Arie Slob bezoekt Wilnis en haar bewoners

vrijdag 29 augustus 2003 07:10

Bron: Nederlands Dagblad

WILNIS - ,,De bewoners zijn diep onder de indruk van de enorme kracht waarmee het water in korte tijd zo veel kon verwoesten. En die indruk zijn ze ook niet zomaar weer kwijt. Er is in een razendsnel tempo heel wat gebeurt die nacht.''

Bron: Nederlands Dagblad

van onze redactie regio

Kamerlid Arie Slob van de ChristenUnie staat aan de rand van de ringvaart en krijgt uitleg van loco-burgemeester J. van Breukelen van de gemeente De Ronde Venen. Slob toont zich, net als de bewoners, onder de indruk van de kracht van de verwoesting. ,,Ik had me er wel een beeld van gevormd, van foto's en uit de kranten. Beelden van mensen die aan het baggeren waren, of hun huis aan het schoonvegen. Maar als je hier dan rondloopt, zie je pas echt hoe verwoestend de dijkdoorbraak heeft gewerkt. Er zitten scheuren in de grond, de grond is soms ook weggezakt. Het lijkt op sommige plekken wel een aardverschuiving. Als je huis ondergelopen is, is dat heel vervelend. En je hebt ook een behoorlijke schade als je nieuwe vloerbedekking moet leggen en de muren weer moet behangen. Maar van sommige van de huizen die we gezien hebben, kun je je afvragen of ze ooit nog weer bewoonbaar zullen zijn. Ik zag een terras dat helemaal losgeraakt was van het huis en weggezakt, twee meter lager.''

Burgergericht
De parlementariër voor de ChristenUnie zegt bewust nu voor een bezoek gekozen te hebben. ,,En niet de eerste dag, als het water nog in de straten staat. Maar ook niet te laat, ik wil toch de eerste beleving van de bewoners horen. Het belang daarvan is me na de Enschederamp wel duidelijk geworden: je kunt alles wel op papier lezen, maar als je met de mensen praat - hulpverleners en bewoners - krijg je toch altijd weer net een andere dimensie te horen.''

Dat de mensen geholpen moeten worden, staat voor Slob vast. Maar voor een antwoord op de vraag wie dat moet gaan betalen, is het nog te vroeg. ,,De echte afwikkeling van de schade kan pas plaatsvinden nadat goed onderzocht is wat de oorzaak van de ramp is. Dan kan ook pas duidelijk worden over wie de schadeposten verdeeld moeten worden.'' De ChristenUnie juicht in dit verband een gedegen, onafhankelijk onderzoek toe. ,,En als dat onderzoek is uitgevoerd, moeten we ook nog maar eens heel zorgvuldig naar andere gebieden in Nederland kijken die mogelijk risico lopen.''

Wat voor Slob vaststaat, is dat er in Wilnis door de gemeente de afgelopen dagen ,,knetterhard'' gewerkt is. ,,Ik heb daar een goed gevoel over. Men werkt absoluut burgergericht. De schade van de bewoners wordt efficiënt geïnventariseerd en ook goed doorgeleid naar de betrokken instanties.''

Generale repetitie
Loco-burgemeester Van Breukelen heeft wel een vermoeden hoe dat kan. ,,Dit jaar hebben we droogte gekend, maar vorig jaar hadden we hier wateroverlast. Toen hebben we als gemeente, net als nu, ook het rampenplan in werking moeten stellen. Ik denk nu dat dat toch als een generale repetitie heeft gewerkt.''

Overigens, zegt Slob, gloort er in de modderige ellende na de dijkdoorbraak ook nog wel een lichtpuntje. ,,Ik hoor óók, dat de ramp heel erg verbroedert.''

Ook andere leden van de Tweede Kamer en enkele provinciale bestuurders bezochten gisteren het door overstroming getroffen gebied in Wilnis.
In de media

Reacties op 'Arie Slob bezoekt Wilnis en haar bewoners'