Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Spoor
Bijdrage van ChristenUnie Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber als lid van de vaste commissie voor Infrastructuur en Milieu aan een algemeen overleg met staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu
Onderwerp: Spoor
Kamerstuk: 32 404
Datum: 22 januari 2014
Mevrouw Dik-Faber (ChristenUnie): Voorzitter. De centrale vraag van dit debat is: waarom blijft de staatssecretaris tegen de zin van de hele regio studeren op een spoorboog bij Bathmen en het keren van goederentreinen in Deventer? Hoe meer ik mij verdiep in de plannen voor het goederenvervoer door Oost-Nederland, hoe zwakker ik routes via de Twentelijn vind worden en hoe meer ik een langetermijnvisie mis. De staatssecretaris heeft steeds dikkere rapporten nodig. Omwonenden weten er steeds weer gatenkaas van te maken. Het commentaar van de Commissie voor de m.e.r. op de milieueffectrapportage voor het goederenvervoer Oost-Nederland was niet mals. De aanvulling doorstaat de MER-toets ook niet, zo vrees ik. Als de staatssecretaris zo zeker is dat het document nu wel goed is, waarom is zij dan niet bereid het opnieuw voor te leggen aan de Commissie voor de m.e.r.?
Ik lees in de milieueffectrapportage vrijwel niets over de gevolgen voor het reizigersvervoer. De NS gaat snellere intercity's aanschaffen. Daarmee wordt een aanzienlijke reistijdwinst geboekt, ook tussen de regio en de Randstad. De snelheid van goederentreinen komt echter niet boven de 100 km/u. Een goederenroute via Bathmen maakt snelheidsverbetering voor reizigersvervoer vrijwel onmogelijk. Daarvoor is deze corridor te vol. Zou dit alleen al niet genoeg reden zijn om niet voor deze route te kiezen, maar voor de Twentekanaallijnroute of, beter nog, een noordtak van de Betuweroute? De regio doet nu onderzoek naar deze noordtak. Waarom doet de staatssecretaris hier niet aan mee?
Hoe is het mogelijk dat in de MER staat dat het keren van treinen in Deventer meer toekomstvast is dan investeren in het verbeteren van de Twentekanaallijn? Ik denk dat iedere goederen- en reizigersvervoerder deze conclusie niet zal delen. Waarom gaat de MER uit van veel hogere groeiprognoses dan ProRail zelf gebruikt in de rapportages van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer? Waarom negeert de staatssecretaris de optelsom van geluid bij de A1, de spoorboog en het spoor bij Bathmen? Hoe is het mogelijk dat de staatssecretaris de geluidssituatie bij de routes langs de Twentelijn beter vindt, terwijl er langs de Twentekanaallijn twintig keer zo weinig geluidgehinderden wonen? De staatssecretaris vergelijkt hier appels met peren en gebruikt in feite de huidige hinder op de Twentelijn om te zeggen: die paar extra goederentreinen, ach, die kunnen er ook nog wel bij. Waarom gaat de staatssecretaris uit van een verouderd normenkader voor trillingshinder? Ik heb het nog niet eens over de ruimtelijke gevolgen, die bij de varianten met een spoorboog enorm zijn.
Ik trek mijn conclusie. De staatssecretaris mag de omvangrijke lijst met kritiekpunten niet negeren. De ChristenUnie wil geen spoorboog bij Bathmen, maar een station. De ChristenUnie wil een definitieve streep door elke variant die via de Twentelijn gaat, zodat de inwoners van Deventer, Bathmen, Rijssen, Holten, Wierden, Borne en Almelo duidelijkheid hebben. Ik heb hiervoor zo nodig een motie klaarliggen.
Door bewoners langs de Betuweroute wordt nog veel geluidsoverlast ervaren, bijvoorbeeld in Hardinxveld-Giessendam. Is de staatssecretaris bereid permanente geluidsmetingen te doen om te monitoren en meer inzicht te krijgen in de piekgeluiden?
Het knelpunt Zwolle-Herfte wordt aangepakt met spoorverdubbeling en een vrije kruising. Ik zou willen zeggen: eindelijk, wij hebben er lang op gewacht. De ChristenUnie wil dat de investeringen die wij nu doen, niet in de weg staan van een langetermijnvisie op de ontwikkeling van knooppunt Zwolle en van de hele bereikbaarheid van Noord- en Oost-Nederland. Ik verwijs voor de toekomst naar de intercity Enschede-Lelystad. Wanneer komt er budget om de knelpunten aan de westzijde van station Zwolle op te lossen?
ProRail wil in Heemstede twee spoorwegovergangen sluiten. Veel mensen dreigen daardoor hun ommetje kwijt te raken. Waarom kiest de staatssecretaris niet voor het beveiligen van het Laantje van Alverna en het verbreden en openbaar maken van het Waternettunneltje, zodat dit toegankelijk wordt voor recreanten? ProRail stelt dat de overgangen niet openbaar zijn en dus gesloten mogen worden. Ze bestaan echter al meer dan 50 jaar en zijn altijd toegankelijk geweest. Daarmee zijn ze door verjaring openbaar geworden. Ik roep de staatssecretaris op om samen met Wandelnet en de Fietsersbond tot een goede oplossing te komen.
Afgelopen week was ik bij de Valleilijn in Ede-Barneveld. Daar zijn nog tientallen onbewaakte overgangen. Wanneer gaat de staatssecretaris dit soort onveilige situaties aanpakken en deze overgangen in ieder geval voor een deel sluiten of verder beveiligen? De regio wil op de hele Valleilijn een kwartierdienst. Dit kost 30 miljoen, maar dan hebben de reizigers geen aansluiting in Ede-Wageningen. Een goede aansluiting kost 30 miljoen extra. Veel simpeler is het om de Valleilijn door te trekken naar Arnhem. Dan is het extra geld niet nodig en wordt bovendien de exploitatie goedkoper. Is de staatssecretaris bereid om de stoptrein Ede-Arnhem te decentraliseren nu dit aantoonbaar het beste is voor zowel de reiziger als de belastingbetaler?
De voorzitter: Wilt u afronden?
Mevrouw Dik-Faber (ChristenUnie): Dat zijn mijn volgende woorden: ik rond af. Is er al een resultaat van het gesprek met de provincies over elektrificatie? De ChristenUnie vindt het een slechte zaak dat de regeling voor geld terug bij vertraging sinds kort alleen nog maar bij de NS geldt.
Voor meer informatie: www.tweedekamer.nl.
Archief > 2014 > januari
- 31-01-2014 31-01-2014 00:00 - Inbreng verslag (wetsvoorstel) Invoeringswet Participatiewet - vijfde nota van wijziging
- 30-01-2014 30-01-2014 14:55 - ChristenUnie: Opstelten vergroot bureaucratie politie
- 30-01-2014 30-01-2014 12:21 - EU naïef over Moslim Broeders
- 30-01-2014 30-01-2014 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het plenair debat over Wet normering bezoldiging topfunctionarissen
- 30-01-2014 30-01-2014 00:00 - Inbreng schriftelijk overleg Gert-Jan Segers ten behoeve van de Wet open overheid
- 30-01-2014 30-01-2014 00:00 - Inbreng Joël Voordewind tbv Wijz. Vreemdelingenwet 2000 ter verbetering rechtbesch. asielzaken
- 30-01-2014 30-01-2014 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het algemeen overleg Politieonderwerpen
- 30-01-2014 30-01-2014 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Vreemdelingen- en asielbeleid
- 29-01-2014 29-01-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik aan het voortgezet algemeen overleg Spoor (AO d.d. 22/01)
- 29-01-2014 29-01-2014 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan plenair debat over problemen Belastingdienst met uitbetaling toeslagen
- 29-01-2014 29-01-2014 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het algemeen overleg Masterplan DJI
- 28-01-2014 28-01-2014 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het plenair debat over het proefverlof van Volkert van der G.
- 27-01-2014 27-01-2014 16:34 - Cairo: feeststemming en massale steun voor Sisi
- 27-01-2014 27-01-2014 15:47 - ChristenUnie in gesprek met inwoners Groningen over gasbesluit
- 27-01-2014 27-01-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het notaoverleg Preventiebeleid
- 25-01-2014 25-01-2014 15:22 - Cairo: gespannen en uitgelaten bij herdenking derde jaar Revolutie
- 23-01-2014 23-01-2014 16:30 - Kamermeerderheid voor visie toekomst industrie Noord-Nederland
- 23-01-2014 23-01-2014 09:54 - ChristenUnie: schrap spoorboog Bathmen definitief
- 23-01-2014 23-01-2014 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het voortgezet algemeen overleg Aldel (AO d.d. 22/01)
- 23-01-2014 23-01-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik e.a. over beoordeling euthanasie door de Regio. Toets.com. Euthanasie
- 23-01-2014 23-01-2014 00:00 - Inbreng Gert-Jan Segers tbv Wijz. Wetboek Strafrecht: langdurig toezicht, gedragsbeïnvloeding
- 23-01-2014 23-01-2014 00:00 - Inbreng schriftelijk overleg Gert-Jan Segers ivm Besluit DNA-onderzoek in strafzaken
- 23-01-2014 23-01-2014 00:00 - Inbreng Carla Dik: reactie op een motie van de leden Dik-Faber en Van Veldhoven over Ruit Eindhoven
- 23-01-2014 23-01-2014 00:00 - Inbreng SO Carla Dik ten behoeve van Kabinetsbesluit gaswinning en verbetermaatregelen Groningen
- 22-01-2014 22-01-2014 09:56 - ChristenUnie voor raadgevend referendum Europa
- 22-01-2014 22-01-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik inzake afschaffing algemene tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten
- 22-01-2014 22-01-2014 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het algemeen overleg Islam- en imamopleidingen
- 22-01-2014 22-01-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Spoor
- 22-01-2014 22-01-2014 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het algemeen overleg Aldel
- 21-01-2014 21-01-2014 09:57 - Bijdrage debat Syrië
- 21-01-2014 21-01-2014 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het VAO Nationale veiligheid, crisisbeheersing en brandweerzorg
- 21-01-2014 21-01-2014 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers inzake Burgerinitiatief "Geen EU-bevoegdhedenoverdracht zonder referendum"
- 21-01-2014 21-01-2014 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het dertigledendebat over in Egypte verdwenen EU-gelden
- 21-01-2014 21-01-2014 00:00 - Inbreng verslag (wetsvoorstel) Carola Schouten ten behoeve van Invoeringswet Participatiewet
- 20-01-2014 20-01-2014 00:00 - Inbreng verslag Carola Schouten ivm hervorming ontslagrecht en wijziging rechtspositie flexwerkers
- 17-01-2014 17-01-2014 16:34 - Kabinetsbesluit reductie gaswinning stap in goede richting
- 17-01-2014 17-01-2014 10:06 - ChristenUnie blij met uitspraak rechter A10
- 16-01-2014 16-01-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het voortgezet algemeen overleg Hervorming langdurige zorg
- 16-01-2014 16-01-2014 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het dertigledendebat over het bericht "Noodklok om Jodenhaat"
- 16-01-2014 16-01-2014 00:00 - Inbreng Gert-Jan Segers tbv Goedkeuring Verdrag NL en USA inzake samenwerking nationale veiligheid
- 16-01-2014 16-01-2014 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het algemeen overleg Aanpassing van het eigenwoningforfait
- 16-01-2014 16-01-2014 00:00 - Inbreng Carola Schouten tbv Wijziging Kaderwet adviescolleges houdende vermindering max. aant. leden
- 16-01-2014 16-01-2014 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Syrië
- 15-01-2014 15-01-2014 14:30 - Samen kunnen we voedselverspilling aanpakken!
- 15-01-2014 15-01-2014 11:34 - Bedrijven willen terugtrekken uit Israël niet toelichten
- 15-01-2014 15-01-2014 00:00 - Bijdrage Arie Slob aan het plenair debat Wet normalisering rechtspositie ambtenaren
- 15-01-2014 15-01-2014 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het plenair debat over de fraude met toeslagen
- 15-01-2014 15-01-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind over het ontmoedigingsbeleid
- 15-01-2014 15-01-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Leefomgeving
- 15-01-2014 15-01-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Dierziekten en antibioticagebruik
- 10-01-2014 10-01-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber over de voortgang van de capaciteitsverhoging op de Valleilijn
- 09-01-2014 09-01-2014 17:38 - ChristenUnie wil hoorzitting over terugtrekken Nederlands bedrijfsleven uit Israël
- 09-01-2014 09-01-2014 17:34 - Valleilijn naar Arnhem beste oplossing
- 08-01-2014 08-01-2014 15:51 - Ranglijst christenvervolging: geloofsvervolging neemt toe
- 08-01-2014 08-01-2014 15:35 - Tweede Kamerlid Dik-Faber bezoekt Nieuw-Weerdinge
- 06-01-2014 06-01-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Gert-Jan Segers en Joël Voordewind over bericht "Mali missie in matig pak"
- 02-01-2014 02-01-2014 13:16 - ChristenUnie stelt vragen over gasproductie Groningen
- 02-01-2014 02-01-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber over de gaswinning in Groningen