AMA- dag

zaterdag 13 mei 2006 11:41

Deze zaterdag werd er in Utrecht een speciale dag voor Alleenstaande Minderjarige Asielzoekers (AMA's) georganiseerd. Lysette Klop en ik waren daar namens PerspectieF aanwezig. De AMA's konden allerlei verschillende workshops volgen. PerspectieF was gevraagd een workshop met oud-Hollandse spelletjes te verzorgen.

Wij organiseerden een competitie. Eerst moesten deelnemers een wedstrijdje koekhappen. Daarna was er een hoepelwedstrijd. In onderdeel drie moesten deelnemers een whinegum uit een bak water vissen, met hun mond. We sloten vervolgens af met een wedstrijd ballonnentrappen.

Het was een bijzondere dag. Ik heb mij erover verbaasd dat AMA's geen idee hadden wat koekhappen en ballonnentrappen is, terwijl dit voor Nederlandse kinderen ontzettend normaal is. De reacties die we kregen waren hartverwarmend. Er kwam een meisje huilend naar ons toe om ons te bedanken: "Wij doen helemaal nooit iets voor jullie, en we krijgen toch zo veel van jullie. Echt ontzettend bedankt".

Ondanks dat deze middag niet direct politiek was, was het goed dat PerspectieF aanwezig was. We konden kennis maken met de ménsen om wie het gaat wanneer er over AMA's wordt gesproken. Daarnaast konden we echt iets bijdragen. Ik vond het mooi om te zien hoe blij mensen kunnen worden van zoiets simpels als een wedstrijdje ballonnentrappen.

Reacties op 'AMA- dag'