Zwols kamer-trio gaat nauw samenwerken

maandag 25 augustus 2003 09:49

Zwolse Courant, 25 augustus 2003

Zwols Kamer-trio gaat nauw samenwerken

van een onzer verslaggevers

25 AUGUSTUS 2003 - ZWOLLE - Met de aanstaande beëdiging van Eddy van Hijum ontstaat de unieke situatie dat er drie Zwollenaren zitting hebben in de Tweede Kamer.
Op basis van de verkiezingsuitslag van begin dit jaar kwam er een zetel beschikbaar voor Arie Slob (ChristenUnie) en Co Verdaas (PvdA). Beiden vonden elkaar in de afspraak regelmatig gezamenlijk op werkbezoek in de eigen woonomgeving te gaan. ‘Ik ben gevraagd om mij aan te sluiten bij hun initiatief‘, vertelt Van Hijum. De CDA‘er doet dat graag. ‘Het is belangrijk om goed contact te houden met Zwolle en de regio.‘

THORBECKE

Zwollenaren in de Tweede Kamer op zich zijn niet uniek, wel dat het er opeens drie tegelijk zijn. De rij met voorgangers is niet zo lang. Natuurlijk valt direct de naam van de in Zwolle geboren Johan Rudolf Thorbecke; zijn belangwekkende inbreng wat de Kamer betreft leverde hij in de periode 1840-1871. In de zeventiger en tachtiger jaren van de vorige eeuw maakte PvdA‘er Hessel Rienks een jaar of vijftien deel uit van de Tweede Kamer; daarvoor was Wim Meijer (PSP) een korte tijd Kamerlid (1963), erna vanaf 1986 de in 1996 overleden Berry Esselink (CDA) en - vanaf 1994 - Clemens Cornielje. Deze VVD‘er, die vanwege de regionale spreiding als Kamerlid in Zwolle kwam wonen, verhuisde intussen terug naar Den Haag.

Momenteel laat de lijst Eerste-Kamerleden één Zwolse naam zien, die van Margriet Meindertsma (PvdA).
Arie Slob

Reacties op 'Zwols kamer-trio gaat nauw samenwerken'

Archief > 2003 > augustus