Bijdrage Eppo Bruins aan het plenair debat Wet vliegbelasting
Bijdrage Eppo Bruins aan een plenair debat met staatssecretaris Vijlbrief van Financiën
Kamerstuknr. 35205
De voorzitter:
Dank u wel. U heeft iets meer dan 20% van de opgegeven tijd niet gesproken. Ik ga ten slotte naar de heer Bruins van de zijde van de Kamer. Hij spreekt namens de ChristenUnie. Ik geef hem bij voorbaat al een compliment, omdat hij veruit de minste spreektijd heeft aangevraagd; ongeveer een derde van die van de heer Laçin. Gaat uw gang, meneer Bruins.
De heer Bruins (ChristenUnie):
Voorzitter, dank u wel voor dit compliment. Allereerst de hartelijke groeten aan de staatssecretaris bij zijn eerste wetgevingsdebat. Ik zie ernaar uit om met hem van gedachten te wisselen.
Voorzitter. In debatten van de commissie voor Financiën heb ik wel vaker gezegd dat de belastingparagraaf misschien wel de mooiste paragraaf uit dit regeerakkoord is. Werkenden gaan er deze periode echt op vooruit. De groeiende kloof tussen een- en tweeverdieners is tot staan gebracht. En gezinnen merken het in hun portemonnee. Op belastinggebied is fundamenteel gezien de belangrijkste stap wel dat we hebben afgesproken dat we minder belasten wat goed is en zwaarder gaan belasten wat niet goed is: minder belasting dus op inkomen en arbeid en meer belasting op overmatige consumptie en vervuiling. Eerlijk beprijzen is nodig.
Vanavond nemen we een weliswaar kleine, maar o zo belangrijke stap in de goede richting. Dit kabinet introduceert een belasting op vliegtickets. De lastenverlichting die de mensen deze jaren kunnen voelen, wordt voor een klein deel gedekt door mensen die veel vliegen. En dat was hoog tijd, want daarmee wordt de luchtvaartsector eindelijk een gewone sector. Wie de auto of de trein gebruikt, betaalt belasting, accijns en btw, maar vliegtuigmaatschappijen betalen niets. Dat is niet eerlijk, want de 42% van de Nederlanders die niet jaarlijks vliegt, betaalt mee aan de belastingvrijstelling voor luchtvaart.
Dat het beprijzen van vervuiling maatschappelijk positief uitpakt, blijkt uit de maatschappelijke kosten-batenanalyse die op de voorgestelde vliegbelasting is losgelaten. In alle varianten en scenario's pakt de onderzochte belasting welvaartverhogend uit, want er zijn nauwelijks negatieve economische effecten, maar het levert wel extra overheidsbaten op. Daardoor kunnen andere belastingen weer omlaag en krijgen mensen meer te besteden. Dat leidt tot alternatieve consumptie die wel belast is. De welvaartswinst komt daarnaast voort uit het feit dat buitenlandse luchtvaartmaatschappijen en passagiers aan de belasting meebetalen.
Voorzitter. Eigenlijk zouden natuurlijk alle externe effecten, zoals milieuschade, moeten worden meegenomen in de prijs van het vliegticket, maar zover zijn we nog helemaal niet. De prijs zou dan ook zo veel hoger liggen dat een internationale aanpak noodzakelijk is. Idealiter voer je een vliegbelasting in op wereldschaal. Dat is al eerder gememoreerd. Second best is het invoeren op Europese schaal. Dat staat ook in het regeerakkoord. De bewindspersonen hebben hierover wel gesprekken gevoerd met de Europese collega's, maar na eerste hoopgevende geluiden is het stil geworden. Hoe staat het daarmee, zo vraag ik de staatssecretaris. Zit er al een beetje schot in? Want er zijn natuurlijk veel slimmere en effectievere scenario's te bedenken dan de platte tickettaks waar het kabinet nu mee komt, maar dan moeten we het wel Europees aanpakken, om ervoor te zorgen dat de concurrentie eerlijk blijft. We zien dat de ons omringende landen al een stuk verder durven te gaan. We zien zelfs dat president Trump verder gaat dan de meeste Europese landen.
Voorzitter. De ChristenUnie ziet al uit naar het volgende regeerakkoord, waarin ongetwijfeld wordt aangekondigd dat er aan deze nieuwe knop in ons belastingstelsel gedraaid kan worden. Dat kan een slimme knop worden. Kan de staatssecretaris in die context schetsen hoe het huidige wetsvoorstel zich verhoudt tot de plannen met luchtvaart in de Europese Green Deal? En hoe verhoudt deze maatregel zich tot een mogelijke belasting c.q. accijns op kerosine? Dit heeft relatief namelijk meer effect op de uitstoot en de ticketprijs, en is makkelijker bilateraal te regelen. Hoe staat het daarmee? En komt dat dan naast deze vliegbelasting?
Voorzitter. Het kabinet heeft uiteindelijk gekozen voor een vliegbelasting per vertrekkende passagier, waarbij transferpassagiers zijn uitgezonderd. Daarmee toont het kabinet dat het eigenlijk al met een schuin oog naar Europa kijkt. Het sluit namelijk aan bij de luchtvaartbelastingen van andere Europese landen. Zo wordt het dubbel belasten voorkomen van passagiers die hun reis beginnen op bijvoorbeeld een Duitse of Franse luchthaven en die via Schiphol doorreizen. Dat begrijp ik.
Ik heb wel vragen over de vliegbelasting op vracht. Voor de belasting van vrachtvluchten is gekozen voor een differentiatie naar geluidsklasse. Lawaaiige vliegtuigen krijgen een hoger tarief per ton maximaal toegelaten startgewicht dan minder lawaaiige vrachtvliegtuigen. Dit kan voor de luchtvaartmaatschappijen een prikkel vormen om sneller met moderne vrachtvliegtuigen te gaan vliegen, maar als de luchtvaartmaatschappijen dit gaan doorbelasten naar de Nederlandse ondernemers die hun producten willen exporteren, dan kunnen die ondernemers niet echt kiezen met welk vliegtuig hun pallet met goederen meegaat. Is de financiële prikkel voldoende om echt te kunnen kiezen? Is het effect groot genoeg om tot marktwerking te komen? Zou er naast prijsdifferentiatie ook meer kunnen worden gedaan aan transparantie en keuzevrijheid voor ondernemers, zodat zij weten wat de milieu-impact is als zij voor de ene of andere luchtvaartmaatschappij kiezen om hun goederen te vervoeren?
Voorzitter, tot slot. Bij het maken van wetten moeten we ook altijd goed kijken naar de gevolgen voor de grensregio. In dit geval noem ook ik Maastricht Aachen Airport. De heer Slootweg vroeg het al: is bij deze wet gebruikgemaakt van de leidraad grenseffecten binnen het integraal afwegingskader voor beleid en regelgeving? Dit kan van groot belang zijn, omdat wij ons sinds de schriftelijke vragen van de heren Paternotte en Bruins van 7 november jongstleden terdege realiseren dat vliegveld Luik letterlijk op fietsafstand van Maastricht Aachen Airport ligt.
Voorzitter, dank u wel.
De voorzitter:
Hartelijk dank. U heeft zelfs een kwart niet gebruikt van de geringe spreektijd die u had opgegeven.
Archief > 2020 > maart
- 30-03-2020 30-03-2020 00:00 - Schriftelijke vragen Stieneke van der Graaf e.a. over de Hongaarse noodwet ter bestrijding van het coronavirus
- 26-03-2020 26-03-2020 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het plenair debat over de ontwikkelingen rondom het coronavirus
- 25-03-2020 25-03-2020 00:00 - Bijdrage Eppo Bruins aan het gecombineerde wetgevingsoverleg over vier incidentele suppletoire begrotingen inzake Noodpakket banen en economie
- 20-03-2020 20-03-2020 00:00 - Schriftelijke vragen Eppo Bruins over de Adviescommissie Gids Proportionaliteit
- 19-03-2020 19-03-2020 00:00 - Schriftelijke vragen Stieneke van der Graaf en Eppo Bruins over de gevolgen van de coronacrisis voor mensen in de prostitutie
- 18-03-2020 18-03-2020 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het plenair debat over de actuele ontwikkelingen rondom het coronavirus
- 13-03-2020 13-03-2020 00:00 - Schriftelijke vragen Eppo Bruins en Stieneke van der Graaf over weigeren door Knab van religieuze organisaties als zakelijke klant
- 13-03-2020 13-03-2020 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber over de e-laadinfrastructuur voor vrachtwagens
- 12-03-2020 12-03-2020 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het VAO JBZ-Raad 12-13 maart 2020 (asiel- en vreemdelingenbeleid) (AO d.d. 11/03)
- 12-03-2020 12-03-2020 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het plenair debat over de bestrijding van het coronavirus
- 12-03-2020 12-03-2020 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber over het bericht ‘Bijna helft oudere huizen steenkoud zonder gas’
- 11-03-2020 11-03-2020 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het VAO Klimaat en energie
- 11-03-2020 11-03-2020 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het VAO Mijnbouw/Groningen (AO d.d. 06/02)
- 11-03-2020 11-03-2020 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het plenair debat inzake Wijziging van de Gaswet betreffende het beperken van de vraag naar laagcalorisch gas van grote afnemers
- 11-03-2020 11-03-2020 00:00 - Bijdrage Eppo Bruins aan het plenair debat Wet vliegbelasting
- 11-03-2020 11-03-2020 00:00 - Bijdrage Stieneke van der Graaf aan het algemeen overleg Grensoverschrijdende samenwerking
- 10-03-2020 10-03-2020 00:00 - Schriftelijke vragen Stieneke van der Graaf en Carla Dik-Faber over de registratie van kinderen die kort na geboorte zijn overleden maar waarvan geen akte van overlijden is opgemaakt
- 05-03-2020 05-03-2020 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het plenair debat over de ontwikkelingen rondom de verspreiding van het coronavirus
- 05-03-2020 05-03-2020 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind over de schrijnende humanitaire situatie op de Griekse eilanden
- 05-03-2020 05-03-2020 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber en het Lid Schonis (D66) over het bericht ‘Kosten verlaging maximumsnelheid twee keer hoger dan verwacht’
- 05-03-2020 05-03-2020 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber en Stieneke van der Graaf over een werkbezoek aan Groningen op maandag 2 maart 2020
- 05-03-2020 05-03-2020 00:00 - Bijdrage Eppo Bruins aan het algemeen overleg Curriculum.nu
- 04-03-2020 04-03-2020 00:00 - Bijdrage Stieneke van der Graaf aan het plenair debat over het aanpassen van Inspectierapporten
- 04-03-2020 04-03-2020 00:00 - Bijdrage Eppo Bruins aan het algemeen overleg Belastingdienst
- 04-03-2020 04-03-2020 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Raad Buitenlandse Zaken
- 03-03-2020 03-03-2020 00:00 - Bijdrage Eppo Bruins aan het plenair debat inzake de Wet versterken positie mbo-studenten
- 03-03-2020 03-03-2020 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen