Rouvoet: ‘Nederland moet Irakese vluchtelingen ruimhartig opvangen’

vrijdag 21 maart 2003 23:11

ChristenUnie-lijsttrekker op de bres voor Irakese bevolking

"We zitten met ons hoofd en hart vooral bij de burgers en soldaten in Irak," antwoordt André Rouvoet op de vraag welke gevoelens bij de ChristenUnie overheersen nu de oorlog tegen Irak is losgebroken. "We betreuren de onvermijdelijkheid waarmee Saddam Hoessein dit over zichzelf en de bevolking heeft afgeroepen."

Rouvoet geeft aan dat zijn fractie de ontwikkelingen van de komende dagen op de voet zal volgen. De CU-lijsttrekker heeft de betrokken ministers gevraagd "de Tweede Kamer uitvoerig en volledig te blijven informeren".

Hulpverlening
Nederland zal geen militaire steun verlenen aan de geallieerden, politieke steun is er wel. In het kader van die politieke steun legt de ChristenUnie sterk de nadruk op humanitaire hulp, wederopbouw en extra opvangmogelijkheden voor Irakese vluchtelingen.

Rouvoet is dan ook teleurgesteld dat een motie voor extra geld en opvangmogelijkheden van vluchtelingen in Nederland door CDA, VVD, LPF en SGP verworpen is. Hoewel de ChristenUnie voorstander is van het beleid vluchtelingen zoveel mogelijk in de eigen regio op te vangen, geldt wat Rouvoet betreft hier een uitzondering. "Nederland moet Irakese vluchtelingen ruimhartig opvangen," aldus de lijsttrekker.

Minister De Hoop-Scheffer heeft toegezegd de wensen van Rouvoet mee te nemen in de besprekingen binnen de Europese top.

Bron: www.eo.nl
André Rouvoet

Reacties op 'Rouvoet: ‘Nederland moet Irakese vluchtelingen ruimhartig opvangen’'

Archief > 2003 > maart