Werkbezoek Urk

woensdag 07 januari 2004 21:14

Woensdag 7 januari heb ik een werkbezoek op Urk afgelegd. In de afgelopen maanden heb ik me in de Kamer uitgebreid ingezet voor zowel de visserij als de scheepsbouw. twee sectoren die in zwaar weer verkeren. Ik heb een dag in mijn reces gebruikt om in Urk met betrokkenen uit deze sector van gedachten te wisselen en in bedrijven rond te kijken. Het is een prima werkbezoek geweest. Mede dankzij de inzet van wethouder Koffeman en Ben Visser (lid van perspectief en van de jeugdgemeenteraad in urk). Hieronder is het persbericht terug te vinden dat ChristenUnie Urk naar aanleiding van mijn bezoek heeft doen uitgaan. Tijdens de dag ben ik ook nog geinterviewd door RTV Flevoland.

ChristenUnie Kamerlid Arie Slob op Urk

Arie Slob van de ChristenUnie Tweede-Kamerfractie, die woensdag op Urk een werkbezoek bracht, heeft aangegeven zich in te zullen zetten voor steun aan de scheepsbouwsector en voor flankerend beleid voor de kabeljauw- en voor de scholvissers.

Arie Slob, Tweede Kamerlid voor de ChristenUnie bracht samen met Leon Meijer, medewerker van de euro-fractie van Christen-Unie en SGP, een werkbezoek aan Urk. Hij deed dit op uitnodiging van wethouder Johannes Koffeman, die zich zorgen maakt over de huidige ontwikkelingen op het gebied van visserij, visindustrie en scheepsbouw, die de slagader van de Urker economie vormen.

Arie Slob werd ontvangen op het gemeentehuis waar een beeld van de Urker economie werd gegeven.

Het gezelschap vertrok vervolgens naar Scheepswerf Metz, waar Arie Slob zich op de hoogte stelde van de economische situatie in de scheepsbouw-sector.
Arie Slob diende in december in de Kamer een motie in waarin hij de Staatssecretaris van Economische Zaken opriep zich meer in te zetten voor steun aan de scheepsbouwsector. Bij Metz blijven de orders voor nieuwbouw van kotters uit omdat deze, o.a. door steunmaatregelen in het buitenland goedkoper kunnen worden gebouwd.

Bij Northseafood werd Arie Slob geïnformeerd over de inspanningen van het bedrijf om de sterke afhankelijkheid van schol te doorbreken, en zich ook te richten op andere vissoorten.

In een reactie gaf Arie Slob aan veel nuttige informatie te hebben gekregen. Hij wil deze gaan gebruiken om nog meer aandacht te geven aan steun voor de scheepsbouwsector en aan het realiseren van flankerend beleid voor de kabeljauw- en de scholvissers.

De vissers worden zwaar getroffen door de strenge vangstbeperkende maatregelen van de Europese commissie.
In andere Europese lidstaten is sprake van compensatiebijdragen, in Nederland is dit door het ontbreken van de nodige co-financiering van het Rijk niet het geval.

Arie Slob

Reacties op 'Werkbezoek Urk'