Stadsuitbreiding bedreiging Zwolse boeren

it: Zwolse Courant, 26 augustus 2003

Stadsuitbreiding bedreiging voor Zwolse boeren
door Pieter Steenbergen

26 AUGUSTUS 2003 - ZWOLLE - Oprukkende stadsuitbreiding vormt een bedreiging voor agrariërs die werkzaam zijn in de stadsrandzone. ‘In Zwolle heb je te maken met ontwikkelingen die een enorme druk leggen op agrarische bedrijven.

De Zwolse Tweede Kamerleden Arie Slob en Co Verdaas deden gisteren Zwolse agrariërs aan tijdens een werkbezoek. Broodnodig, want ‘kaalslag‘ is aan de orde van de dag binnen de sector. De Zwolse connectie in Den Haag werd rondgeleid op het bedrijf van Theo van Dijk (glastuinbouw en fokvarkens) in de IJsselzone en de melkveehouderij van de familie Middag in Dijklanden. Van Dijk zegt vooral in onzekerheid te verkeren over het voortbestaan van zijn bedrijf met dank aan de stroperige besluitvorming op het stadhuis. ‘De gemeente geeft geen duidelijkheid over wat ze precies willen, maar ik wil niet dat ze stiekem het bedrijf dood laten bloeden. Ik wil graag uitbreiden met een extra kas, maar de vergunning is nog niet verstrekt. En als ik niet uit kan breiden wordt het bedrijf in zijn voortbestaan bedreigd. Want stilstand is achteruitgang.‘ Gezina Middag maakt zich zorgen over de prioriteiten van de gemeente. ‘Die liggen duidelijk bij de uitbreiding van de stad. Landbouw telt gewoon helemaal niet mee. We worden gezien als een stel hobbyboeren met een paar koeien, maar een landbouwbedrijf houdt veel meer in.‘ Daar bovenop wordt het gebied ook nog eens genoemd als mogelijke locatie voor het bouwen van riante woningen in het topsegment. Frè Middag: ‘Het is misschien wel mooi om hier te wonen, maar ook om te recreëren.‘ PvdA‘er Co Verdaas mist vooral visie op landbouw. ‘Er wordt pas naar gekeken als de stad uitgebouwd moet worden. Dan snoepen ze weer wat af van het platteland.

Het accent ligt vooral bij de stad, terwijl er meer moet worden gekeken naar de potentie van dit gebied. Nu overheerst het restgebiedgevoel‘, zegt het Kamerlid op de boerderij aan de Luttekeweg. Arie Slob van de ChristenUnie: ‘We zijn ook in gemeenten als Hardenberg en Ommen geweest. Daar heb je dit soort problemen veel minder. Daar wordt gedacht vanuit het perspectief van agrariërs. In mijn tijd als gemeenteraadslid in Zwolle had ik dat zelf ook. Je kijkt vooral naar wat er binnen de stad moet gebeuren, daar waar de burgers wonen.‘ Arie Slob hecht veel belang aan de werkbezoeken. ‘Dat is niet de cultuur in Den Haag. Ik wil er vooral voor zorgen dat de papieren werkelijkheid van het Haagse beleid overeenkomt met de dagelijkse praktijk.‘ Verdaas: ‘Dankzij dit bezoek merk je dat er veel bij komt kijken om als bedrijf overeind te blijven.‘

De PvdA‘er relativeert de waarde van een werkbezoek in verhouding tot de invloed ervan op uiteindelijke beleidsregels. ‘Die verwachtingen creëren wij niet en die leven ook niet bij de mensen die we bezoeken. Bovendien wil ik nadrukkelijk niet op de stoel van de gemeente Zwolle gaan zitten, maar ik voel me niet geremd om met Zwolse beleidsmakers en partijgenoten indrukken te delen.‘

Arie Slob

Reacties op 'Stadsuitbreiding bedreiging Zwolse boeren'