Bijdrage Arie Slob VSO wijziging besluit capiciteitsverdeling hoofdspoorweginfrastructuur
De heer Slob (ChristenUnie): Voorzitter. Wij hebben gevraagd om dit verslag op de agenda te zetten, omdat wij het adagium van deze minister, "Reiziger centraal" -- "Reiziger" dus met een hoofdletter -- graag willen doortrekken naar de capaciteitsverdeling op het spoor. Daarom stellen wij een paar aanpassingen voor via de volgende moties.
*M
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat de prioriteitscriteria in artikel 10 van het Besluit capaciteitsverdeling hoofdspoorweginfrastructuur zullen worden aangepast;
constaterende dat dit besluit onderscheid maakt tussen stadsgewestelijke en streekgewestelijke personenvervoerdiensten op het spoor;
overwegende dat sommige treindiensten op een deel van het traject stadsgewestelijk zijn en op een ander deel streekgewestelijk zoals de sprinters Hoorn-Schiphol en Utrecht-Zwolle;
overwegende dat er bij de capaciteitsverdeling op het spoor geen onderscheid dient te zijn tussen spoordiensten buiten de Randstad en binnen de Randstad;
verzoekt de regering, in het Besluit capaciteitsverdeling hoofdspoorweginfrastructuur het onderscheid tussen stads- en streekgewestelijk openbaar vervoer over het spoor op te heffen en daarbij uit te gaan van de voorrangspositie van stadsgewestelijk openbaar vervoer,
en gaat over tot de orde van de dag.
De voorzitter: Deze motie is voorgesteld door het lid Slob. Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende ondersteund.
Zij krijgt nr. 114 (29893).
**
De heer Aptroot (VVD): Ik zou de heer Slob willen vragen wat het gevolg hiervan is voor het andere vervoer, namelijk het goederenvervoer.
De heer Slob (ChristenUnie): Ik denk dat dat niet echt een probleem hoeft te zijn. Allereerst is er sprake van een vereenvoudiging doordat wij het rare onderscheid tussen reizigers in de Randstad en reizigers buiten de Randstad schrappen; ik hoop dat u het met mij eens bent dat dit een raar onderscheid is. U weet bovendien met mij dat de minimaal gegarandeerde capaciteit voor het goederenvervoer in het besluit is opgenomen; die staat netjes in artikel 8. Wij zitten nog niet aan die capaciteit. In dat opzicht heeft dit dus geen consequenties. Als wij daar wel overheen zouden gaan, hebben wij een capaciteitsprobleem. Dan zullen wij, ook vanuit het principe "Reiziger centraal" -- maar niet alleen de reiziger in de Randstad -- moeten handelen en moeten wij aanvullende maatregelen nemen als wij dat willen.
Ik kom nu bij de tweede motie.
*M
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat de prioriteitscriteria in artikel 10 van het Besluit capaciteitsverdeling hoofdspoorweginfrastructuur zullen worden aangepast zodat nationaal openbaar vervoer en streekgewestelijk openbaar vervoer in de spits voorrang krijgen op goederenvervoer op overbelaste infrastructuur;
overwegende dat in artikel 8 van dit besluit een minimale capaciteit is gegarandeerd voor alle deelmarkten in situaties van overbelastverklaring;
verzoekt de regering, het Besluit capaciteitsverdeling hoofdspoorweginfrastructuur aan te passen en wel zodanig dat ook buiten de spits nationaal openbaar vervoer en streekgewestelijke openbaar vervoer voorrang krijgen op het goederenvervoer op overbelaste infrastructuur,
en gaat over tot de orde van de dag.
De voorzitter: Deze motie is voorgesteld door het lid Slob. Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende ondersteund.
Zij krijgt nr. 115 (29893).
**
De heer Slob (ChristenUnie): De toelichting naar aanleiding van de vraag van de heer Aptroot is ook op deze motie van toepassing.
Nu kom ik bij de derde motie; ik heb vier moties.
*M
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat het Besluit capaciteitsverdeling hoofdspoorweginfrastructuur zal worden aangepast;
overwegende dat volgens artikel 8, lid 1 van dit besluit bij concurrerende capaciteitsaanvragen voor personenvervoer voor kleine stations buiten de spits een minimale bedieningsfrequentie geldt van 1x per uur per richting;
overwegende dat door de groei van het goederenvervoer het aanbod personenvervoer op kleinere stations of de groei daarvan kan worden beperkt door deze beperkte gegarandeerde capaciteit;
overwegende dat een frequentie van 1x per uur overdag een te laag kwaliteitsniveau is voor openbaar vervoer per spoor;
verzoekt de regering, bij de wijziging van het Besluit capaciteitsverdeling hoofdspoorweginfrastructuur het minimaal gegarandeerde aantal treinpaden voor personenvervoer voor alle stations in Nederland ten minste vast te stellen op 2x per uur per richting en te onderzoeken of dit aantal gegarandeerde aantal treinpaden voor grotere stations verder kan worden verhoogd,
en gaat over tot de orde van de dag.
De voorzitter: Deze motie is voorgesteld door het lid Slob. Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende ondersteund.
Zij krijgt nr. 116 (29893).
**
De heer Monasch (PvdA): Wat kan deze motie betekenen voor de prioritering? De motie stelt namelijk een vrij stellige norm, maar als wij een ander project -- bijvoorbeeld OV SAAL -- op dat moment belangrijker vinden, wat is dan de keuze van de heer Slob?
De heer Slob (ChristenUnie): Het gaat om het principe dat we eerst op papier regelen dat die mogelijkheid er is. Het wil niet zeggen dat er nu gelijk tweemaal per uur moet worden gereden, als er nu eenmaal per uur wordt gereden. Bijvoorbeeld de Valleilijn, die zal worden doorgetrokken naar Arnhem. Nu wordt buiten te spits maar eenmaal per uur tussen Ede en Arnhem gereden. Als de provincie tweemaal per uur zou willen, dan bestaat deze mogelijkheid. Voor de omgang met eventuele capaciteitsproblemen moeten we keuzen maken, maar we kunnen die mogelijkheid van tweemaal rijden per uur niet bij voorbaat tegenhouden. Met deze papieren in de hand wordt dit in feite op een afstand gehouden.
*M
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat in het nieuwe artikel 7a van het Besluit capaciteitsverdeling hoofdspoorweginfrastructuur infrastructuur voor de nabije toekomst overbelast kan worden verklaard;
constaterende dat de toelichting van dit artikel enkele condities omschrijft waarbij de beheerder de infrastructuur voor de toekomst overbelast moet verklaren als een van de condities geldt, maar dat deze condities niet zijn opgenomen in dit artikel;
overwegende dat overbelastverklaring ook nodig is indien een concessieverlener een verzoek indient op basis van toekomstige capaciteitswensen waarvoor nog geen kaderovereenkomst is gesloten of concessie is overeengekomen;
verzoekt de regering het Besluit capaciteitsverdeling hoofdspoorweginfrastructuur aan te passen door:
- het opnemen van de condities uit de toelichting in artikel 7a
- het toevoegen van de conditie aan artikel 7a dat overbelastverklaring ook volgt na een onderbouwd verzoek van een concessieverlener bijvoorbeeld in voorbereiding op een nog te verlenen concessie,
en gaat over tot de orde van de dag.
De voorzitter: Deze motie is voorgesteld door het lid Slob. Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende ondersteund.
Zij krijgt nr. 117 (29893).
Archief > 2011 > januari
- 28-01-2011 28-01-2011 17:07 - Vragen en antwoorden over de politietrainingsmissie naar Afghanistan
- 28-01-2011 28-01-2011 11:18 - Bijdrage ChristenUnie afrondend debat missie Afghanistan
- 28-01-2011 28-01-2011 10:30 - Arie Slob bezoekt Walk4Water-project in Ethiopië
- 27-01-2011 27-01-2011 21:00 - Bijdrage André Rouvoet plenair debat over de uitzending van een geïntegreerde politietrainingsmissie
- 27-01-2011 27-01-2011 16:00 - Bijdrage Arie Slob AO OV-chipkaart
- 27-01-2011 27-01-2011 15:04 - Inbreng ChristenUnie tweede termijn debat Afghanistan
- 26-01-2011 26-01-2011 16:08 - ChristenUnie: Zorgvuldig omgaan met diepe plassen
- 26-01-2011 26-01-2011 15:00 - Bijdrage Arie Slob wijziging van enige onderwijswetten inzake samenwerkingsscholen (voortzetting)
- 26-01-2011 26-01-2011 15:00 - Bijdrage Cynthia Ortega AO armoede en schuldhulpverlening (vervolg)
- 26-01-2011 26-01-2011 14:00 - Inbreng ChristenUnie debat Afghanistan
- 26-01-2011 26-01-2011 14:00 - Bijdrage Joël Voordewind AO over de uitzending van een geïntegreerde politietrainingsmissie
- 26-01-2011 26-01-2011 14:00 - Bijdrage Arie Slob AO beloningsbeleid staatsdeelnemingen
- 25-01-2011 25-01-2011 15:00 - Bijdrage Esmé Wiegman Mondelinge Vragen BMA
- 25-01-2011 25-01-2011 14:00 - Bijdrage Esmé Wiegman VAO rookvrije horeca
- 25-01-2011 25-01-2011 14:00 - Bijdrage Arie Slob mondelinge vragen binnenvaart
- 24-01-2011 24-01-2011 16:31 - 'Peuters horen niet op basisschool thuis'
- 24-01-2011 24-01-2011 11:18 - Esmé Wiegman: goede zorg beter dan levenseindekliniek
- 22-01-2011 22-01-2011 10:13 - ChristenUnie komt met tienpuntenplan voor Noordzeevisserij
- 21-01-2011 21-01-2011 00:00 - Schriftelijke vragen Cynthia Ortega inz. tijdelijke voorziening omwisseling Antilliaanse gulden.
- 20-01-2011 20-01-2011 14:00 - Bijdrage Esmé Wiegman 'spoeddebat Brandon'
- 19-01-2011 19-01-2011 14:00 - Bijdrage Esmé Wiegman Algmeen Overleg Rookvrije Horeca
- 19-01-2011 19-01-2011 11:00 - Bijdrage Arie Slob Algemeen Overleg Binnenvaart
- 18-01-2011 18-01-2011 21:50 - ChristenUnie 'koploper' met aangenomen moties en amendementen
- 18-01-2011 18-01-2011 16:30 - Wiegman: ‘dit moeten CDA en de VVD de getroffen boeren maar eens uitleggen’
- 18-01-2011 18-01-2011 15:16 - Witboek NS: Spoor is nog steeds niet winterhard
- 18-01-2011 18-01-2011 15:00 - Bijdrage Arie Slob Mondelinge vragen treinongeval Zevenaar
- 18-01-2011 18-01-2011 14:00 - Bijdrage Joël Voordewind AO huwelijks- en gezinsmigratie
- 18-01-2011 18-01-2011 10:00 - Bijdrage André Rouvoet spoeddebat Hoger Onderwijs
- 18-01-2011 18-01-2011 10:00 - Bijdrage André Rouvoet spoeddebat Hoger Onderwijs
- 17-01-2011 17-01-2011 11:19 - ChristenUnie organiseert achterbanbijeenkomst missie Afghanistan
- 15-01-2011 15-01-2011 15:49 - Tweede Kamer weer van start gegaan
- 13-01-2011 13-01-2011 17:18 - Europese Commissie 'blundert' met christelijke feestdagen in schoolagenda's
- 13-01-2011 13-01-2011 16:27 - Fair Trade, óók in Nederland
- 13-01-2011 13-01-2011 16:00 - Bijdrage Joël Voordewind plenair wijziging van enige onderwijswetten inzake samenwerkingsscholen
- 13-01-2011 13-01-2011 14:05 - Bijdrage Joël Voordewind Algemeen Overleg Jeugdbescherming
- 13-01-2011 13-01-2011 14:00 - Bijdrage Cynthia Ortega AO armoede en schuldhulpverlening
- 13-01-2011 13-01-2011 14:00 - Bijdrage Esmé Wiegman VAO duurzaam voedsel
- 13-01-2011 13-01-2011 13:30 - Bijdrage Esmé Wiegman spoeddebat over de brand bij Moerdijk
- 13-01-2011 13-01-2011 12:00 - Bijdrage Esmé Wiegman Algemeen Overleg Duurzaam Voedsel
- 13-01-2011 13-01-2011 11:36 - Altijd voorrang voor passagierstreinen
- 13-01-2011 13-01-2011 11:30 - Bijdrage Arie Slob VSO wijziging besluit capiciteitsverdeling hoofdspoorweginfrastructuur
- 13-01-2011 13-01-2011 00:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan algemeen overleg voedingsbeleid.
- 12-01-2011 12-01-2011 14:30 - Bijdrage Esmé Wiegman VAO aanpak Q-koorts
- 12-01-2011 12-01-2011 13:00 - Bijdrage Esmé Wiegman VSO exclusietest huntingtonpatiënten
- 12-01-2011 12-01-2011 10:00 - Bijdrage André Rouvoet AO hoofdlijnen van de vorming van de nationale politie
- 11-01-2011 11-01-2011 22:40 - Spoedbijeenkomst Kopten: 'Wereld, kijk niet langer lijdzaam toe'
- 10-01-2011 10-01-2011 14:44 - ChristenUnie belegt spoedbijeenkomst met Egyptische christenen
- 07-01-2011 07-01-2011 18:46 - Eerste reactie ChristenUnie politietrainingsmissie Afghanistan
- 03-01-2011 03-01-2011 16:50 - ChristenUnie eist bescherming christenen in Egypte