Hardenberg: krachtige verbinder in Overijssel

woensdag 10 februari 2016 19:29

Hardenberg heeft van oudsher een bijzondere bovenlokale positie in de provincie Overijssel. Hardenberg vormt de stapsteen tussen de regio’s Twente, Drenthe en Zwolle én de verbinding met Duitsland. Hardenberg is er de afgelopen decennia in geslaagd de kracht van de stad Hardenberg te combineren met een groene landelijke omgeving. Een omgeving die tevens een royaal verzorgingsgebied van ruim 110.000 inwoners vormt voor de voorzieningen in Hardenberg.

Vanuit de bovenlokale positie (ook wel streekfunctie genoemd) is fors geïnvesteerd in het verder versterken van de sociaaleconomische structuur en vitaliteit van Hardenberg en het bevorderen van werkgelegenheid. Voorzieningen op het gebied van onderwijs, cultuur, sport, gezondheid en bedrijvigheid zijn geconcentreerd in de stad Hardenberg. Hardenberg presteert goed in vergelijking met veel grensgemeenten in Nederland en omliggende regio’s als Twente en Drenthe. Mede dankzij de steun van de provincie heeft Hardenberg de afgelopen jaren resultaten en een economische groei weten te behalen. Dit alles ondanks de economische crisis. Als stevige speler in Noordoost Overijssel zorgt Hardenberg voor economische stabiliteit in het omliggende gebied en vormt het een krachtig knooppunt in het regionale economisch netwerk.

De sociaaleconomische motor draait op volle toeren. Om de kracht van Hardenberg vast te houden en verder uit te bouwen, blijft een bijzondere positie in Overijssel van groot belang. Het geeft de mogelijkheid om bovenlokale activiteiten in gang te zetten. Hardenberg wil als krachtige verbinder in Overijssel samen met partners verder bouwen aan een sterke regionale economie.

De provincie is voornemens de streekfunctie Hardenberg af te nemen. Vanwege het belang van deze functie hebben de politieke partijen in de gemeenteraad van Hardenberg contact gezocht met hun fractie in de Provinciale Staten. Woensdag 13 januari zat een groot deel van de fractie van de ChristenUnie op de tribune bij de bespreking van het voorstel in de Staten. Binnenkort horen we of de acties voor het behoud van de streekfunctie tot resultaat hebben geleid.

Reacties op 'Hardenberg: krachtige verbinder in Overijssel'