Vragen over ondersteuning voedselbank

maandag 09 april 2007

De fractie vraagt of het college op de hoogte is van de nieuwe start van de voedselbank en eventueel bereid is dit financieel te steunen.

De fractie van de ChristenUnie heeft de volgende vragen in de actuele vragenronde van de raadsvergadering van 3 april gesteld:

Na veel problemen is de Voedselbank in Hardenberg gestopt met het uitdelen van voedselpakketten. We zijn blij dat dit op zich heel goede initiatief om mensen in problemen te ondersteunen door het uitdelen van eten toch weer een doorstart krijgt met de inzet van Humanitas, Charitas en een aantal kerkelijke diaconieën.

Onze vragen aan het College zijn:

1. Is het College op de hoogte van deze doorstart van de Voedselbank en is hierover contact geweest met de initiatiefnemers?
2. Is het College bereid om dit nieuwe initiatief financieel te ondersteunen nu zo´n brede vertegenwoordiging uit de Hardenbergse samenleving zich hiervoor inzet?

In zijn reactie hierop gaf wethouder Liese aan dat hij inderdaad een gesprek met 2 vertegenwoordigers had gehad. In dit gesprek hadden zij aangegeven dat ze, juist vanwege het brede draagvlak in de samenleving, er voorlopig van uitgaan dat een financiële bijdrage van de gemeente niet nodig is. Komt die vraag er op termijn wel, dan zal de wethouder die mogelijkheid overwegen. Overigens is het niet een doorstart, maar een nieuw initiatief onder een andere naam.
Ook gaf de wethouder aan dat hij hoopte dat er een goede relatie tussen dit initiatief en de gemeentelijke sociale dienst zou ontstaan, waarbij het doel is de hulp van de voedselbank eindig te laten zijn, met andere woorden: op termijn overbodig te maken.
De ChristenUnie was blij met dit antwoord waaruit bleek dat de wethouder indien nodig bereid zou zijn een gemeentelijke bijdrage te overwegen. En het is goed dat mensen niet blijvend afhankelijk zijn van voedseluitdeling, maar geholpen worden om uit deze afhankelijke situatie te komen. Hier kan de sociale dienst bij helpen.

Reacties op 'Vragen over ondersteuning voedselbank'