zaterdag 21 april 2007

Een toekomstige extra ontsluiting van het bedrijventerrein zal de verkeerssituatue rond het zwembad in de Krim verergeren. Nu al leidt het dubbel parkeren van auto's daar tot een onoverzichtelijke situatie voor overstekende kinderen.

Tijdens de oriënterende ronde van de gemeenteraad van Hardenberg kwam het bestemmingsplan bedrijvenpark “Onder Ons”in De Krim aan de orde.
Dit bedrijvenpark ontleent zijn naam aan de voormalige aardappelmeelfabriek “Onder Ons” ,eertijds deel uitmakend van het Avebe concern.
De fractie van de ChristenUnie is blij dat een voormalige fabrieksterrein van de Avebe op weer gerevitaliseerd kan worden. Dit beeld past prima bij het landelijk beleid en de opstelling die de ChristenUnie daarin heeft, namelijk eerst de bestaande bedrijventerreinen herinrichten alvorens nieuwe gronden aan te kopen. Hopelijk komt met dit initiatief de bedrijvigheid voor een kern als De Krim (2300 inwoners) ten goede. Bedrijvigheid in de kern betekent immers vraag naar woningen en dat is goed is voor de voorzieningen (o.a. scholen en sportverenigingen) en een goede ontwikkeling voor het platteland.

De fractie van de ChristenUnie had naast een aantal technische vragen ook een vraag over de z.g.n noodontsluiting van dit bedrijvenpark. Deze ontsluiting is nodig omdat dit bedrijvenpark op termijn zo groot wordt, dat het wettelijk verplicht is om een tweede (nood)ontsluiting te creëren. Deze ontsluiting is voorzien op de toegangsweg naar het gemeentelijk zwembad wat tevens de ontsluiting van de plaatselijke brandweer is. Daar ontstaat een probleem, wat nu al zichtbaar si geworden. Namelijk bij warme zomerdagen wordt er langs de provinciale Hoofdweg dubbel geparkeerd en wordt soms zelfs de uitweg van de brandweer geblokkeerd. Kinderen moeten daardoor oversteken tussen die auto’s door over het fietspad, waardoor voor hen en paserende automobilisten een zeer onveilige verkeerssituatie ontstaat.

De fractie van de ChristenUnie heeft dit knelpunt aan de orde gesteld, omdat het door de voornemens van de noodontsluiting, genoemd in het bestemmingsplan, de situatie zal verergeren. Daarbij heeft de fractie de vraag gesteld of de wethouder genegen was om in overleg met de ontwikkelaars van dit park een parkeervoorziening te realiseren voor de bezoekers van dit zwembad. Wethouder Prinsse gaf als reactie hierop dat er mogelijkheden zijn, om een parkeervoorziening te realiseren, omdat er volgens hem nog een gedeelte grond, direct grenzend aan dit bedrijventerrein, eigendom is van de gemeente Hardenberg. Hij was het eens met de opmerking van raadslid Mulder (CU) dat het momenteel een ver van optimale verkeerssituatie is.

De wethouder zei toe op korte termijn met eventuele oplossingen terug te komen. De fractie van de ChristenUnie zal hem blijven herinneren om op deze locatie tot een veilige oplossing te komen.

Reacties op 'Fractie ChristenUnie: parkeren bij zwembad De Krim leidt tot verkeersonveiligheid'