Uitgifte kavels in Mariënberg

zaterdag 24 februari 2007

Veel tijd en aandacht werd door de Raad besteed aan de uitgifte van kavels in Mariënberg. De publieke tribune was daarvoor goed bezet. In het geding was dat er minder kavels konden worden uitgegeven dan oorspronkelijk was aangegeven. Vanwege de noodzakelijke grondaankoop voor een fietspad vanaf Bruchterveld moest met de eigenaar van die grond een overeenkomst gemaakt worden, waardoor deze recht zou krijgen op een aantal kavels. Daarmee wordt een aantal inwoners van Mariënberg de mogelijkheid ontnomen zelf woningen te bouwen. Het spreekt voor zich dat de bouwer hogere prijzen en andere ontwerpen toepast dan de gegadigden zouden willen. Op de vraag van de ChristenUnie  of de Raad de bevoegdheid had om een dergelijke overeenkomst terug te draaien gaf de plaatsvervangend wethouder aan dat dit ter beoordeling was aan het college. Daarnaast was de overeenkomst al gemaakt en wellicht zeer moeilijk terug te draaien. Een motie van de VVD riep daartoe echter wel op. Aanvankelijk steunden veel raadsleden, die motie met uitzondering van de ChristenUnie. Haar overweging daarbij was het fietspad al jaren op de prioriteitslijst stond en noodzakelijk was voor een veilige route van schoolkinderen en de overeenkomst niet te ontbinden zou zijn, behalve dan met naar alle waarschijnlijkheid veel hogere kosten. Na de stemming bleek dan ook dat het college de motie niet kon uitvoeren. Na wijziging daarvan ,dat zij niettemin zich zou inspannen om te bezien of er toch nog een mogelijkheid gevonden kon worden om de eertijds aangeboden kavels daar of elders vrij te maken, kreeg de motie van alle partijen de steun.

Een motie om alleen de kavels te laten bestemmen voor inwoners van Mariënberg, in plaats van oorspronkelijk ook voor Beerzerveld, kreeg de steun van de hele Raad. Het college zegde toe deze uit te voeren.

Reacties op 'Uitgifte kavels in Mariënberg'