Inbreng Gert-Jan Segers ten behoeve van Raming der voor de Tweede Kamer in 2016 benodigde uitgaven, alsmede aanwijzing en raming van de ontvangsten

donderdag 23 april 2015 00:00

Inbreng verslag (wetsvoorstel) van ChristenUnie Tweede Kamerlid Gert-Jan Segers als lid van de vaste commissie voor Binnenlandse Zaken ten behoeve van Raming der voor de Tweede Kamer in 2016 benodigde uitgaven, alsmede aanwijzing en raming van de ontvangsten

Onderwerp:   Raming der voor de Tweede Kamer in 2016 benodigde uitgaven, alsmede aanwijzing en raming van de ontvangsten

Kamerstuk:    34 183

Datum:           23 april 2015

De leden van de fractie van de ChristenUnie hebben met belangstelling kennis genomen van de voorstellen bij de Raming der voor de Tweede Kamer in 2016 benodigde uitgaven, alsmede aanwijzing en raming van de ontvangsten. Deze stukken geven de leden aanleiding tot het stellen van enkele vragen.

Renovatie Binnenhofcomplex

De leden van de fractie van de ChristenUnie vragen hoe de ervaringen rondom de nieuwbouw in 1992 worden betrokken bij de invulling van de huidige panden. Zij vragen daarbij in het bijzonder naar de keuze die destijds gemaakt is om de panden een voor een op te knappen en zo een verhuizing naar een vergaderlocatie buiten het Binnenhof te voorkomen.

Elektronische registratie

De leden van de fractie van de ChristenUnie vragen welke winst de nieuwe werkwijze heeft. Zij constateren dat ten tijde van de oude werkwijze iedere kamerbewoner al  geregistreerd werd en dat uiteindelijk de echte werkelijkheid in de zaal altijd voor zal gaan.

Tweehonderd jaar Staten-Generaal

De leden van de fractie van de ChristenUnie zijn benieuwd naar de nadere plannen omtrent de viering van 200 jaar Staten-Generaal in 2015/2016. Zij vragen welke activiteiten zullen worden ontplooid. Zij vragen ook, nu België destijds (in 1815) tot het Koninkrijk der Nederlanden behoorde, met ingang van dat jaar, en de eerste 15 jaren sprake was van een parlement dat afwisselend in Den Haag en Brussel vergaderde, op welke wijze dat element wordt meegenomen.

Afsplitsing van fracties

De leden van de fractie van de ChristenUnie constateren dat het chronologisch overzicht laat zien dat afsplitsingen van alle tijden zijn. Zij merken op dat fracties organen zonder rechtspersoonlijkheid zijn en dat het bestuur daarvan alleen op basis van volstrekte vrijwilligheid kan. Deze leden wijzen er op dat overtuiging het middel is om de medewerking van leden te krijgen en dat bedacht moet worden dat op een later moment duidelijk kan worden dat de eventuele afsplitsers ‘gelijk’ hadden. Zij vinden dat dit punt om reflectie vraagt en mee moet wegen bij de voorstellen die verder ontwikkeld worden. Zij vragen om een reactie. Bovendien wensen de leden van de fractie van de ChristenUnie niet een nieuw instrument te creëren dat het mogelijk maakt om bepaalde fractieleden door middel van dreiging met organisatorische sancties te beknotten in hun vrijheid. Ook op dit punt vragen zij om een reactie.

Parlementaire ondervraging

De leden van de fractie van de ChristenUnie vragen naar de voortgang van de motie Segers c.s. (TK 33 609, nr. 14) waar bij de behandeling van de Raming 2014 door de Kamer aan het Presidium verzocht is om te regelen dat, na een korte, maar gedegen voorbereiding, snelle en korte parlementaire verhoren onder ede kunnen worden gehouden en te bezien welke aanpassing nodig is van de Regeling parlementair en extern onderzoek, alsmede van de Wet op de parlementaire enquête. Deze leden vragen welke planning het presidium voor ogen staat.

Voor meer informatie: www.tweedekamer.nl.

Binnenland
Gert-Jan Segers