Algemeen Overleg Schuldsanering natuurlijke personen
donderdag 27 maart 2003 11:53
De heer Rouvoet (ChristenUnie) merkt allereerst op dat het voorliggende probleem nog steeds hoge prioriteit verdient, ook omdat de ontwikkelingen niet gunstig zijn. Er is sprake van een forse toename van het aantal aanvragen voor schuldhulpverlening. Harde gegevens ontbreken, onder andere omdat er geen uniforme registratie bestaat. Dat is een opmerkelijke constatering acht jaar na de schokkende bevindingen van de commissie-Boorsma. Dat leidt tot de vraag welke concrete inspanningen worden verricht om die uniforme registratie te bewerkstelligen.
Het is vanzelfsprekend dat er op lokaal niveau een vangnet moet zijn, maar de vraag is hoe groot de mazen in dat vangnet anno 2003 zijn. Het blijkt dat 65% niet voor schuldhulpverlening in aanmerking komt vanwege een te geringe aflossingscapaciteit. Kan de vangnetpretentie wel worden waargemaakt of is aanvullend beleid daarvoor noodzakelijk?
Uit de evaluatie van de WSNP bleek dat er geen toename was te constateren van het aantal minnelijke regelingen. Is sindsdien een verbetering op dit punt waar te nemen? Het blijkt dat een aantal gemeenten nog onvoldoende in dat minnelijke traject heeft geïnvesteerd. De staatssecretaris voelt weinig voor centrale regelgeving op dit punt. De vraag is echter op grond waarvan mensen met problematische schulden recht kunnen doen gelden op schuld-hulpverlening door de lokale overheid nu er geen wettelijke basis daarvoor aanwezig is. Is het niet noodzakelijk om dan meer aan centrale regelgeving te denken dan de staatssecretaris aangeeft?
De heer Rouvoet heeft geen principiële bezwaren tegen een centrale registratie om overkreditering tegen te gaan, maar de vraag is wel of dat veel toegevoegde waarde heeft ten opzichte van de huidige BKR-registratie. Wie is of wordt dan verantwoordelijk voor het voeden van die centrale registratie, ook gelet op het privacyaspect? Wie krijgen toegang tot die centrale registratie? Wat is de opvatting van het College bescherming persoonsgegevens op dat punt?
Het is prima dat kredietverstrekkers via gedragsregels voorgeschreven krijgen dat zij meer rekening moeten houden met de financiële positie van kredietnemers, maar de vraag is wel of dat in de Wet financiële dienstverlening kan worden afgedwongen. Wanneer kan de Kamer het wetsvoorstel, inclusief die gedragsregels, tegemoet zien?
Hij staat positief tegenover de initiatieven van de staatssecretaris om experimenten voor een integrale aanpak van de schuldenproblematiek te blijven stimuleren. Worden daarvoor dan ook gelden beschikbaar gesteld?
De certificering van de schuldhulpverlening is reeds sinds 1995 een knel-punt. De intentie is dat de bonafide private schuldhulpverleners een volwaardige kans krijgen als aan-vulling op het werk van de kredietbanken en de sociale diensten. Het tijdelijke vrijstellingsbesluit was geen suc-ces, omdat niet aan de voorwaarden kon worden voldaan. De staatssecretaris wil nu een verkenning van de mogelijkheden doen, maar is men daarmee niet terug bij af? Welke partijen worden bij die verkenning betrokken?
Voorts spreekt hij begrip uit voor de gedachten van de staatssecretaris inzake verplicht budgetbeheer bij bepaalde risicogroepen als daarvoor gegronde redenen aanwezig zijn. Wat moet dan onder die gegronde redenen worden verstaan? In ieder geval is deze route beter dan uithuiszetting of afsluiting van energie.
Tot slot geeft de heer Rouvoet te kennen dat de motie-Noorman-den Uyl inzake de jongerenproblematiek tot dusver wat mager wordt uitgevoerd. De vraag is immers of de nu voorgestelde oplossingen wel toereikend zijn. Jongeren zullen niet direct bij de website van SZW terechtkomen, maar wellicht dat wel via links op specifieke websites voor jongeren naar
die site kan worden verwezen. In zijn optiek zet het voorkomen van overkreditering meer zoden aan de dijk, bijvoorbeeld via het leggen van dwarsverbanden tussen mobieletelefoonoperaters, de Informatie beheer groep en het BKR.
Het is vanzelfsprekend dat er op lokaal niveau een vangnet moet zijn, maar de vraag is hoe groot de mazen in dat vangnet anno 2003 zijn. Het blijkt dat 65% niet voor schuldhulpverlening in aanmerking komt vanwege een te geringe aflossingscapaciteit. Kan de vangnetpretentie wel worden waargemaakt of is aanvullend beleid daarvoor noodzakelijk?
Uit de evaluatie van de WSNP bleek dat er geen toename was te constateren van het aantal minnelijke regelingen. Is sindsdien een verbetering op dit punt waar te nemen? Het blijkt dat een aantal gemeenten nog onvoldoende in dat minnelijke traject heeft geïnvesteerd. De staatssecretaris voelt weinig voor centrale regelgeving op dit punt. De vraag is echter op grond waarvan mensen met problematische schulden recht kunnen doen gelden op schuld-hulpverlening door de lokale overheid nu er geen wettelijke basis daarvoor aanwezig is. Is het niet noodzakelijk om dan meer aan centrale regelgeving te denken dan de staatssecretaris aangeeft?
De heer Rouvoet heeft geen principiële bezwaren tegen een centrale registratie om overkreditering tegen te gaan, maar de vraag is wel of dat veel toegevoegde waarde heeft ten opzichte van de huidige BKR-registratie. Wie is of wordt dan verantwoordelijk voor het voeden van die centrale registratie, ook gelet op het privacyaspect? Wie krijgen toegang tot die centrale registratie? Wat is de opvatting van het College bescherming persoonsgegevens op dat punt?
Het is prima dat kredietverstrekkers via gedragsregels voorgeschreven krijgen dat zij meer rekening moeten houden met de financiële positie van kredietnemers, maar de vraag is wel of dat in de Wet financiële dienstverlening kan worden afgedwongen. Wanneer kan de Kamer het wetsvoorstel, inclusief die gedragsregels, tegemoet zien?
Hij staat positief tegenover de initiatieven van de staatssecretaris om experimenten voor een integrale aanpak van de schuldenproblematiek te blijven stimuleren. Worden daarvoor dan ook gelden beschikbaar gesteld?
De certificering van de schuldhulpverlening is reeds sinds 1995 een knel-punt. De intentie is dat de bonafide private schuldhulpverleners een volwaardige kans krijgen als aan-vulling op het werk van de kredietbanken en de sociale diensten. Het tijdelijke vrijstellingsbesluit was geen suc-ces, omdat niet aan de voorwaarden kon worden voldaan. De staatssecretaris wil nu een verkenning van de mogelijkheden doen, maar is men daarmee niet terug bij af? Welke partijen worden bij die verkenning betrokken?
Voorts spreekt hij begrip uit voor de gedachten van de staatssecretaris inzake verplicht budgetbeheer bij bepaalde risicogroepen als daarvoor gegronde redenen aanwezig zijn. Wat moet dan onder die gegronde redenen worden verstaan? In ieder geval is deze route beter dan uithuiszetting of afsluiting van energie.
Tot slot geeft de heer Rouvoet te kennen dat de motie-Noorman-den Uyl inzake de jongerenproblematiek tot dusver wat mager wordt uitgevoerd. De vraag is immers of de nu voorgestelde oplossingen wel toereikend zijn. Jongeren zullen niet direct bij de website van SZW terechtkomen, maar wellicht dat wel via links op specifieke websites voor jongeren naar
die site kan worden verwezen. In zijn optiek zet het voorkomen van overkreditering meer zoden aan de dijk, bijvoorbeeld via het leggen van dwarsverbanden tussen mobieletelefoonoperaters, de Informatie beheer groep en het BKR.
- Labels
- Bijdragen
Archief > 2003 > maart
- 31-03-2003 31-03-2003 14:25 - Vragen over Ernstig gehandicapt meisje en smartengeld
- 31-03-2003 31-03-2003 11:29 - Irak-debat: Niets doen geen oplossing
- 29-03-2003 29-03-2003 12:35 - Column Friesch Dagblad
- 28-03-2003 28-03-2003 15:22 - persbericht wijkbezoeken
- 27-03-2003 27-03-2003 23:40 - Algemeen Overleg Vogelpest
- 27-03-2003 27-03-2003 23:20 - Algemeen Overleg Situatie Midden-Oosten
- 27-03-2003 27-03-2003 14:40 - Bijdrage debat Wijziging wet primair onderwijs
- 27-03-2003 27-03-2003 11:53 - Algemeen Overleg Schuldsanering natuurlijke personen
- 26-03-2003 26-03-2003 22:33 - Algemeen Overleg Discretionaire bevoegdheid
- 21-03-2003 21-03-2003 23:11 - Rouvoet: ‘Nederland moet Irakese vluchtelingen ruimhartig opvangen’
- 20-03-2003 20-03-2003 23:59 - Dossier: Irak
- 20-03-2003 20-03-2003 23:44 - Algemeen Overleg Europese Raad
- 20-03-2003 20-03-2003 14:55 - Vragen over Berichtgeving Jaarverslag stichting De Einder
- 20-03-2003 20-03-2003 11:58 - Algemeen Overleg Vogelpestcrisis
- 20-03-2003 20-03-2003 11:41 - Reactie op aanval Irak
- 19-03-2003 19-03-2003 23:42 - Algemeen Overleg Afghanistan
- 19-03-2003 19-03-2003 14:09 - Bijdrage debat Onregelmatigheden hoger onderwijs
- 19-03-2003 19-03-2003 13:53 - Bijdrage debat Enquête Bouwnijverheid
- 19-03-2003 19-03-2003 09:41 - persbericht debat enquete bouwnijverheid
- 18-03-2003 18-03-2003 14:48 - Bijdrage debat Irak
- 18-03-2003 18-03-2003 14:32 - Lijst van openstaande vragen rond Irak
- 18-03-2003 18-03-2003 13:47 - Resolutie 1441
- 17-03-2003 17-03-2003 13:41 - Inbreng invoering lumpsum (pilots)
- 17-03-2003 17-03-2003 13:40 - Inbreng wijziging WEB
- 17-03-2003 17-03-2003 13:39 - Inbreng 2e lezing verandering Grondwet (samenwerkingsschool)
- 17-03-2003 17-03-2003 13:38 - inbreng wijziging electriciteitswet
- 15-03-2003 15-03-2003 17:45 - spreekbeurt bestuurdersvereniging
- 15-03-2003 15-03-2003 12:33 - Column Friesch Dagblad
- 13-03-2003 13-03-2003 15:44 - Bijdrage debat Europese Conventie
- 13-03-2003 13-03-2003 15:41 - Bijdrage debat Vogelpest
- 13-03-2003 13-03-2003 14:44 - Algemeen Overleg Vogelpestcrisis en Landbouw- en Visserijberaad
- 13-03-2003 13-03-2003 10:22 - Verslag Wijziging Electriciteitswet 1998 – bevordering van duurzame electirciteit
- 12-03-2003 12-03-2003 15:36 - Bijdrage debat HKH prinses Margarita
- 12-03-2003 12-03-2003 14:50 - Vragen over Dreigende steniging Nigeria
- 12-03-2003 12-03-2003 11:55 - Rouvoet kritisch op Balkenende
- 08-03-2003 08-03-2003 13:41 - persbericht wijkbezoeken
- 07-03-2003 07-03-2003 23:59 - Werknemer mag werk op zondag voortaan weigeren
- 07-03-2003 07-03-2003 11:03 - Slob benoemd tot voorzitter van Stichting Gave
- 06-03-2003 06-03-2003 14:00 - Algemeen Overleg Aviaire influenza (Vogelpest)
- 04-03-2003 04-03-2003 10:44 - ChristenUnie wil gedupeerde agrariërs financiële hulp geven
- 03-03-2003 03-03-2003 18:48 - persbericht vogelpest
- 03-03-2003 03-03-2003 10:11 - column Friesch Dagblad 010303
Reacties op 'Algemeen Overleg Schuldsanering natuurlijke personen'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.