Bijdrage debat over het cultuurbeleid
De heer Anker (ChristenUnie):
Voorzitter. Mensen hebben de gave ontvangen om creatief te zijn. Kunstenaars verrijken het leven door een nieuwe benadering van wat er om ons heen gebeurt. Zij kunnen de ogen openen, zowel voor het goede en het mooie als voor het bedreigende en het lijden. Nederland heeft in die zin een rijk en divers cultuurleven. Mede daarom moet het cultuurbeleid volgens de fractie van de ChristenUnie erop zijn gericht dat kunst en kunstenaars midden in de samenleving worden gezet. Kunst mag niet geïsoleerd staan; er moet draagvlak voor bestaan. Het kan ook stimulerend werken op de publieke betrokkenheid bij kunst, bij voorbeeld door middel van private investeringen. Het nieuwe kabinet hecht eveneens aan de samenbindende rol die cultuur speelt. De passages daarover in het coalitieakkoord zijn stimulerend. Het is essentieel bij het creëren van trots en gemeenschapsgevoel in onze samenleving, citeer ik daaruit. Dat is inderdaad zo, maar willen wij die ambitie waarmaken, dan moeten wij het instrumentarium tot onze beschikking hebben om het kunst- en cultuurbeleid bij te kunnen sturen. Lukt dat dankzij het doorvoeren van de wijzigingen die met dit wetsvoorstel worden beoogd?
De bedoeling van de cultuurnotasystematiek was dat subsidie werd verstrekt op basis van een integrale visie. Het leggen van een verband tussen beleidsmatige keuzes en uitvoering door middel van het concreet verstrekken van subsidie was op zichzelf een positief element van de cultuurnota. Helaas werd dit in de praktijk een proces van marginale wijzigingen op gedetailleerd niveau. Subsidie werd daar wel, daar niet aan verstrekt. Het verliep soms willekeurig en was zelfs gênant. Met dit voorstel wordt een einde gemaakt aan de vierjaarlijkse ronden van subsidietoekenningen aan alle instellingen met de bijbehorende stroom aan gesprekken en brieven van belanghebbenden. In algemene zin is de fractie van de ChristenUnie positief gestemd over het uitgangspunt om aan deze carrousel een einde te maken. Zij wil net als de Raad voor Cultuur wel voorkomen dat het kind met het badwater wordt weggegooid. Het parlement moet op de hoofdlijnen en de uitgangspunten van het beleid invloed houden. Daaraan moet de uitvoering, dat wil zeggen: de subsidieverstrekking concreet kunnen worden getoetst. Het voorgestelde wettelijke kader houdt in dat de verplichting vervalt tot het eens in de vier jaar opstellen van een cultuurnota. In plaats daarvan worden naar behoefte beleidsnota's over de hoofdlijnen van het beleid uitgebracht. Het is de bedoeling dat daarover debatten met het parlement plaatsvinden. Op zichzelf zijn daar goede redenen voor, ook omdat subsidieaanvragen soms naar het beleid toe werden geschreven. De fractie van de ChristenUnie vindt dat moet worden voorkomen dat subsidierondes autonome bevoegdheden van de fondsen worden. Juist als wij willen dat kunst verbindend werkt op de samenleving moeten wij ervoor zorgen dat de professionals samenspraak houden met het maatschappelijk debat. Daarom kan dit niet zonder dat het daaraan ten grondslag liggende beleid niet eens in de zo veel tijd wordt getoetst en eventueel herijkt. De fractie van de ChristenUnie vindt ook dat er regelmaat moet zitten in de beleidsnota's, zodat de Tweede Kamer, zo nodig, kan sturen.
Wat is volgens deze minister de meest wenselijke periode om dit beleid te herformuleren, allicht nadat een aantal amendementen is ingediend? Er wordt wel eens gesproken over vier jaar. Wat vindt de minister een ideale termijn? Wat kunnen de vierjaarlijkse evaluatie en visitatie van de fondsen, de aangewezen instellingen voor langdurige subsidie en de vierjaarlijkse subsidiëring van instellingen door de minister betekenen? Naast het vervallen van de cultuurnota en de bestaande vierjaarlijkse subsidieronde voor instellingen, komen er twee vormen van subsidieverstrekking bij. De eerste vorm is de langjarige subsidie voor instellingen en de tweede mogelijkheid is de subsidieverstrekking via fondsen. Die krijgen dan een langjarige subsidie en fungeren als subsidieverstrekker voor de betrokken sector. Voor een aantal instellingen is de langjarige subsidieverstrekking een duidelijke verbetering. Voor een groot aantal instellingen zal de vierjaarlijkse ronde blijven gelden. Wat is daartussen precies de verhouding? Ik maak uit de commentaren op het wetsvoorstel op dat slechts 10% van het budget en 40% van de instellingen uit de cultuurnota worden gehaald. Dat vindt mijn fractie niet zo veel, gezien het feit dat er een daadwerkelijke stelselwijziging wordt beoogd. Wil de minister daar meer duidelijkheid over verschaffen?
Het toezicht op de fondsen is nog onduidelijk. Er is sprake van visitatiecommissies. Hoe wordt met de rapportages van die commissies omgegaan? Wat is precies de verantwoordelijkheid van de minister en het parlement als de fondsen te veel een zelfstandige, eigen koers gaan varen? Wat betekent in dit verband dat de regering in het kader van de verplichting op grond van artikel 42 van de Kaderwet zbo's terug zou komen op de wenselijke toezichtrelatie? Moet die relatie niet op voorhand duidelijk zijn? En hoe wordt alles precies met de provincies en gemeenten afgestemd?
Wij willen niet alleen de Randstad bedienen, maar ook de provincies Friesland, Groningen en Zeeland. Het antwoord op vragen van onder meer mijn fractie vond ik weinig zeggend. Daarnaast wil mijn fractie weten op welke manier de burger wordt betrokken bij de subsidieverstrekking. Hoe wordt het draagvlak voor cultuur in de lokale samenleving vergroot? Wat wordt de inzet van de regering in het overleg met andere overheden?
De herziening van de Raad voor cultuur heeft onze instemming. Een striktere scheiding tussen advisering op hoofdlijnen en die op instellingsniveau is prima. Wat ons betreft worden de adviezen van de Raad voor cultuur in het algemeen altijd zorgvuldig afgewogen tegen de politieke keuzes.
De concrete uitwerking van de nieuwe structuur volgt nog. De beleidsuitgangspunten die de basis vormen voor de culturele infrastructuur worden tijdig voorgelegd aan de Kamer. Vervolgens wordt een en ander technisch uitgewerkt in een ministeriële regeling. Wij wachten dat af. Voor mijn fractie is van belang dat de verandering van de systematiek niet leidt tot een verlies aan binding van de kunst met de maatschappij.
De heer Van der Ham (D66):
Ik heb de heer Leerdam zojuist gevraagd naar zijn opvatting over het profijtbeginsel en of hij de bezwaren die vanuit de kunstkringen klinken serieus neemt. Hij antwoordde daar bevestigend op, in die zin dat hij vond dat nog eens heel serieus moet worden gekeken naar dat onderdeel van het regeerakkoord, althans dat begreep ik uit zijn woorden. Hoe staat de ChristenUnie daarin?
De heer Anker (ChristenUnie):
Wij moeten afwachten hoe de kwestie wordt uitgewerkt. Dat debat voeren wij later nog. De heer Van Leeuwen vroeg of een en ander ook zou gelden voor zaken in de wijken. Wanneer je iets wilt stimuleren door middel van cultuur, lijkt het mij stug dat je daar geen prijskaartje aan mag hangen. Het profijtbeginsel zal dus niet voor de hele sector in den brede gaan gelden, want daarvoor heeft cultuur te veel betekenis.
De heer Van der Ham (D66):
De instellingen wachten allemaal op hoe dit gaat uitpakken. Vindt de heer Anker ook niet dat er nu heel snel, bijvoorbeeld begin juni, een verhaal moet liggen over dat beginsel? Dan kunnen wij bezien hoe dat uitwerkt en welke maatregelen er moeten worden genomen om de pijnlijke kanten ervan te voorkomen.
De heer Anker (ChristenUnie):
Ik heb onlangs op het ministerie een rondleiding gehad van de minister. Hij zei toen dat hij stond te trappelen om aan de gang te gaan. Hij ervoer die 100 dagen zelf als enigszins lang. Ik weet niet wat er precies mogelijk is, maar ik hoop dat er voor de zomer iets ligt waarover wij kunnen spreken met elkaar.
De algemene beraadslaging wordt geschorst.
De voorzitter:
Ik deel de Kamer mee dat de heer Anker niet aanwezig zal bij de tweede termijn over dit onderwerp.
Bron: ongecorrigeerd stenogram
Archief > 2007 > april
- 28-04-2007 28-04-2007 17:36 - Speech Arie Slob Uniecongres
- 27-04-2007 27-04-2007 12:45 - Vragen over hoge grafprijzen
- 26-04-2007 26-04-2007 13:05 - Schrijnende situaties achter de voordeur: kindermishandeling
- 26-04-2007 26-04-2007 11:30 - Overleg over diervoeders
- 26-04-2007 26-04-2007 11:27 - Overleg over wijkaanpak
- 26-04-2007 26-04-2007 11:15 - Bijdrage debat over sterfgevallen in ziekenhuizen
- 26-04-2007 26-04-2007 11:10 - Bijdrage debat over de WMO
- 26-04-2007 26-04-2007 10:57 - Bijdrage spoeddebat over kindermishandeling
- 26-04-2007 26-04-2007 10:49 - Bijdrage debat over burgerinitiatief stop fout vlees
- 26-04-2007 26-04-2007 09:35 - Vragen over het effect van hoge grafkosten
- 26-04-2007 26-04-2007 09:31 - Inbreng bij opnemen zorgplicht voor dieren in grondwet
- 25-04-2007 25-04-2007 11:18 - Overleg over MEP-subsidies
- 25-04-2007 25-04-2007 11:06 - Overleg over wandelwegen
- 25-04-2007 25-04-2007 10:42 - Overleg over de nota natuurbeleid
- 25-04-2007 25-04-2007 10:19 - ChristenUnie houdt vast aan genocidewet
- 25-04-2007 25-04-2007 09:40 - Algemeen overleg over Afghanistan
- 24-04-2007 24-04-2007 12:48 - Vragen over de ondersteuning van het juridisch proces in Rwanda
- 24-04-2007 24-04-2007 10:31 - Vragenuur over vergunning abortusboot
- 24-04-2007 24-04-2007 10:26 - Overleg over Sudan
- 24-04-2007 24-04-2007 09:22 - Inbreng bij wijziging van het onafhankelijk netbeheer
- 23-04-2007 23-04-2007 12:01 - Vragen over de positie van christenen in Pakistan
- 23-04-2007 23-04-2007 11:56 - Vragen over de moord op drie Turkse christenen
- 23-04-2007 23-04-2007 10:09 - Vragen over excessief alcoholgebruik van militairen
- 21-04-2007 21-04-2007 15:16 - ChristenUnie: vragen over vergunning abortusboot
- 20-04-2007 20-04-2007 16:58 - ChristenUnie tevreden met kindgebondenbudget
- 20-04-2007 20-04-2007 11:22 - Keepersgeluk voor Sytze Faber
- 19-04-2007 19-04-2007 19:30 - Gelovige zieke wil liever thuiszorger die dat snapt
- 19-04-2007 19-04-2007 14:01 - Algemeen overleg RAZEB
- 19-04-2007 19-04-2007 13:20 - Vragen over de positie van christenen in Pakistan
- 19-04-2007 19-04-2007 11:58 - Vragen over moord op drie christenen in Turkije
- 19-04-2007 19-04-2007 11:46 - Inbreng bij bijdrage politiekosten bij publieksevenementen
- 19-04-2007 19-04-2007 11:37 - Overleg over voortgang Wet Inrichting Landelijk Gebied
- 19-04-2007 19-04-2007 11:36 - Bijdrage over de Postwet (Tweede termijn)
- 19-04-2007 19-04-2007 11:34 - Overleg over vrij verkeer van werknemers uit MOE-landen
- 19-04-2007 19-04-2007 11:26 - Bijdrage debat over het cultuurbeleid
- 19-04-2007 19-04-2007 10:18 - Overleg over de OV-chipkaart
- 19-04-2007 19-04-2007 10:10 - Overleg over de belastingdienst
- 19-04-2007 19-04-2007 10:03 - Overleg over het huurbeleid
- 18-04-2007 18-04-2007 17:11 - Overleg NAVO Response Force
- 18-04-2007 18-04-2007 14:43 - Overleg over de WMO
- 18-04-2007 18-04-2007 11:53 - Overleg over de IJzeren Rijn
- 18-04-2007 18-04-2007 09:42 - Overleg over biotechnologie
- 18-04-2007 18-04-2007 09:35 - Overleg over brandweerzorg
- 17-04-2007 17-04-2007 12:35 - Vragen over dreigend personeelstekort in de kraamzorg
- 17-04-2007 17-04-2007 11:02 - Bijdrage debat over de Koninklijke Marechaussee
- 17-04-2007 17-04-2007 10:50 - Overleg over aanbestedingen in het OV
- 12-04-2007 12-04-2007 15:04 - Die Zeit: Sech gegen den Strom Wie die Christen−Union die niederländische Politik aufmischt
- 12-04-2007 12-04-2007 10:29 - Vragen over misdragingen militairen op Kreta
- 11-04-2007 11-04-2007 20:24 - ChristenUnie wil uitbreiding kraamzorg
- 11-04-2007 11-04-2007 15:04 - Bijdrage spoeddebat over topinkomens
- 11-04-2007 11-04-2007 14:46 - Bijdrage debat over de Binnenvaartwet
- 11-04-2007 11-04-2007 14:39 - Bijdrage debat over de Postwet
- 11-04-2007 11-04-2007 10:40 - Overleg over arbeidsmarktbeleid
- 11-04-2007 11-04-2007 10:35 - Overleg over duurzame landbouw
- 10-04-2007 10-04-2007 16:46 - Inbreng bij wegnemen knelpunten leerlinggebonden financiering
- 10-04-2007 10-04-2007 15:11 - Bijdrage VAO over gewasschade in Aalsmeer
- 10-04-2007 10-04-2007 09:48 - Vragen over uitbreiding verschijnsel 'tienersex als tegenprestatie'
- 06-04-2007 06-04-2007 19:09 - ChristenUnie wil oplossing voor groeiende groep onverzekerden
- 05-04-2007 05-04-2007 12:39 - Inbreng bij voorlopige rekening 2006
- 05-04-2007 05-04-2007 12:34 - Bijdrage debat over de kamer van koophandel
- 05-04-2007 05-04-2007 11:31 - Arie Slob: speciaal onderwijs blijft bestaan
- 04-04-2007 04-04-2007 21:57 - ChristenUnie wil duidelijkheid over ‘volkenrechtelijk mandaat’
- 04-04-2007 04-04-2007 16:07 - Irak blijft actueel
- 04-04-2007 04-04-2007 14:26 - Inbreng bij wijziging Wet eenmalige gegevensuitvraag werk en inkomen
- 04-04-2007 04-04-2007 12:27 - Bijdrage debat over de RAZEB
- 04-04-2007 04-04-2007 12:22 - Bijdrage Irak-debat
- 04-04-2007 04-04-2007 12:00 - Overleg over uitvoering Flora- en faunawet
- 04-04-2007 04-04-2007 10:13 - Overleg over beleggingspolissen
- 04-04-2007 04-04-2007 10:08 - Overleg over het asielbeleid
- 04-04-2007 04-04-2007 10:03 - Overleg over het extern veiligheidsbeleid
- 03-04-2007 03-04-2007 11:18 - Bijdrage debat wijziging Wetboek van Strafrecht; gedragsbeïnvloeding jeugdigen
- 03-04-2007 03-04-2007 11:09 - Bijdrage debat wijziging Leerplichtwet en de Wet inburgering; invoering kwalificatieplicht
- 03-04-2007 03-04-2007 10:46 - Vragen over informering NUON aan klanten over hun jaarlijkse CO2-uitstoot
- 03-04-2007 03-04-2007 10:28 - Overleg over de wijziging van de Electriciteitswet 1998
- 02-04-2007 02-04-2007 11:31 - Inbreng bij verzamelwet vereenvoudiging vergunningen
- 02-04-2007 02-04-2007 10:58 - Vragen over toegang voor lokale omroepen tot digitale basispakketten
Reacties op 'Bijdrage debat over het cultuurbeleid'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.