Kamerleden: register voor cadeaus en uitnodigingen

zaterdag 09 augustus 2003 12:45

AMSTERDAM - De PvdA gaat samen met de ChristenUnie een register instellen waar parlementariërs hun cadeaus en uitnodigingen kunnen aanmelden. Een eerdere poging van PvdA-Kamerlid Depla om voor cadeaus boven de 35 euro een verplicht register in te voeren liep op niets uit. Het idee komt uit de koker van ChristenUnie-Kamerlid Slob. Hij reageert hiermee op het bericht dat de Rotterdamse havenlobby Kamerleden kaartjes voor een concert van de Rolling Stonescadeau doet.

'We moeten elke schijn van smeren en fêteren voorkomen', vindt Slob. 'Daarnaast voorkomen we door deze openheid dat zinvolle uitnodigingen ten onrechte als verdacht worden bestempeld.' Hij pleit ervoor om bij de griffie van de Kamer een lijst neer te leggen waarop Kamerleden kunnen intekenen.

In mei van dit jaar strandde het voorstel van Depla om een verplicht register in te voeren. Voor de invoering hiervan is een wijziging van het Reglement van Orde van de Kamer vereist. Tijdens het stemmen bleek het voorstel, tot ergernis van Depla, net geen meerderheid te halen. Ook voor het vrijwillige register krijgt hij de handen niet op elkaar.

CDA en VVD vinden dat volksvertegenwoordigers zelf verantwoordelijk zijn voor het al dan niet aannemen van geschenken. Bovendien levert een register volgens VVD-Kamerlid De Krom onnodige bureaucratische rompslomp op. 'Want waar ligt de grens? Welke uitnodiging mag je wel aannemen, en welke niet? Voor je het weet verzand je in allemaal kleine regeltjes en daar zitten we niet op te wachten.' D66 heeft geen bezwaar tegen het vrijwillige register, de LPF wel. Deze partij vindt het 'raar' als niet de hele Kamer meedoet.

Volgens Depla miskennen CDA en VVD de stemming in het land. 'Ze zien niet in dat ons imago als volksvertegenwoordiger onder druk staat. Integendeel, ze deden mijn eerste voorstel een beetje lacherig af, stuitend vond ik dat.' Uit een peiling van Maurice de Hond bleek gisteren dat 62 procent van de Nederlanders vindt dat politici geen gratis kaarten van de Rolling Stones mogen aannemen. CDA-stemmers hebben het minste bezwaar (50 procent), de linkse kiezers het meeste.

Bron: De Volkskrant

Van onze verslaggever Sanne ten Hoove
Arie Slob

Reacties op 'Kamerleden: register voor cadeaus en uitnodigingen'