de minister concrete voorbeelden noemen waaraan gedacht werd toen dit werd neergeschreven?
De heer Rouvoet is van mening dat er mogelijkheden zijn voor deregulering en voor een andere rol of andere taken voor maatschappelijke organisaties. Er is misschien meer mogelijk dan nu gebeurt in die richting. Hij wil er echter niet de rechtsstaat en een vitale civil society tegenover elkaar stellen. Dat gebeurt wel in het stuk. Een rechtsstaat is echter een voorwaarde voor een vitale samenleving met actieve maatschappelijke verbanden. Er is zeker meer regulering en handhaving denkbaar, maar dat moeten niet worden overschat. Eigen belangen van maatschappelijke organisaties moeten uiteindelijk worden afgewogen tegen het algemene belang, het publieke belang.
De heer Rouvoet vindt de internationale component aan de magere kant. Hij mist het punt van bevordering van het internationale rechtsstaatidee en hoe je in dat verband omgaat met handelsbelangen en de mensenrechten. Hoe kijkt het kabinet daar tegen aan? Er ligt op dat punt een zware verantwoordelijkheid voor het parlement, maar niet uitsluitend het parlement. Het is ook in het belang van de regering en de taak van de regering om te zorgen dat de democratische rechtsstaat voluit kan functioneren, ook bij een toename van de Europese regelgeving.
- Labels
- Bijdragen
Archief > 2004 > januari
- 30-01-2004 30-01-2004 17:38 - 4000 vrienden voor ChristenUnie
- 30-01-2004 30-01-2004 15:39 - Herindeling Achterhoek (media)
- 29-01-2004 29-01-2004 09:53 - Bijdrage debat Herindeling Achterhoek
- 28-01-2004 28-01-2004 21:18 - Algemeen Overleg Toekomst nationale rechtsstaat
- 28-01-2004 28-01-2004 15:35 - Arie Slob lid SEF
- 28-01-2004 28-01-2004 08:12 - Bijdrage debat Beroepen in het onderwijs
- 28-01-2004 28-01-2004 00:28 - Gezinnen dreigen uiteen te vallen
- 27-01-2004 27-01-2004 21:24 - Vragen over Rapgroep NAG - antisemitische teksten
- 27-01-2004 27-01-2004 09:51 - Verslag Wegenverkeerswet 1994 inzake invoering digitale controle-apparaat
- 27-01-2004 27-01-2004 09:43 - Algemeen Overleg Direct gekozen burgemeester
- 26-01-2004 26-01-2004 09:38 - Vragen over Haïti
- 23-01-2004 23-01-2004 23:27 - André Rouvoet: Sommige dingen doe je niet
- 23-01-2004 23-01-2004 22:44 - Werkbezoek Landstede 23-01-2004
- 23-01-2004 23-01-2004 21:27 - Tineke Huizinga over regeling schrijnende gevallen: Ik vind het een vreemd en teleurstellend verhaal
- 23-01-2004 23-01-2004 19:26 - ChristenUnie wil duidelijkheid belastingaangifte
- 22-01-2004 22-01-2004 21:37 - Bijdrage debat Openheid en continuïteit publieke omroep
- 22-01-2004 22-01-2004 09:34 - Verslag Wijziging Drank-en horecawet; introductie bestuurlijke boete
- 22-01-2004 22-01-2004 09:33 - Verslag Afbakening en reikwijdte AWBZ en onderwijs
- 22-01-2004 22-01-2004 09:30 - Verslag Actieplan gelijke behandeling
- 20-01-2004 20-01-2004 21:27 - Vragen over Verkoop Duits rundvlees zonder BSE-toets
- 20-01-2004 20-01-2004 18:00 - Vragen over Geschiktheid elektronische aangifte anders dan Windows
- 20-01-2004 20-01-2004 14:31 - Verlinksing van ChristenUnie is slechts schijn
- 19-01-2004 19-01-2004 14:57 - Diepte integratieprobleem niet gepeild
- 16-01-2004 16-01-2004 19:07 - Werkbezoek aan BNN
- 14-01-2004 14-01-2004 22:05 - Moord op docent in den Haag
- 13-01-2004 13-01-2004 23:10 - Frits Wester: 'Rouvoet kan een debat beinvloeden'
- 10-01-2004 10-01-2004 14:35 - Bromfietsplannen minister Peijs
- 09-01-2004 09-01-2004 10:57 - Werkbezoek Urk
- 08-01-2004 08-01-2004 13:53 - Verslag Wijziging GWWD kortingensysteem art. 86 lid 2
- 07-01-2004 07-01-2004 21:14 - Werkbezoek Urk
- 07-01-2004 07-01-2004 21:10 - Zembla over C2000
- 05-01-2004 05-01-2004 10:27 - Goede voornemens
- 02-01-2004 02-01-2004 09:44 - Graag een open discussie over onderwijsvrijheid
Reacties op 'Algemeen Overleg Toekomst nationale rechtsstaat'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.