Dossier: Irak

donderdag 20 maart 2003 23:59

Wat vindt de ChristenUnie van de oorlog in Irak? Is de aanval door de VS en Groot-Brittannië op Irak rechtmatig? Op deze moeilijke vraag moest de ChristenUnie dinsdag 18 maart een antwoord geven. Dat was niet makkelijk. Integendeel. Oorlog is vreselijk. Saddam Hussein heeft 12 jaar de tijd gehad om Irak op vreedzame wijze te ontwapenen, maar heeft dat tot op dit moment geweigerd. Irak is een gevaar voor de vrede in het Midden-Oosten en de hele wereld. Daarom is naar onze mening resolutie 1441 een legitieme basis voor een militair ingrijpen als uiterste middel. Fractievoorzitter André Rouvoet heeft het standpunt van de ChristenUnie in het debat in de Tweede Kamer uitgewerkt en toegelicht. In dit dossier vindt u alle bijdragen van de ChristenUnie over dit onderwerp, achtergrondinformatie en actuele links.

Rouvoet: Nederland moet Irakese vluchtelingen ruimhartig opvangen

foto andré rouvoet   Vrijdag 21 maart 2003 - "We zitten met ons hoofd en hart vooral bij de burgers en soldaten in Irak," antwoordt André Rouvoet op de vraag welke gevoelens bij de ChristenUnie overheersen nu de oorlog tegen Irak is losgebroken. "We betreuren de onvermijdelijkheid waarmee Saddam Hoessein dit over zichzelf en de bevolking heeft afgeroepen."

Nieuws:

Achtergronden: