Verbouw Voorveghter

zaterdag 24 februari 2007

De fractie van de ChristenUnie stemt in met de uitbreiding van de Voorveghter. Alhoewel zij het voor de gemeente niet als taak ziet om een bioscoop te bouwen, steunt ze de uitbreiding, omdat deze ruimte ook multifunctioneel ingezet kan worden en de theaterfunctie zal versterken.

De verbouw theater de Voorveghter is een ambitieus plan, helaas met een zeer beperkte financiële onderbouwing. De ChristenUnie is van mening dat als de gemeente met een ambitieus plan komt waar een prijskaartje aan hangt van bijna € 4 mio er toch ook wel een goed ondernemerplan met een ambitieuze financiele doelstelling aan te grondslag mag liggen. Tijdens de oriënterende ronde in het voorjaar van 2006, toen gesproken werd over het beschikbaar stellen van het voorbereidingsbesluit uitbreiding van het theater, hebben diverse partijen al duidelijk aangegeven bij het definitieve voorstel een deugdelijke financiële onderbouwing te willen zien. Ambitieus is de financiële paragraaf niet, die de fractie alsnog gekregen heeft, maar net voldoende om zich daar in te kunnen vinden.

De ChristenUnie heeft lang stil gestaan bij de bioscoop, n.l. of het bouwen van een bioscoop wel een gemeentelijke taak is. De ChristenUnie ziet dit niet als een primaire taak van de gemeente. Daarnaast blijven er toch bepaalde financiële risico’s aanwezig. De intentieverklaring tussen gemeente en huurder is wel heel erg summier met zeker in het eerste jaar  een financieel nadeel voor de gemeente. De fractie wil dan ook t.z.t. een kopie ontvangen van de definitieve huurovereenkomst tussen beide partijen. Ze gaat er tevens vanuit dat een gedeelte van de financiële risico’s afgedenkt zullen zijn middels een bankgarantie.

De ChristenUnie heeft overwogen:

1. tegen het voorstel te zijn ondanks het feit dat ze voor uitbreiding van de Voorveghter is.  Dit is volgens haar echter te kort door de bocht. Er zit op dit moment al een bioscoop in;
  2. een motie in te dienen waar ze in voorstelt alleen akkoord te gaan met de € 2.3 mio voor alleen De Voorveghter. Dit is haar inziens ook niet realistisch want er zal iets met de lege zalen gedaan moeten worden nu het Kreatief Centrum en de Muzerie eruit verhuisd zijn.

Tijdens het bezoek dat de fractie aan de Voorveghter heeft gebracht en de presentatie die ze  gekregen heeft, voorafgaand aan de oriënterende ronde van enkele weken gele4den is gebleken dat de bioscoop een dubbel functie rol vervult en dat er een wisselwerking plaats vindt met het theater om op deze manier de streekfunctie nog beter te kunnen vervullen en te versterken. Dat heeft voor de fractie van de ChristenUnie de doorslag gegeven om het voorstel dat is gedaan nu te steunen.

De wethouder gaf hier als reactie op dat hij hele stapels papier had die de begroting onderbouwden. Hij was niettemin tevreden dat de raadsleden het plan ondersteunden. Hij zegde toe t.z.t. de huurovereenkomst aan de fractie van de ChristenUnie toe te sturen.

Ook was hij van mening dat het bouwen van een bioscoop niet tot de taak van een gemeente behoort. De grootte van de gemeente bepaalt echter de noodzaak tot ondersteuning om een volwaardig aanbod van kunst en cultuur te kunnen doen en tegelijkertijd de ruimte multifunctioneel in te zetten voor bedrijf-, verenigings-, en schoolactiviteiten.

Reacties op 'Verbouw Voorveghter'