Bijdrage Carla Dik-Faber ten behoeve van Convocatie inbreng schriftelijk overleg (v.s.o.) Besluit capaciteitsverdeling hoofdspoorweginfrastructuur d.d. 3 december 2014
Inbreng schriftelijk overleg van ChristenUnie Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber van de vaste commissie voor Infrastructuur en Milieu ten behoeve van het Besluit capaciteitsverdeling hoofdspoorweginfrastructuur d.d. 3 december 2014
Onderwerp: Convocatie inbreng schriftelijk overleg (v.s.o.) Besluit capaciteitsverdeling hoofdspoorweginfrastructuur d.d. 3 december 2014
Kamerstuk: 29 893
Datum: 3 december 2014
De leden van de ChristenUnie-fractie hebben kennisgenomen van het besluit capaciteitsverdeling hoofdspoorweginfrastructuur. Zij hebben hierover nog enkele vragen.
Prioriteitsvolgorde
In artikel 10 is een nieuwe prioriteitsvolgorde gegeven in geval van overbelaste infrastructuur. Hierbij staan eerst 6 vormen van openbaar vervoer (stadsgewestelijk, nationaal, internationaal, nationaal hogesnelheids, internationaal hogesnelheids en streekgewestelijk) en vervolgens standaard goederenvervor en vervolgens overig personenvervoer. Genoemde leden hebben hierover een aantal vragen.
Allereerst vragen zij waarom er nog steeds onderscheid wordt gemaakt tussen stadsgewestelijk en streekgewestelijk openbaar vervoer. Zij wijzen er op dat NS dit onderscheid al jaren niet meer maakt en beide treinen “sprinters” noemt. Waarom wordt dan in de kaart bij het besluit dit onderscheid nog gemaakt? Genoemde leden wijzen bijvoorbeeld op de sprinter Hoorn-Schiphol die volgens de kaart tussen Hoorn en Zaandam streekgewestelijk is en tussen Zaandam en Schiphol stadsgewestelijk. Volgens genoemde leden heeft een dergelijk onderscheid in de praktijk geen zin en kan het zelfs leiden tot uitvoeringsproblemen. Moet de genoemde trein nu wel of geen prioriteit krijgen op nationaal openbaar vervoer, zo vragen genoemde leden?
Wat betreft het goederenvervoer vragen genoemde leden hoe er bij de bouw van het derde spoor voor de Betuweroute in Duitsland bij capaciteitsproblemen in Nederland wordt omgegaan met goederentreinen voor de chemische sector die binnen een bepaald tijdframe moeten aankomen om te garanderen dat industriële processen niet moeten worden stilgelegd. Deelt de regering de mening dat als hiervoor onvoldoende garanties worden gegeven dat dit er toe kan leiden dat belangrijke industrieën hun productie verplaatsen naar het buitenland? Welke maatregelen neemt de regering om dit te voorkomen?
Is het voor deze periode niet gewenst om bovenop de reeds genomen maatregelen zoals meer capaciteit op de Brabantroute ook een aankomstgarantie te geven voor dit beperkte deel transporten waarbij vertraging grote economische consequenties heeft en bijvoorbeeld in artikel 10 een tijdelijk extra categorie voor deze vorm van goederenvervoer te introduceren?
Gebruikersvergoeding
In het regeerakkoord Rutte 1 is in de begroting een extra opbrengst van € 50 miljoen op de gebruiksvergoeding opgenomen (30 mln in 2015 oplopend tot 50 mln in 2016). Dit leidt het komend jaar tot stijgende vergoedingen voor de vervoerders. Tevens is de methodiek van berekening van de tarieven op instigatie van de Autoriteit Consument en Markt aangepast. Het resultaat is een circa 20% tarief voor alle vervoersegmenten berekend over de diensten treinpaden, bovenleiding, transfer en opstellen. Genoemde leden hebben hierover een aantal vragen.
Genoemde leden vragen of de gelijkmatige verdeling over de vervoersegmenten ook een gelijkmatige verdeling over de reizigerskilometers betekent. Zij vragen dit omdat de reisafstanden op het hoofdrailnet over het algemeen groter zijn en het aantal reizigers groter. Als er een verschil is tussen het aandeel van de gebruikersvergoeding in de totale kosten tussen de verschillende vervoersegmenten dan kan volgens deze leden de impact ondanks de gelijkmatige verdeling toch verschillen. Zij vragen daarom of er een berekening is gemaakt van de impact op de kosten per reizigerskilometer per segment van de stijging van de gebruiksvergoeding.
De berekening maakt gebruik van 6 gewichtsklassen zodat voor de dienst treinpad lichter materieel minder betaalt dan zwaarder materieel. Genoemde leden vragen een tabel met de verschillende gewichtsklassen en hoe het materieel wat op dit moment in Nederland rondrijdt binnen de verschillende segmenten is verdeeld over deze gewichtsklassen en wat het feitelijke gewicht is van dit materieel. Klopt het dat de laagste gewichtsklasse zo ruim is dat de vervoerders die de afgelopen jaren hebben geïnvesteerd in lichter materieel wat minder impact heeft op de infrastructuur niet worden beloond, zo vragen deze leden. De regionale vervoerders en de regionale opdrachtgevers zijn van mening dat de nieuwe systematiek onevenredig uitpakt en een onjuiste instaptrede stelt, op een treingewicht van 160 ton. Het merendeel van de regionale treinen wordt ingezet met een treingewicht onder de 120 ton. Alleen in de spitsen komen treinen zwaarder dan 160 ton voor. Een redelijke verdeling op basis van de gewichtsklasse zou daarom volgens deze partijen het toevoegen van een extra eerste stap tot 120 ton zijn zowel voor het hoofdrailnet als de regionale lijnen. Zo zou efficiënte inzet worden beloond en daarmee het milieu bespaard. Hoe beoordeelt u dat argument? Is dit bezwaar onderzocht voorafgaand aan de vaststelling van het nieuwe kostenmodel? Zo neen, waarom niet? Zo ja, waarom is afgezien van de toepassing daarvan en bent u bereid om deze mogelijkheid alsnog te onderzoeken? Is het juist dat regionale vervoerders veelal lichtere treinen inzetten maar door de hogere instaptrede bijdragen in de kosten van zwaardere treinstellen die in dezelfde cluster vallen?
In artikel 29 van de EU richtlijn staat dat lidstaten een heffingskader bij wet dienen vast te stellen. Klopt het, zo vragen genoemde leden, dat Nederland dit nooit heeft gedaan? Zo ja, wat is daarvan de reden en is dit een risico dat vervoerders succesvol bezwaar kunnen indienen tegen de voorgestelde tariefverhoging? In het antwoord op vraag 5 van de schriftelijke vragen van het lid De Boer schrijft de staatssecretaris op 25 november 2014 dat ProRail vernieuwingen in de methodiek van de gebruikskosten heeft verwerkt “op instigatie van de ACM en conform de EU-richtlijn”. Kunt u verzekeren dat het opleggen van de taakstelling c.q. bezuiniging van € 50 miljoen als kostenverhoging via de gebruiksvergoeding volgens de Europese regels is toegestaan?
Ook vragen genoemde leden of alle aanwijzingen van de ACM verwerkt zijn in de nieuwe methodiek. Zo nee, welke aanwijzingen zijn niet overgenomen en waarom? Zijn er door de ACM nog opmerkingen gemaakt over de nieuwe methodiek, zo ja, welke? Wordt de stijging van de gebruiksvergoeding doorberekend in de prijs voor het treinkaartje of is dat uitgesloten? Hoe verhoudt dit zich met de afspraken over tariefstijgingen in de verschillende concessies? Ook vragen genoemde leden wat de uitgangspunten van de EU-richtlijn zijn die hierbij relevant zijn en op welke wijze zijn die wel of niet zijn meegenomen in de nieuwe verdelingsmethodiek van ProRail? Zijn er daarbij elementen achterwege gelaten en zo ja, welke zijn dat en waarom zijn die achterwege gebleven?
Ook vragen genoemde leden hoe de wijziging van de gebruikersvergoeding wordt doorgevoerd op de regionale diensten die NS bijvoorbeeld in Overijssel uitvoert (de lijn Zwolle-Kampen): vallen die binnen het cluster “regionale vervoerders” of binnen het cluster “NS”? Kunt u het verschil in dit en soortgelijke gevallen uitleggen? In het kostenmodel worden goederenvervoer, regionaal OV en de NS onderscheiden. Wat gebeurt er als dochters van de NS zich in het regionaal OV begeven, dus als bijvoorbeeld Abellio de aanbesteding van het regionaal OV in Limburg zou winnen: valt Abellio dan binnen het cluster “regionale vervoerders”, of binnen het cluster “NS” en waar is die keuze op gebaseerd?
Zijn de rekenformules en parameters waarop het gebruikskostenmodel gebaseerd is openbaar en zijn de uitkomsten per vervoerder ook zichtbaar voor andere partijen zodat vervoerders kunnen controleren of zij hetzelfde betalen als andere partijen? Kunt u voor de regionale lijnen een overzicht verstrekken van de vergoedingen die NS per lijn voldoet aan ProRail? Wat gebeurt er met de kosten van een regionale vervoerder als er een lijn toegevoegd wordt aan diens cluster, zoals bijvoorbeeld het regionaliseren van de Limburgse lijnen? Dalen dan de kosten voor de partijen in het cluster, of blijven die gelijk en wat bedraagt dan de vergoeding voor de partij die de aan het cluster toegevoegde lijn exploiteert?
Hoe verhoudt het oordeel van ACM waaraan de staatssecretaris refereert zich tot de ACM Spoormonitor 2013? ACM suggereert in de Spoormonitor 2013 immers dat prijsdifferentiatie naar kosten, kwaliteit of benutting, en prestatieregelingen passen in het streven van ACM naar maximaal efficiënt gebruik van deze capaciteit, waarbij volgens ACM rekening gehouden wordt met de draagkracht van de markt. Is een dergelijke draagkrachtmeting uitgevoerd? Zo ja, wat was daarvan de uitkomst en kunt u deze draagkrachtmeting naar de Kamer sturen? Zo nee, waarom is daar van afgezien, is ACM geraadpleegd voorafgaand aan de beslissing om daar van af te zien en bent u bereid om de draagkrachtmeting alsnog te doen uitvoeren? Zo neen, waarom niet?
Is voordat de nieuwe methode van kracht werd of opgesteld is en ongeacht de eerdere instemming van de Kamer met verhoging van de gebruiksvergoeding, nog gekeken naar de mogelijkheid om te bezuinigen binnen ProRail zelf en zo de stijging van de gebruiksvergoeding te beperken? Als dit het geval is, kunt u dan de uitkomsten van dat onderzoek aan de Kamer doen toekomen? Als dit niet onderzocht is, bent u dan bereid om die mogelijkheid alsnog te onderzoeken? Bent u tevens bereid om daarbij de sector te betrekken voor input, creativiteit en ideeën?
Neemt de financiële druk op het regionaal OV niet onevenredig toe, doordat regio’s ook merendeels de afschaffing van de rode diesel moet dragen omdat daar de minste lijnen geëlektrificeerd zijn? Is de cumulatieve kostenstijging per treinkilometer en per reizigerskilometer als gevolg van de diverse maatregelen voor zowel regionaal OV als hoofdrailnet onderzocht?
Voor meer informatie: www.tweedekamer.nl.
Archief > 2014 > december
- 31-12-2014 31-12-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind over het bericht dat er veel minder asielzoekers binnen zijn gekomen dan werd verwacht
- 30-12-2014 30-12-2014 09:45 - Buiging voor alledaagse held (column ND)
- 22-12-2014 22-12-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber en Hanke Bruins Slot (CDA) en Kees van der Staaij (SGP) over de toekomst van het landelijk centrum De Riethorst voor geestelijke gezondheidszorg voor doven en slechthorenden
- 19-12-2014 19-12-2014 14:29 - ChristenUnie wil zorgwet alleen via parlementaire weg behandelen
- 19-12-2014 19-12-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Gert-Jan Segers over het bericht “Polderjihadisten oer-Nederlands”
- 18-12-2014 18-12-2014 18:30 - Pakistaanse christenen op verzoek ChristenUnie aangemerkt als risicogroep
- 18-12-2014 18-12-2014 16:43 - ChristenUnie: ernstige zorgen over capaciteit en slagkracht AIVD
- 18-12-2014 18-12-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het voortgezet algemeen overleg Gewasbeschermingsmiddelen
- 18-12-2014 18-12-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het voortgezet algemeen overleg Spoorveiligheid / ERTMS
- 18-12-2014 18-12-2014 00:00 - Bijdrage Arie Slob aan het plenaire Debat over het verwerpen van de Wet Marktordening Gezondheidszorg en enkele andere wetten door de Eerste Kamer
- 18-12-2014 18-12-2014 00:00 - Inbreng schriftelijk overleg Gert-Jan Segers naar aanleiding van Overslaan van stations en grensabonnementen
- 18-12-2014 18-12-2014 00:00 - Inbreng Joël Voordewind ten behoeve van Wijziging Vreemdelingenwet 2000 met betrekking normen voor opvang verzoekers om internationale bescherming
- 17-12-2014 17-12-2014 17:01 - CU-moties zetten kabinet aan het werk met regionale economie en arbeidsmarkt
- 17-12-2014 17-12-2014 16:48 - Kamermeerderheid voor koppelen toetredingssteun Turkije aan resultaten hervormingen
- 17-12-2014 17-12-2014 15:31 - Meerderheid Senaat voor instellen ledenraad zorgverzekeraars
- 17-12-2014 17-12-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het voortgezet algemeen overleg Voortgang decentralisatie zorg (AO d.d. 11/12)
- 17-12-2014 17-12-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het voortgezet algemeen overleg Situatie rondom de ziekenhuizen in Dokkum, Den Helder en Terneuzen (AO d.d. 10/12)
- 17-12-2014 17-12-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind over de uitspraken van een tweetal VN-rapporteurs over het ontbreken van een bed-bad-brood voorziening voor uitgeprocedeerde vreemdelingen in Nederland
- 17-12-2014 17-12-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Carola Schouten en het Lid Verhoeven (D66) over het clusteren van werkzaamheden bij een aanbesteding door Rijkswaterstaat
- 16-12-2014 16-12-2014 17:07 - Kamermeerderheid voor betere monitoring zoutwinning Waddenzee
- 16-12-2014 16-12-2014 15:38 - Kabinet belemmert Tweede Kamer in controlerende taak (opinie)
- 16-12-2014 16-12-2014 11:56 - Nieuwe regels woningcorporaties: beter toezicht, ruimte voor krimpregio’s en voor inzetten op leefbaarheid en meer rechten huurders
- 16-12-2014 16-12-2014 10:39 - Een perfecte Kerst?
- 15-12-2014 15-12-2014 08:35 - Samen Leiden (opinie)
- 12-12-2014 12-12-2014 19:12 - ChristenUnie bezoekt jonge boeren
- 12-12-2014 12-12-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Gert-Jan Segers over het bericht dat de aanpak van zware misdaad in Noord-Nederland hapert
- 11-12-2014 11-12-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het voortgezet algemeen overleg Natuurbeleid (AO d.d. 02/10)
- 11-12-2014 11-12-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het voortgezet schriftelijk overleg Vaststelling Notitie reikwijdte en detailniveau planMER Schaliegas
- 11-12-2014 11-12-2014 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het plenair debat Wet banenafspraak en quotum arbeidsbeperkten
- 11-12-2014 11-12-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind en het Lid Leijten (SP) over ID-scanners
- 11-12-2014 11-12-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber over het aanbieden van de NIPT in België
- 11-12-2014 11-12-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Carola Schouten e.a. over de invordering van belasting- en toeslagschulden door de Belastingdienst
- 11-12-2014 11-12-2014 00:00 - Inbreng Carla Dik-Faber ten behoeve van Voorstel van wet van het lid Kuzu tot wijziging van de Wet geneesmiddelenprijzen met betrekking tot de vaststelling van maximumprijzen voor geneesmiddelen
- 11-12-2014 11-12-2014 00:00 - Inbreng Gert-Jan Segers ten behoeve van Wijziging Wetboek van Strafvordering tot vastlegging van het recht op bronbescherming bij vrije nieuwsgaring (bronbescherming in strafzaken)
- 11-12-2014 11-12-2014 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Passend Onderwijs
- 11-12-2014 11-12-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Voortgang decentralisatie zorg
- 11-12-2014 11-12-2014 00:00 - Inbreng Gert-Jan Segers ten behoeve van een wijziging van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering en de Algemene wet bestuursrecht in verband met vereenvoudiging en digitalisering van het procesrecht
- 10-12-2014 10-12-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind over de Suïcidepogingen in de gesloten gezinslocaties in Zeist
- 10-12-2014 10-12-2014 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het wetgevingsoverleg Wet banenafspraak en quotum arbeidsbeperkten
- 10-12-2014 10-12-2014 00:00 - Inbreng verslag (wetsvoorstel) Carola Schouten ten behoeve van de Wet werken na de AOW-gerechtigde leeftijd
- 10-12-2014 10-12-2014 00:00 - Inbreng verslag (wetsvoorstel) Carola Schouten ten behoeve van een Wijziging van de Algemene Ouderdomswet en andere wetten in verband met versnelling van de stapsgewijze verhoging van de AOW-leeftijd
- 10-12-2014 10-12-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Situatie rondom de ziekenhuizen in Dokkum, Den Helder en Terneuzen
- 10-12-2014 10-12-2014 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Raad Buitenlandse Zaken (RBZ)
- 10-12-2014 10-12-2014 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het algemeen overleg Controletaken financieel toezicht Curacao en Sint Maarten
- 09-12-2014 09-12-2014 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan de plenaire behandeling van het Initiatief Voortman/Schouw inzake de Wet open overheid
- 09-12-2014 09-12-2014 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan de plenaire behandeling van de Herzieningswet toegelaten instellingen
- 09-12-2014 09-12-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Voedsel
- 08-12-2014 08-12-2014 19:51 - ChristenUnie: 50 gemeenten organiseren bed-bad-brood-opvang, kabinet mag niet wegkijken
- 08-12-2014 08-12-2014 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het wetgevingsoverleg Novelle Herzieningswet toegelaten instellingen volkshuisvesting en kabinetsreactie rapport Enquêtecommissie Woningcorporaties
- 06-12-2014 06-12-2014 12:45 - ChristenUnie: geen Down-vrije samenleving
- 05-12-2014 05-12-2014 12:07 - ChristenUnie wil snel oplossing voor de Riethorst
- 05-12-2014 05-12-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber over de toekomst van het landelijk centrum De Riethorst voor geestelijke gezondheidszorg voor doven en slechthorenden
- 04-12-2014 04-12-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het voortgezet algemeen overleg Grondstoffen en afval (AO d.d. 16/10)
- 04-12-2014 04-12-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Gewasbeschermingsmiddelen
- 04-12-2014 04-12-2014 00:00 - Inbreng Gert-Jan Segers ten behoeve van een wijziging van de Gerechtsdeurwaarderswet in verband met de evaluatie van het functioneren van de Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders
- 04-12-2014 04-12-2014 00:00 - Inbreng schriftelijk overleg Joël Voordewind ten behoeve van Migratie en Ontwikkeling
- 03-12-2014 03-12-2014 10:36 - Teeven rekent zich te vroeg rijk met online gokken
- 03-12-2014 03-12-2014 00:00 - Bijdrage van Arie Slob aan het plenaire Debat over de eventuele gevolgen van het IPCC rapport voor het Nederlandse beleid
- 03-12-2014 03-12-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Gert-Jan Segers e.a. over het bericht "Eerste stap naar vergunning voor gokbedrijven"
- 03-12-2014 03-12-2014 00:00 - Inbreng Carola Schouten ten behoeve van Vaststelling van bepalingen op het gebied van jeugdverblijven (Wet op de jeugdverblijven)
- 03-12-2014 03-12-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber ten behoeve van Convocatie inbreng schriftelijk overleg (v.s.o.) Besluit capaciteitsverdeling hoofdspoorweginfrastructuur d.d. 3 december 2014
- 02-12-2014 02-12-2014 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het plenair debat over het rapport van de Enquêtecommissie Woningcorporaties
- 01-12-2014 01-12-2014 00:00 - Inbreng Carola Schouten tbv goedkeuring van het voornemen tot opzegging van o.m. het Algemeen Verdrag inzake sociale zekerheid tussen het Koninkrijk der Nederlanden en het Koninkrijk Marokko
- 01-12-2014 01-12-2014 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers een de Initiatiefnota Gemenebest