Bijdrage Arie SLob VAO verkeersveiligheid/CBR/landbouwverkeer

dinsdag 05 oktober 2010 14:00

De heer Slob (ChristenUnie): Voorzitter. Het klopt inderdaad dat het algemeen overleg al een tijd geleden gehouden is. Wij hebben echter nog gewacht op een brief van de minister naar aanleiding van dat algemeen overleg. Inmiddels was er een nieuwe Kamer. Vandaar dat er enige vertraging is, maar beter laat dan nooit. Over een aantal dingen vragen wij namelijk graag een uitspraak van de Kamer. Overigens is mijn voorganger, collega Cramer, destijds aanwezig geweest bij het algemeen overleg. Naar aanleiding van dat algemeen overleg, de brief van de minister en de brief van vandaag van de commissie-Peijs dien ik de volgende drie moties in.

 

*M

 

De Kamer,

 

gehoord de beraadslaging,

 

constaterende dat het B-rijbewijs vrijstelling zal geven voor het T-rijbewijs om ervoor te zorgen dat na invoering van het T-rijbewijs niemand meer zonder rijbewijs op een landbouw- of bosbouwtrekker of motorrijtuig met beperkte snelheid zit;

 

overwegende dat een tractor-aanhangercombinatie iets anders is dan een personenauto en het T-rijbewijs mede daarom wordt ingevoerd;

 

verzoekt de regering, de vrijstelling voor het T-rijbewijs alleen te laten gelden voor iedereen die bij invoering van dit rijbewijs 18 jaar of ouder is en een B-rijbewijs heeft,

 

en gaat over tot de orde van de dag.

 

De voorzitter: Deze motie is voorgesteld door de leden Slob, Van Gent en Dijksma. Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende ondersteund.

            Zij krijgt nr. 237 (29398).

**

 

De heer Slob (ChristenUnie): Voorzitter. Ik dien nu mijn tweede motie in dit kader in.

 

*M

 

De Kamer,

 

gehoord de beraadslaging,

 

constaterende dat de initiatiefgroep landbouwvoertuigen, de commissie-Peijs, in het aanvullend advies d.d. 2 maart 2010 adviseert een vrijwillige herkenningsplaat in te voeren voor landbouw- en bosbouwtrekkers (LBT) en motorrijtuigen met beperkte snelheid (MMBS) gekoppeld aan een verhoging van de maximum snelheid voor voertuigen die deze plaat voeren, tot 40 km/uur;

 

verzoekt de regering,

- een vrijwillige herkenningsplaat voor landbouw- en bosbouwtrekkers (LBT) en motorrijtuigen met beperkte snelheid (MMBS) in te voeren,

- de maximumsnelheid voor voertuigen met deze herkenningsplaat te verhogen tot 40 km/uur,

en de voorstellen hiervoor binnen één jaar naar de Kamer te sturen,

 

en gaat over tot de orde van de dag.

 

De voorzitter: Deze motie is voorgesteld door de leden Slob, Van Gent en Dijksma. Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende ondersteund.

            Zij krijgt nr. 238 (29398).

**

 

De heer Slob (ChristenUnie): Voorzitter. Tot slot dien ik een motie in die met name de agrariërs raakt die te maken hebben met verschillende gemeenten die hun eigen beleid met betrekking tot ontheffingen hebben.

 

*M

 

De Kamer,

 

gehoord de beraadslaging,

 

overwegende dat ongeveer 240 gemeenten een eigen breedteontheffing kennen voor landbouwtrekkers wat leidt tot onnodige administratieve lasten voor agrariërs;

 

verzoekt de regering, in samenwerking met de overige wegbeheerders (VNG, IPO, Unie van Waterschappen) en de deelnemers uit de initiatiefgroep landbouwvoertuigen (commissie-Peijs) onderzoek te doen naar mogelijkheden om deze vergunningverlening af te schaffen, te uniformeren of te vereenvoudigen en de Kamer hierover binnen 6 maanden te informeren,

 

en gaat over tot de orde van de dag.

 

De voorzitter: Deze motie is voorgesteld door de leden Slob en Dijksma. Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende ondersteund.

            Zij krijgt nr. 239 (29398).

**

 

De vergadering wordt enkele ogenblikken geschorst.

 

Labels
Arie Slob
Bijdragen

« Terug

Archief > 2010 > oktober