ChristenUnie wil zorgwet alleen via parlementaire weg behandelen
De ChristenUnie stemt alleen in met de opnieuw in te dienen zorgwet als deze –zoals gebruikelijk- door de Tweede en Eerste Kamer wordt behandeld. In het debat vannacht over de oplossing voor het wegstemmen van de zorgwet in de Eerste Kamer keerde fractieleider Slob zich tegen een mogelijke sluiproute om de veranderingen die in de wet zitten toch door te drukken.
In de nacht voor het kerstreces werd in de Tweede Kamer gedebatteerd over de verworpen zorgwet in de Eerste Kamer. Doordat de wet door de PvdA leden zelf was weggestemd, was er crisis in het kabinet. Het kabinet heeft meer dan 50 uur overleg met elkaar gevoerd om eruit te komen. Het kabinet wil niet het risico lopen dat de wet nog een keer wordt weggestemd in de Eerste Kamer en heeft daarom bedacht dat wanneer de wet niet wordt aangenomen de veranderingen die ze willen doorvoeren via een andere route toch door kunnen gaan. Dit zou volgens de coalitiepartijen via nadere regelgeving kunnen, een zogenaamde Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB). Een AMvB hoeft namelijk niet door de Eerste Kamer. De ChristenUnie is fel tegenstander van deze mogelijke schoffering van de Senaat. De Eerste Kamer mag op deze manier niet buiten spel gezet worden.
AmvB onmogelijk
Daarnaast is volgens de ChristenUnie deze alternatieve route helemaal niet mogelijk! Het zou om een grote inhoudelijke aanpassing van de wet gaan. Dit kan je niet regelen via een AMvB, daarin zijn alleen maatregelen rond de uitvoering van de wet te regelen, maar geen nieuwe inhoudelijke doelstellingen. Dat strijdt met het staatsrecht. Als het kabinet toch voor deze route kiest dan steunt de ChristenUnie het kabinet niet! Ook als het kabinet ervoor kiest om deze route wel te gebruiken als stok achter de deur bij het behandelen van de nieuwe wet, zal de ChristenUnie om deze reden tegen de wet stemmen.
Invloed verzekerden vergroten
Het kabinet heeft toegezegd om het wetsvoorstel te verbeteren. Richtsnoer daarbij is de motie van het Eerste Kamerlid van de ChristenUnie Roel Kuiper. Die motie regelt dat de invloed van verzekerden zal worden vergroot. Er zal bijvoorbeeld invloed zijn op de zorginkoop, het beleid van de algemene gang van zaken en het toezichthoudend orgaan van de verzekeraar. Bovendien wordt het recht van iedereen op een “second opinion” wettelijk geregeld. Dat geldt ook voor de toegang tot acute (spoedeisende) zorg en zorg die alleen door academische ziekenhuizen kan worden geleverd.
Tegengaan onnodige kosten
Dit alles betekent dat verzekeraars in de toekomst wel een rol kunnen spelen in het tegengaan van allerlei onnodige kosten in vooral de specialistische en de ziekenhuiszorg. Dat is belangrijk om de premies zo laag mogelijk te houden. Maar alles wat belangrijk is voor verzekeren, zoals toegang tot de zorg, blijft bestaan.
PersoonsGebonden Budget
Een van de grote pluspunten in de wet is de vergoeding van ziektekosten via een persoonsgebonden budget. Dat PGB blijft gewoon bestaan. Of er nu een nieuwe wet komt of niet. De vergoeding voor niet-professionele hulp blijft ook.
Hoe nu verder?
De ChristenUnie zal de parlementaire behandeling afwachten. Daarbij is een belangrijke toetsteen of de wet inderdaad voldoende garanties zal bieden op toegang tot de zorg en de positie van verzekerden.
Meer lezen?
Meer lezen over het standpunt van de ChristenUnie, de inbreng van de fractie in de Eerste Kamer en waarom er bij de behandeling in de Tweede en Eerste Kamer wel voor de wet is gestemd:
Lees hieronder de inbreng van Arie terug:
Ongecorrigeerd verslag van het debat
De heer Slob (ChristenUnie):
Mevrouw de voorzitter. Deze week zijn we in een bijzondere situatie terechtgekomen. Die situatie ontstond dinsdagmiddag nadat in de Eerste Kamer een wet door het tegenstemmen van Kamerleden van een coalitiepartij werd verworpen. Ik zeg u in alle eerlijkheid: wij zijn door die situatie overvallen. Maar in ons staatsbestel heeft ieder Kamerlid, of het nu een Tweede Kamerlid is of een Eerste Kamerlid, het recht om zonder last bij een stemming een afweging te maken. Dat is een heel goed recht. Dat is zeg ik overigens niet als een aanmoediging in de richting van de leden van mijn eigen fractie.
De verwerping van de wet in de Eerste Kamer zorgde wel voor een nieuwe politieke situatie. We hebben in de afgelopen dagen gezien dat het kabinet en de coalitie daar hun handen vol aan hebben gehad. Het heeft uiteindelijk geresulteerd in de brief die we hedenavond hebben gekregen. Daaruit hebben we kunnen constateren dat het kabinet in die situatie een keuze heeft gemaakt. Het kabinet heeft ervoor gekozen om met een gewijzigde wet weer terug te komen of heeft in ieder geval het voornemen daartoe geuit. Als wij de brief lezen, dan zien we dat een belangrijk onderdeel van de voorgenomen wijzigingen van de verworpen wet en de nieuw in te dienen wet het wettelijk verankeren van de motie van de heer Kuiper van de ChristenUnie betreft. Dan heb ik het over de motie die afgelopen dinsdag unaniem in de Eerste Kamer is aangenomen. In die motie is heel nadrukkelijk aangegeven dat de invloed van verzekerden versterkt moet worden ten opzichte van de verzekeraars en dat verzekerden bijvoorbeeld invloed moeten krijgen op de zorginkoop van hun verzekeraars. Wij beschouwen dat als winst. Ik denk dat het kabinet daarmee voor een belangrijk deel tegemoetkomt aan veel kritiek die geleverd is op het wetsvoorstel. Velen vonden dat de balans tussen de invloed van verzekerden en de positie van de verzekeraars onvoldoende was. Het is niet heel erg gebruikelijk om, als een wetsvoorstel in de Eerste Kamer wordt verworpen, al zo snel met een aankondiging te komen van een nieuw wetsvoorstel. Aan de andere kant is het wel toegestaan. Een nieuw wetsvoorstel betekent ook dat in het parlement het debat weer gevoerd kan worden, op basis van overtuigingen en argumenten, zoals ook is gebeurd met het verworpen wetsvoorstel, zowel in de Tweede Kamer als in de Eerste Kamer.
Wat zeer ongebruikelijk is in de brief, is dat het kabinet al speculeert op de situatie dat het wetsvoorstel opnieuw verworpen wordt. Ik vind dat vreemd en ik vraag het kabinet om daarop in te gaan. Misschien is het wel niet zo vreemd als wij weten hoe de huidige politieke situatie in ons land is. Als het wetsvoorstel opnieuw wordt verworpen, op de wijze waarop dat deze week is gebeurd, is dat wel een politiek feit waar wij niet zomaar omheen kunnen.
Mijn fractie begrijpt dat het kabinet zorgen heeft over de vraag hoe het verder moet met de uitvoering van het zorgakkoord, op het moment dat het wetsvoorstel verworpen is. Het zorgakkoord is primair bedoeld om de steeds maar groeiende zorgkosten te beheersen. Dat is een opgave waarvoor wij ons allemaal verantwoordelijk weten, in welke positie wij ook zitten. Wij snappen ook dat het kabinet in zo'n situatie in gesprek wil met het parlement.
Laat ik helder zijn over de opstelling van de fractie van de ChristenUnie in de Tweede Kamer. Wij bereid om, als er een nieuw wetsvoorstel komt, daar met een open houding naar te kijken. Wij kennen het wetsvoorstel nog niet; alleen de aankondiging. Maar wij zullen er met een open houding naar kijken. Wij zijn ook altijd bereid om te spreken over de beheersing van zorgkosten, maar aan een wet met een bijsluiter van een AMvB in situaties waarin het wetsvoorstel wordt verworpen, wil mijn fractie niet meewerken. Mijn fractie constateert wel dat in ieder geval de coalitiepartijen in de Kamer die mogelijkheid nadrukkelijk openhouden. Ik vraag via u, voorzitter, aan de minister-president of dat ook bij het kabinet het geval is.
De heer Wilders (PVV):
Dat klinkt zeer duidelijk. Begrijp ik goed dat de heer Slob zegt dat, op het moment dat de mogelijkheid van een AMvB aan die wet als optie gekoppeld is, hij die wet niet zou kunnen steunen?
De heer Slob (ChristenUnie):
Ik heb de heer Wilders weleens slechtere samenvattingen horen geven.
De heer Wilders (PVV):
Dank u zeer.
Archief > 2014 > december
- 31-12-2014 31-12-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind over het bericht dat er veel minder asielzoekers binnen zijn gekomen dan werd verwacht
- 30-12-2014 30-12-2014 09:45 - Buiging voor alledaagse held (column ND)
- 22-12-2014 22-12-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber en Hanke Bruins Slot (CDA) en Kees van der Staaij (SGP) over de toekomst van het landelijk centrum De Riethorst voor geestelijke gezondheidszorg voor doven en slechthorenden
- 19-12-2014 19-12-2014 14:29 - ChristenUnie wil zorgwet alleen via parlementaire weg behandelen
- 19-12-2014 19-12-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Gert-Jan Segers over het bericht “Polderjihadisten oer-Nederlands”
- 18-12-2014 18-12-2014 18:30 - Pakistaanse christenen op verzoek ChristenUnie aangemerkt als risicogroep
- 18-12-2014 18-12-2014 16:43 - ChristenUnie: ernstige zorgen over capaciteit en slagkracht AIVD
- 18-12-2014 18-12-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het voortgezet algemeen overleg Gewasbeschermingsmiddelen
- 18-12-2014 18-12-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het voortgezet algemeen overleg Spoorveiligheid / ERTMS
- 18-12-2014 18-12-2014 00:00 - Bijdrage Arie Slob aan het plenaire Debat over het verwerpen van de Wet Marktordening Gezondheidszorg en enkele andere wetten door de Eerste Kamer
- 18-12-2014 18-12-2014 00:00 - Inbreng schriftelijk overleg Gert-Jan Segers naar aanleiding van Overslaan van stations en grensabonnementen
- 18-12-2014 18-12-2014 00:00 - Inbreng Joël Voordewind ten behoeve van Wijziging Vreemdelingenwet 2000 met betrekking normen voor opvang verzoekers om internationale bescherming
- 17-12-2014 17-12-2014 17:01 - CU-moties zetten kabinet aan het werk met regionale economie en arbeidsmarkt
- 17-12-2014 17-12-2014 16:48 - Kamermeerderheid voor koppelen toetredingssteun Turkije aan resultaten hervormingen
- 17-12-2014 17-12-2014 15:31 - Meerderheid Senaat voor instellen ledenraad zorgverzekeraars
- 17-12-2014 17-12-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het voortgezet algemeen overleg Voortgang decentralisatie zorg (AO d.d. 11/12)
- 17-12-2014 17-12-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het voortgezet algemeen overleg Situatie rondom de ziekenhuizen in Dokkum, Den Helder en Terneuzen (AO d.d. 10/12)
- 17-12-2014 17-12-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind over de uitspraken van een tweetal VN-rapporteurs over het ontbreken van een bed-bad-brood voorziening voor uitgeprocedeerde vreemdelingen in Nederland
- 17-12-2014 17-12-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Carola Schouten en het Lid Verhoeven (D66) over het clusteren van werkzaamheden bij een aanbesteding door Rijkswaterstaat
- 16-12-2014 16-12-2014 17:07 - Kamermeerderheid voor betere monitoring zoutwinning Waddenzee
- 16-12-2014 16-12-2014 15:38 - Kabinet belemmert Tweede Kamer in controlerende taak (opinie)
- 16-12-2014 16-12-2014 11:56 - Nieuwe regels woningcorporaties: beter toezicht, ruimte voor krimpregio’s en voor inzetten op leefbaarheid en meer rechten huurders
- 16-12-2014 16-12-2014 10:39 - Een perfecte Kerst?
- 15-12-2014 15-12-2014 08:35 - Samen Leiden (opinie)
- 12-12-2014 12-12-2014 19:12 - ChristenUnie bezoekt jonge boeren
- 12-12-2014 12-12-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Gert-Jan Segers over het bericht dat de aanpak van zware misdaad in Noord-Nederland hapert
- 11-12-2014 11-12-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het voortgezet algemeen overleg Natuurbeleid (AO d.d. 02/10)
- 11-12-2014 11-12-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het voortgezet schriftelijk overleg Vaststelling Notitie reikwijdte en detailniveau planMER Schaliegas
- 11-12-2014 11-12-2014 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het plenair debat Wet banenafspraak en quotum arbeidsbeperkten
- 11-12-2014 11-12-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind en het Lid Leijten (SP) over ID-scanners
- 11-12-2014 11-12-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber over het aanbieden van de NIPT in België
- 11-12-2014 11-12-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Carola Schouten e.a. over de invordering van belasting- en toeslagschulden door de Belastingdienst
- 11-12-2014 11-12-2014 00:00 - Inbreng Carla Dik-Faber ten behoeve van Voorstel van wet van het lid Kuzu tot wijziging van de Wet geneesmiddelenprijzen met betrekking tot de vaststelling van maximumprijzen voor geneesmiddelen
- 11-12-2014 11-12-2014 00:00 - Inbreng Gert-Jan Segers ten behoeve van Wijziging Wetboek van Strafvordering tot vastlegging van het recht op bronbescherming bij vrije nieuwsgaring (bronbescherming in strafzaken)
- 11-12-2014 11-12-2014 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Passend Onderwijs
- 11-12-2014 11-12-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Voortgang decentralisatie zorg
- 11-12-2014 11-12-2014 00:00 - Inbreng Gert-Jan Segers ten behoeve van een wijziging van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering en de Algemene wet bestuursrecht in verband met vereenvoudiging en digitalisering van het procesrecht
- 10-12-2014 10-12-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind over de Suïcidepogingen in de gesloten gezinslocaties in Zeist
- 10-12-2014 10-12-2014 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het wetgevingsoverleg Wet banenafspraak en quotum arbeidsbeperkten
- 10-12-2014 10-12-2014 00:00 - Inbreng verslag (wetsvoorstel) Carola Schouten ten behoeve van de Wet werken na de AOW-gerechtigde leeftijd
- 10-12-2014 10-12-2014 00:00 - Inbreng verslag (wetsvoorstel) Carola Schouten ten behoeve van een Wijziging van de Algemene Ouderdomswet en andere wetten in verband met versnelling van de stapsgewijze verhoging van de AOW-leeftijd
- 10-12-2014 10-12-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Situatie rondom de ziekenhuizen in Dokkum, Den Helder en Terneuzen
- 10-12-2014 10-12-2014 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Raad Buitenlandse Zaken (RBZ)
- 10-12-2014 10-12-2014 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het algemeen overleg Controletaken financieel toezicht Curacao en Sint Maarten
- 09-12-2014 09-12-2014 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan de plenaire behandeling van het Initiatief Voortman/Schouw inzake de Wet open overheid
- 09-12-2014 09-12-2014 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan de plenaire behandeling van de Herzieningswet toegelaten instellingen
- 09-12-2014 09-12-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Voedsel
- 08-12-2014 08-12-2014 19:51 - ChristenUnie: 50 gemeenten organiseren bed-bad-brood-opvang, kabinet mag niet wegkijken
- 08-12-2014 08-12-2014 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het wetgevingsoverleg Novelle Herzieningswet toegelaten instellingen volkshuisvesting en kabinetsreactie rapport Enquêtecommissie Woningcorporaties
- 06-12-2014 06-12-2014 12:45 - ChristenUnie: geen Down-vrije samenleving
- 05-12-2014 05-12-2014 12:07 - ChristenUnie wil snel oplossing voor de Riethorst
- 05-12-2014 05-12-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber over de toekomst van het landelijk centrum De Riethorst voor geestelijke gezondheidszorg voor doven en slechthorenden
- 04-12-2014 04-12-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het voortgezet algemeen overleg Grondstoffen en afval (AO d.d. 16/10)
- 04-12-2014 04-12-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Gewasbeschermingsmiddelen
- 04-12-2014 04-12-2014 00:00 - Inbreng Gert-Jan Segers ten behoeve van een wijziging van de Gerechtsdeurwaarderswet in verband met de evaluatie van het functioneren van de Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders
- 04-12-2014 04-12-2014 00:00 - Inbreng schriftelijk overleg Joël Voordewind ten behoeve van Migratie en Ontwikkeling
- 03-12-2014 03-12-2014 10:36 - Teeven rekent zich te vroeg rijk met online gokken
- 03-12-2014 03-12-2014 00:00 - Bijdrage van Arie Slob aan het plenaire Debat over de eventuele gevolgen van het IPCC rapport voor het Nederlandse beleid
- 03-12-2014 03-12-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Gert-Jan Segers e.a. over het bericht "Eerste stap naar vergunning voor gokbedrijven"
- 03-12-2014 03-12-2014 00:00 - Inbreng Carola Schouten ten behoeve van Vaststelling van bepalingen op het gebied van jeugdverblijven (Wet op de jeugdverblijven)
- 03-12-2014 03-12-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber ten behoeve van Convocatie inbreng schriftelijk overleg (v.s.o.) Besluit capaciteitsverdeling hoofdspoorweginfrastructuur d.d. 3 december 2014
- 02-12-2014 02-12-2014 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het plenair debat over het rapport van de Enquêtecommissie Woningcorporaties
- 01-12-2014 01-12-2014 00:00 - Inbreng Carola Schouten tbv goedkeuring van het voornemen tot opzegging van o.m. het Algemeen Verdrag inzake sociale zekerheid tussen het Koninkrijk der Nederlanden en het Koninkrijk Marokko
- 01-12-2014 01-12-2014 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers een de Initiatiefnota Gemenebest
Reacties op 'ChristenUnie wil zorgwet alleen via parlementaire weg behandelen'
Mijn vraag is wel of de CU door aan de werkwijze van de coalitie/kabinet mee te doen indirect daarmee ook meewerken aan evt. AMvB als de 1e kamer opnieuw afwijst.
Is het dan niet consistent om nu al in de 2e kamer aan te geven dat de totale werkwijze onparlementair is en we op geen enkele manier met de wet met de coalitie willen meewerken!?
Heel spijtig dus als de vrije artsenkeuze komt te vervalen, in welke vorm dan ook. Het onderscheid in polissen, natura (armenpolis) en restitutie is in mijn beleving een forse ondermijning van de solidariteit in de samenleving. Past dit in de uitgangspunten van de CU? Gaan we hier niet te ver mee met het marktdenken?
De keuze worden gemaakt om geld en niet om gezondheid. De naturapolis (vooral populair bij jonge gezonde mensen en mensen met een (te) smalle beurs) zorgt dat mensen kunnen gokken met hun gezondheid. Ziekte komt, hoe dan ook, kosten komen ook. Geen polis die dat verandert.
Is instemmen met dit beleid nu echt verstandig?
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.