Bijdrage Arie Slob Mondelinge vragen treinongeval Zevenaar
De heer Slob (ChristenUnie): Voorzitter. Vorige week dinsdag werden wij opgeschrikt door een treinongeval bij Zevenaar. Er was veel materiële schade, maar gelukkig vielen er geen slachtoffers. Dit had echter ook anders kunnen aflopen. Toen de NS en ProRail op stel en sprong 300 mensen het spoor lieten bewaken, werd mij duidelijk dat er meer aan de hand was dan bij eerdere treinongelukken die vaak te maken hadden met treinen die door rood licht reden. Dit keer lijkt sabotage van de spoorbeveiliging de oorzaak. Dit is al ernstig genoeg, maar nog ernstiger is dat dit door de systemen van ProRail niet werd gesignaleerd. Dit maakt dat er op het spoor een acuut probleem is, want dit kan dus overal op het spoorwegnet gebeuren. De Nederlandse spoorbeveiliging staat tot nu toe bekend als failsafe. Dit betekent dat het systeem zelf signaleert dat er iets mis is en ingrijpt. Door kortsluitverbindingen wordt bijvoorbeeld ontdekt dat de beveiliging niet meer functioneert. Er is al vaker koper gestolen bij het spoor, maar dit werd door deze techniek onmiddellijk ontdekt, waardoor het treinverkeer kon worden aangepast of stilgelegd. Dit was weliswaar heel vervelend, maar veilig.
Nu is er echt iets anders aan de hand. De koperdieven hebben blijkbaar manieren gevonden om de beveiliging te omzeilen. Daarom heb ik de volgende vragen. Kan de minister aangeven wat hier nu echt aan de hand is? Klopt het dat wij met een acuut en groot veiligheidsprobleem te maken hebben? Op welke wijze wordt er gewerkt aan het dichten van het lek in het veiligheidssysteem als dit laatste het geval is. De communicatie van ProRail wijst namelijk hierop. Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat het spoor in Nederland van circa 6500 km voor langere tijd 24 uur per dag bewaakt kan worden.
De voorzitter: Het woord is aan de minister van Infrastructuur en Milieu. Zij krijgt eerst drie minuten voor haar antwoord.
**
*N
Minister Schultz van Haegen-Maas Geesteranus: Voorzitter. Er was deze keer inderdaad een iets anders aan de hand dan normaal gesproken. Er wordt veel vaker koper gestolen bij ProRail. Soms wordt er gewoon los materiaal gestolen. Bliksemafleiders worden gestolen en dit kan ook gevaarlijke situaties opleveren. Ook delen van de infrastructuur worden gestolen. In dit geval gaat het specifiek om koperleidingen in de infrastructuur. ProRail heeft inderdaad een failsafe systeem dat normaal gesproken ontdekt dat er risico's zijn met de kabels. Dit veiligheidssysteem detecteert een defecte kabel en vangt dit vervolgens door een andere kabel op. In dit geval waren beide kabels gestolen en daar houdt het failsafe-systeem geen rekening mee. Om die reden werden wij gealarmeerd door wat er gebeurd was.
Zoals bekend is het spoor in ons land erg groot. Je kunt dus niet overal opletten. Gelukkig is de onveilige situatie in ons land tot een aantal plekken beperkt. Er zijn ongeveer 250 plekken waar zich dit soort risico's kan voordoen. Allereerst is er dus extra surveillance opgezet en extra toezicht op die plekken. Dat is voor de toekomst niet afdoende, want dan zul je dus altijd moeten opletten dat er op bepaalde plekken geen koper gestolen kan worden. Voor de toekomst zal ProRail dan ook gaan kijken naar mogelijkheden om dit materiaal te vervangen door ander, niet koperhoudend, materiaal en daarmee een deel van de problematiek wegnemen. Er zijn ook nog meer maatregelen, maar die wil ik niet openbaar delen, omdat die anders degene die gestolen heeft wellicht op het idee brengt om de dingen op een andere manier aan te pakken.
ProRail heeft een risicoanalyse gemaakt. De Inspectie Verkeer en Waterstaat heeft die beoordeeld. Naar aanleiding van die risicoanalyse kunnen wij op dit moment spreken van een aanvaardbaar risiconiveau. Dit is een belangrijke boodschap.
De heer Slob (ChristenUnie): Ik heb de minister aangesproken in haar systeemverantwoordelijkheid voor de veiligheid op het Nederlandse hoofdspoor, conform de daarvoor geldende Spoorwegwet. De minister geeft al aan dat er vaker koper gestolen wordt. Wij weten dat er zo'n vijftien tot twintig koperdiefstallen op het spoor plaatsvinden en dat bovendien van de bouwplaatsen van ProRail koper wordt gestolen. Nu maken wij mee dat de dieven dus zoveel kennis in huis hebben dat zij de beveiligingsystemen kunnen omzeilen. Als wij niet de goede dingen doen, kan de situatie die zich bij Zevenaar gelukkig zonder persoonlijke slachtoffers heeft voorgedaan, ook op andere plaatsen in het land voordoen. Kan de minister garanderen dat de situatie die zich in Zevenaar heeft voorgedaan, voorkomen wordt met de maatregelen die nu genomen zijn, want voor een deel gaat het dus alleen om 24 uursbeveiliging? Zullen wij dus niet op andere plaatsen worden opgeschrikt?
Kan de minister garanderen dat de huidige staat van de veiligheid op het spoor conform datgene is wat wij met elkaar aanvaardbaar vinden? Ik vraag dat ook omdat vandaag een rapport is uitgekomen van de Onderzoeksraad Voor Veiligheid naar aanleiding van een spoorongeluk bij Barendrecht. Daar was geen sprake van koperdiefstal, maar was er door rood licht gereden. Het rapport is zeer kritisch over het huidige veiligheidssysteem op het Nederlandse spoor. De minister is systeemverantwoordelijk voor de veiligheid op het Nederlandse hoofdspoor. Ik zou hierover graag duidelijkheid van haar krijgen.
Minister Schultz van Haegen-Maas Geesteranus: Voorzitter. De heer Slob vraagt mij nu ook om te reageren op het rapport over de totale veiligheid op het spoor, dat vandaag verschenen is. Ik wil daar eerst even op studeren. Op een later moment zal de Kamer er een reactie op krijgen.
Ik maak mij zorgen over die koperdiefstal. Uit de manier waarop die kabels zijn weggehaald, blijkt dat de daders verstand van zaken hebben. Je moet extra aandacht besteden aan de vraag wie het gedaan kan hebben en of het in de toekomst niet vaker zal gebeuren. Daarop zijn maatregelen genomen. In algemene zin zijn er surveillances, is er toezicht. Daarnaast zijn specifieke maatregelen getroffen, waarop ik minder diep kan ingaan. Op basis van de risicoanalyse van ProRail heb ik door de IVW een check laten doen. Men heeft aangegeven dat het veiligheidsniveau acceptabel is. Wat de koperleidingen betreft kan ik dat zeggen. Het andere onderzoeksrapport zal ik echt eerst eventjes moeten inkijken.
De heer Slob (ChristenUnie): Voorzitter. De minister geeft aan dat het veiligheidsniveau acceptabel is. Ik ga ervan uit dat dat het niveau is dat wij met elkaar hebben vastgesteld, het niveau waarvoor wij de verantwoordelijkheid kunnen nemen.
Ik snap dat de minister nog even tijd nodig heeft voor het rapport van de onderzoeksraad, maar de raad geeft aan dat het huidige veiligheidssysteem echt niet meer van deze tijd is. Wij moeten naar een nieuw veiligheidssysteem toe. De fractie van de ChristenUnie heeft er al een aantal keren op aangedrongen om met het nieuwe veiligheidssysteem ERTMS aan de slag te gaan. Er is een amendement aangenomen; er is geld voor beschikbaar. Wil de minister er alles aan doen om nog dit jaar met voorstellen te komen om met het nieuwe veiligheidssysteem aan de slag te gaan? Wij kunnen nooit helemaal voorkomen dat er ongelukken gebeuren, maar wij kunnen wel doen wat binnen onze mogelijkheden ligt om te garanderen dat het veiligheidssysteem zo veel mogelijk voorkomt dat wij in dat soort situaties terechtkomen. Daar draagt de minister een verantwoordelijkheid voor en wij ook. Wij willen ermee aan de slag.
Minister Schultz van Haegen-Maas Geesteranus: Voorzitter. Ik heb hier meerdere malen met de Kamer over gesproken. Ik wacht het rapport af, ik lees het en ik zal met een reactie komen. Wij zijn al begonnen met ERTMS, maar op sommige onderdelen hebben wij nog ATB. Die combinatie zal tijdelijk blijven bestaan. Ik werk er zo hard mogelijk aan om een eenduidig, veilig systeem te krijgen, maar ik waak ervoor om op basis van een rapport dat ik nog moet bestuderen, toe te zeggen dat voor het eind van het jaar het nieuwe systeem geheel ingevoerd zal zijn.
De heer Slob (ChristenUnie): Voorzitter. Ik heb de minister niet gevraagd om het gelijk in te voeren, ik heb haar gevraagd om met voorstellen te komen. Op basis van de situatie die zich bij Zevenaar heeft voorgedaan, op basis van de ernst van de koperdiefstal en op basis van het rapport dat vandaag is uitgekomen, vraag ik de minister om het onderwerp hoge prioriteit te geven en ons zo snel mogelijk te informeren over de verdere gang van zaken.
Minister Schultz van Haegen-Maas Geesteranus: Voorzitter. Onder andere naar aanleiding van het rapport dat vandaag verschenen is en de conclusies die wij nog zullen trekken op basis van het IVW-onderzoek Zevenaar -- dat is breder dan alleen koperdiefstal -- zal ik naar de Kamer komen met toezeggingen over het vervolg en over het organiseren van het veiligheidsniveau. Ook voor mij is het allerbelangrijkste dat het spoor veilig is, dat er geen mensen gevaar lopen door een treinbotsing als gevolg van koperdiefstal. Ik zal met maatregelen komen, maar als de onderzoeken daartoe geen aanleiding geven, zal ik niet overal automatisch volledig ERTMS invoeren.
- Labels
- Arie Slob
Archief > 2011 > januari
- 28-01-2011 28-01-2011 17:07 - Vragen en antwoorden over de politietrainingsmissie naar Afghanistan
- 28-01-2011 28-01-2011 11:18 - Bijdrage ChristenUnie afrondend debat missie Afghanistan
- 28-01-2011 28-01-2011 10:30 - Arie Slob bezoekt Walk4Water-project in Ethiopië
- 27-01-2011 27-01-2011 21:00 - Bijdrage André Rouvoet plenair debat over de uitzending van een geïntegreerde politietrainingsmissie
- 27-01-2011 27-01-2011 16:00 - Bijdrage Arie Slob AO OV-chipkaart
- 27-01-2011 27-01-2011 15:04 - Inbreng ChristenUnie tweede termijn debat Afghanistan
- 26-01-2011 26-01-2011 16:08 - ChristenUnie: Zorgvuldig omgaan met diepe plassen
- 26-01-2011 26-01-2011 15:00 - Bijdrage Arie Slob wijziging van enige onderwijswetten inzake samenwerkingsscholen (voortzetting)
- 26-01-2011 26-01-2011 15:00 - Bijdrage Cynthia Ortega AO armoede en schuldhulpverlening (vervolg)
- 26-01-2011 26-01-2011 14:00 - Inbreng ChristenUnie debat Afghanistan
- 26-01-2011 26-01-2011 14:00 - Bijdrage Joël Voordewind AO over de uitzending van een geïntegreerde politietrainingsmissie
- 26-01-2011 26-01-2011 14:00 - Bijdrage Arie Slob AO beloningsbeleid staatsdeelnemingen
- 25-01-2011 25-01-2011 15:00 - Bijdrage Esmé Wiegman Mondelinge Vragen BMA
- 25-01-2011 25-01-2011 14:00 - Bijdrage Esmé Wiegman VAO rookvrije horeca
- 25-01-2011 25-01-2011 14:00 - Bijdrage Arie Slob mondelinge vragen binnenvaart
- 24-01-2011 24-01-2011 16:31 - 'Peuters horen niet op basisschool thuis'
- 24-01-2011 24-01-2011 11:18 - Esmé Wiegman: goede zorg beter dan levenseindekliniek
- 22-01-2011 22-01-2011 10:13 - ChristenUnie komt met tienpuntenplan voor Noordzeevisserij
- 21-01-2011 21-01-2011 00:00 - Schriftelijke vragen Cynthia Ortega inz. tijdelijke voorziening omwisseling Antilliaanse gulden.
- 20-01-2011 20-01-2011 14:00 - Bijdrage Esmé Wiegman 'spoeddebat Brandon'
- 19-01-2011 19-01-2011 14:00 - Bijdrage Esmé Wiegman Algmeen Overleg Rookvrije Horeca
- 19-01-2011 19-01-2011 11:00 - Bijdrage Arie Slob Algemeen Overleg Binnenvaart
- 18-01-2011 18-01-2011 21:50 - ChristenUnie 'koploper' met aangenomen moties en amendementen
- 18-01-2011 18-01-2011 16:30 - Wiegman: ‘dit moeten CDA en de VVD de getroffen boeren maar eens uitleggen’
- 18-01-2011 18-01-2011 15:16 - Witboek NS: Spoor is nog steeds niet winterhard
- 18-01-2011 18-01-2011 15:00 - Bijdrage Arie Slob Mondelinge vragen treinongeval Zevenaar
- 18-01-2011 18-01-2011 14:00 - Bijdrage Joël Voordewind AO huwelijks- en gezinsmigratie
- 18-01-2011 18-01-2011 10:00 - Bijdrage André Rouvoet spoeddebat Hoger Onderwijs
- 18-01-2011 18-01-2011 10:00 - Bijdrage André Rouvoet spoeddebat Hoger Onderwijs
- 17-01-2011 17-01-2011 11:19 - ChristenUnie organiseert achterbanbijeenkomst missie Afghanistan
- 15-01-2011 15-01-2011 15:49 - Tweede Kamer weer van start gegaan
- 13-01-2011 13-01-2011 17:18 - Europese Commissie 'blundert' met christelijke feestdagen in schoolagenda's
- 13-01-2011 13-01-2011 16:27 - Fair Trade, óók in Nederland
- 13-01-2011 13-01-2011 16:00 - Bijdrage Joël Voordewind plenair wijziging van enige onderwijswetten inzake samenwerkingsscholen
- 13-01-2011 13-01-2011 14:05 - Bijdrage Joël Voordewind Algemeen Overleg Jeugdbescherming
- 13-01-2011 13-01-2011 14:00 - Bijdrage Cynthia Ortega AO armoede en schuldhulpverlening
- 13-01-2011 13-01-2011 14:00 - Bijdrage Esmé Wiegman VAO duurzaam voedsel
- 13-01-2011 13-01-2011 13:30 - Bijdrage Esmé Wiegman spoeddebat over de brand bij Moerdijk
- 13-01-2011 13-01-2011 12:00 - Bijdrage Esmé Wiegman Algemeen Overleg Duurzaam Voedsel
- 13-01-2011 13-01-2011 11:36 - Altijd voorrang voor passagierstreinen
- 13-01-2011 13-01-2011 11:30 - Bijdrage Arie Slob VSO wijziging besluit capiciteitsverdeling hoofdspoorweginfrastructuur
- 13-01-2011 13-01-2011 00:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan algemeen overleg voedingsbeleid.
- 12-01-2011 12-01-2011 14:30 - Bijdrage Esmé Wiegman VAO aanpak Q-koorts
- 12-01-2011 12-01-2011 13:00 - Bijdrage Esmé Wiegman VSO exclusietest huntingtonpatiënten
- 12-01-2011 12-01-2011 10:00 - Bijdrage André Rouvoet AO hoofdlijnen van de vorming van de nationale politie
- 11-01-2011 11-01-2011 22:40 - Spoedbijeenkomst Kopten: 'Wereld, kijk niet langer lijdzaam toe'
- 10-01-2011 10-01-2011 14:44 - ChristenUnie belegt spoedbijeenkomst met Egyptische christenen
- 07-01-2011 07-01-2011 18:46 - Eerste reactie ChristenUnie politietrainingsmissie Afghanistan
- 03-01-2011 03-01-2011 16:50 - ChristenUnie eist bescherming christenen in Egypte