Inbreng verslag Carla Dik-Faber ten behoeve van de Tweede tranche "Spoor in beweging"
Inbreng verslag (wetsvoorstel) van ChristenUnie Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber als lid van de vaste commissie voor Infrastructuur en Milieu ten behoeve van de tweede tranche “Spoor in beweging”
Onderwerp: Tweede tranche “Spoor in beweging”
Kamerstuk: 33 904
Datum: 14 mei 2014
De leden van de ChristenUnie-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van het wetsvoorstel waarmee een volgende stap wordt gezet in de modernisering van de spoorwegwetgeving. Een groot deel van de voorstellen kunnen deze leden steunen. Zij hebben echter wel vragen over het voorgestelde verblijfsverbod en over de voorgestelde vereenvoudiging van het vergunningsstelsel voor het omgevingsregime.
Verblijfsverbod
Genoemde leden constateren dat de maximale duur van een verblijfsverbod niet in de wet wordt opgenomen maar dat er later eventueel bij algemene maatregel van bestuur wel kan. Gezien de aard van deze straf die het recht op bewegingsvrijheid rechtstreeks beperkt vragen genoemde leden een nadere onderbouwing waarom er geen maximum in de wet wordt vastgelegd. Dat dit momenteel ook niet is gedaan voor het reisverbod is voor genoemde leden hierbij niet een doorslaggevend argument. Genoemde leden erkennen dat maatwerk nodig is bij het vaststellen van de duur van het verblijfsverbod zodat dit verbod proportioneel is maar dit hoeft het vastleggen van een wettelijk maximum zoals ook voor veel andere straffen geld niet in de weg te staan.
Vergunningsstelsel
In het bestaande artikel 19 van de Spoorwegwet is een vergunningenregime vastgelegd voor het «gebruik maken van de hoofdspoorwegen en de daarnaast gelegen gronden», anders dan waarvoor deze bestemd zijn in de zin van het normale gebruik door spoorvoertuigen. De begrenzing van een hoofdspoorweg is vastgelegd in het bestaande artikel 20 van de Spoorwegwet.
Genoemde leden constateren dat in het voorliggende wetsvoorstel dit vergunningenregime aanmerkelijk wordt verruimd om de administratieve lasten te verminderen. Genoemde leden onderschrijven deze verruiming als het gaat om zaken met weinig ruimtelijke impact zoals graafwerkzaamheden en het leggen van kabels. Onder het huidige regime worden jaarlijks gemiddeld 1300 vergunningen verleend. Dat dit onder meer door het stellen van algemene regels kan worden verlaagd naar circa 400 vergunningen juichen genoemde leden toe.
Genoemde leden constateren echter dat hiervoor de specifieke begrenzingen zoals opgenomen in het huidige artikel 20 worden losgelaten en hebben vragen over de gevolgen hiervan.
Momenteel is de wettelijke begrenzing bijvoorbeeld elf meter bij een hoofdspoorweg op maaiveldniveau gemeten vanaf het hart van het buitenste spoor. Deze specifieke begrenzing worden volgens het wetsvoorstel voortaan bij of krachtens AmvB bepaald waarbij het per spoortraject kan verschillen. Dit is begrijpelijk vanuit het uitgangspunt dat het gaat om de bescherming van de fysieke integriteit van de hoofdspoorwegen en in het belang van een veilig en ongestoord gebruik daarvan. Dit kan maatwerk vragen waarvoor het niet altijd nodig is zulke ruime grenzen aan te houden.
Genoemde leden vinden het ook goed dat deze doelen van het vaststellen van een begrenzing nu expliciet in de wet worden opgenomen. Zij zijn echter van mening dat er meer doelen om een dergelijke wettelijke borging vragen. In de memorie van toelichting staat dat de vagere belangen «doelmatig gebruik» en «financieel belang van de Staat» die in de memorie van toelichting van de huidige wet staan met dit wetsvoorstel op afstand worden gezet. Genoemde leden zijn van mening dat het financieel belang van de staat in dit geval geen vaag belang is en juist borging verdient. Ook doelmatig gebruik kan een heel concreet belang zijn. Beide belangen komen volgens genoemde leden samen in het maatschappelijke belang dat spoorwegcapaciteit zo optimaal mogelijk dient te worden benut en dat uitbreidingen van spoorwegcapaciteit kostenefficiënt en kosteneffectief kunnen plaatsvinden.
Genoemde leden missen daarom als belangrijk doel van de fysieke begrenzing dat dit vaak ook een ruimtelijk belang dient. Dit ruimtelijk belang is het in de toekomst niet onmogelijk of onnodig duur maken van aanpassing of uitbreiding van de spoorweginfrastructuur voor het oplossen van capaciteitsknelpunten, verhoging van de maximum snelheid en/of het optimaliseren van de benutting van de spoorwegcapaciteit. Dit is concreet een groot financieel belang van de staat en ook voor de reiziger.
Zij constateren dat in het recente verleden op sommige plaatsen langs het hoofdrailnet zo dicht langs het spoor is gebouwd dat toekomstige uitbreiding van het spoor erg kostbaar of zelfs onmogelijk is gemaakt. Zij vinden dat op dit punt eerder aanscherping dan versoepeling van de wet nodig is. Genoemde leden vragen waarom bij de realisatie of verbreding van snelwegen en de bouw van viaducten over snelwegen vrijwel altijd rekening gehouden met toekomstige verdere uitbreidingen, maar waarom dit bij het spoor nauwelijks gebeurt? Genoemde leden wijzen op recente bouwplannen en projecten bij onder meer Bilthoven en Elst die (verdere) spoorverbreding moeilijk of zelfs onmogelijk maken. Zo is het voor eventueel in de toekomst gewenst hoogfrequent spoor tussen Utrecht en Zwolle wenselijk dat op meerdere stations kan worden ingehaald en is nu al bekend dat ondanks een 3e spoor bij Elst in de toekomst mogelijk opnieuw knelpunten bij dit station ontstaan.
Genoemde leden vragen daarom een nadere onderbouwing hoe de regering met het nieuwe regime wil voorkomen dat ongewenste ruimtelijke ontwikkelingen langs het spoor plaatsvinden die toekomstige uitbreidingen onmogelijk of erg duur maken.
Genoemde leden vragen in te gaan op het gegeven dat de komst van ERTMS in combinatie met sterk geautomatiseerde/gemoderniseerde be- en bijsturing, intelligente snelheidsadvisering, uitgesteld remmen en snelle wissels het in de toekomst mogelijk zal maken om veel meer treinen over hetzelfde spoor te laten rijden. Zij constateren dat deze capaciteitsgroei als gevolg van de genoemde spoorsysteeminnovaties alleen mogelijk is als snelle intercity’s op veel plaatsen bij stations de stoptreinen kunnen inhalen zodat de dienstregeling niet afhankelijk is van slechts een beperkt aantal inhaalpunten. In feite kan dan volgens genoemde leden op drukke tweesporige corridors een “virtuele viersporigheid” ontstaan waarbij intercities vrijwel compleet onafhankelijk van stoptreinen kunnen rijden terwijl feitelijk alleen bij (een groot aantal) stations sprake is van vier sporen. Is de regering het met genoemde leden eens dat om deze reden juist de ruimte voor spooruitbreidingen bij stations en in de directe omgeving van stations extra goed moet worden beschermd?
Genoemde leden geven daarom in overweging om voor het hele hoofdrailnet ruimtelijke reserveringszone langs het spoor vast te leggen met specifieke aandacht voor de ruimte bij stations om ongewenste bouwprojecten te voorkomen. Tegelijk kan dan conform het wetsvoorstel het vergunningenregime voor andere activiteiten aanmerkelijk worden verruimd. Dit kan volgens genoemde leden door in de aanhef van het nieuwe artikel 19 ook het belang van ruimtelijke reserveringen op te nemen waarbij voor dit doel specifieke begrenzingen vast worden gesteld en een procedure waarbij eventuele vrijstelling voor bebouwing binnen deze grenzen op een vergelijkbare wijze wordt getoetst als wijzigingen aan de spoorweginfrastructuur. Genoemde leden vragen om een reactie op dit voorstel.
Voor meer informatie: www.tweedekamer.nl.
Archief > 2014 > mei
- 28-05-2014 28-05-2014 15:52 - Studieschuldenstelsel in alle opzichten slecht plan
- 28-05-2014 28-05-2014 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het Verantwoordingsdebat 2013
- 28-05-2014 28-05-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Gert-Jan Segers en Carla Dik-Faber over het onderzoek van KWR Watercycle Research Institute naar drugsresten in rioolwater
- 28-05-2014 28-05-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind e.a. over kledingbedrijven die geen inzicht geven in de aanpak van gebonden (kinder)arbeid in India
- 28-05-2014 28-05-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber over het bericht dat het eten van voedselbanken vaak onvoldoende is
- 28-05-2014 28-05-2014 00:00 - Inbreng schriftelijk overleg Carla Dik-Faber inzake Ontwerpbesluit beheer verpakkingen 2014
- 28-05-2014 28-05-2014 00:00 - Inbreng schriftelijk overleg Gert-Jan Segers ten behoeve van Capaciteit justitiële jeugdinrichtingen
- 28-05-2014 28-05-2014 00:00 - Inbreng Carola Schouten tbv Wijziging Algemene Ouderdomswet ivm wijziging voorwaarden vrijwillige verzekering over een achterliggende periode
- 28-05-2014 28-05-2014 00:00 - Inbreng Carola Schouten ten behoeve van de Wet koopkrachttegemoetkoming lage inkomens
- 28-05-2014 28-05-2014 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Medische zorg voor vreemdelingen
- 28-05-2014 28-05-2014 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg nav Onderzoeksrapport "Veiligheid van vreemdelingen" en suïcide Armeense asielzoeker
- 27-05-2014 27-05-2014 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het plenair debat over de inzet van het kabinet tav eerste gedachtewisseling Europese agenda komende periode
- 27-05-2014 27-05-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het voortgezet algemeen overleg Biotechnologie en kwekersrecht (AO d.d. 10/04)
- 27-05-2014 27-05-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Gert-Jan Segers en Kees van der Staaij (SGP) over de aanslag op bezoekers van het Joodse Museum in Brussel
- 27-05-2014 27-05-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Carola Schouten over de berichten dat het rijk schulden erger maakt door het inhouden van toeslagen en de stijging van het aantal mensen dat onder beschermingsbewind is geplaatst
- 27-05-2014 27-05-2014 00:00 - Inbreng schriftelijk overleg Convenant Staatsbosbeheer
- 26-05-2014 26-05-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind en Kees van der Staaij (SGP) over het bericht dat gemeenten in de biblebelt fors minder geld per jongere krijgen dan andere gemeenten
- 26-05-2014 26-05-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber over zorgverzekeraars die hun verzekerden geen inzicht willen (helpen) bieden in de opbouw van hun zorgnota
- 23-05-2014 23-05-2014 17:09 - Dik-Faber: ‘Mensen moeten hun zorgnota kunnen checken’
- 23-05-2014 23-05-2014 16:54 - Voordewind: ‘Biblebelt-gemeenten`niet straffen voor sociale cohesie’
- 23-05-2014 23-05-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Carola Schouten over het bericht dat overheden ervoor zorgen dat langdurig werklozen en arbeidsgehandicapten een hevige concurrentiestrijd leveren aan de onderkant van de arbeidsmarkt
- 22-05-2014 22-05-2014 18:02 - Arie Slob blij met extra steun Nederland voor Zuid-Sudanese vluchtelingen
- 22-05-2014 22-05-2014 17:07 - Christenen maken het verschil in Europa!
- 22-05-2014 22-05-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Gert-Jan Segers en Carola Schouten over het bericht dat miljardenwinst door dwangarbeid en seks behaald wordt
- 21-05-2014 21-05-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het voortgezet schriftelijk overleg Plattelandsontwikkelingsprogramma 2014-2020
- 21-05-2014 21-05-2014 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg MINUSMA
- 21-05-2014 21-05-2014 00:00 - Inbreng verslag (wetsvoorstel) Carola Schouten ten behoeve van Modernisering regelingen voor verlof en arbeidstijden
- 21-05-2014 21-05-2014 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Burundi en Rwanda
- 20-05-2014 20-05-2014 16:18 - Voltallige Kamer steunt CU/SGP-voorstel schrappen ‘Straatsburg’
- 20-05-2014 20-05-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind over de betekenis van de uitspraak van het Europees Comité voor Sociale Rechten (ECSR)
- 20-05-2014 20-05-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind over de doodstraf voor een zwangere vrouw in Sudan
- 20-05-2014 20-05-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber over het bericht dat de NVWA steeds meer strafrechtelijke onderzoeken naar voedselfraude verricht en afrondt
- 20-05-2014 20-05-2014 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Aanpak illegale immigratie Europese Unie
- 16-05-2014 16-05-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber over de openbaarheid van punctualiteitsgegevens van ProRail
- 16-05-2014 16-05-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber over vervuilende tweetakt scooters
- 15-05-2014 15-05-2014 17:50 - ChristenUnie op de bres voor veroordeelde Sudanese zwangere christin
- 15-05-2014 15-05-2014 12:04 - ChristenUnie wil uitleg kabinet over kernreactor Petten
- 15-05-2014 15-05-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het plenair debat Wet stelsel openbare bibiotheekvoorzieningen
- 15-05-2014 15-05-2014 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het plenair debat over de uitspraken van de staatssecretaris van Veiligheid en Justitie over de instroom van asielzoekers
- 15-05-2014 15-05-2014 00:00 - Inbreng Carla Dik-Faber ten behoeve van Regels inz. verzekering zorg aan mensen die zijn aangewezen op langdurige zorg (Wet langdurige zorg)
- 15-05-2014 15-05-2014 00:00 - Inbreng Carola Schouten ten behoeve van de wijziging van de Wet op de bedrijfsorganisatie en andere wetten ivm opheffing van de bedrijfslichamen
- 15-05-2014 15-05-2014 00:00 - Inbreng Gert-Jan Segers tbv Voorstel van rijkswet van het lid Van der Staaij mbt goedkeuring van verdragen betreffende de Europese Unie bij een meerderheid van twee derden van de stemmen in de Staten-Generaal
- 15-05-2014 15-05-2014 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Politietrainingsmissie Afghanistan
- 15-05-2014 15-05-2014 00:00 - Inbreng Carla Dik-Faber ten behoeve van de Aanpak alternatieven doden van eendagshaantjes
- 14-05-2014 14-05-2014 16:09 - ChristenUnie wil invoering landelijke bibliotheekpas
- 14-05-2014 14-05-2014 10:14 - Zeven aanbevelingen voor een betere ondersteuning van partnerrelaties en het verminderen van relatieconflicten
- 14-05-2014 14-05-2014 00:00 - Inbreng verslag Carla Dik-Faber ten behoeve van de Tweede tranche "Spoor in beweging"
- 14-05-2014 14-05-2014 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het plenair debat over de aansturing vanuit Europa op sociaal en economisch gebied
- 14-05-2014 14-05-2014 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Vechtscheidingen
- 13-05-2014 13-05-2014 16:52 - ChristenUnie wil meer Syrische vluchtelingen opvangen in Europa
- 13-05-2014 13-05-2014 00:00 - Inbreng Gert-Jan Segers tbv Wijziging Wet bescherming persoonsgegevens en Telecommunicatiewet ivm meldplicht datalekken
- 09-05-2014 09-05-2014 10:10 - Arie Slob: Grote ramp in Zuid-Sudan
- 08-05-2014 08-05-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber over het stilleggen van de dienstregeling op het spoor rond Alkmaar, Haarlem en Den Haag
- 07-05-2014 07-05-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind e.a. over de uitzending van Zembla van 30 april jl. over het uitzetten van vreemdelingen naar Guinee
- 06-05-2014 06-05-2014 14:23 - ChristenUnie wil hoorzitting over kinderpardon
- 06-05-2014 06-05-2014 09:49 - De eeuw van mijn schoonmoeder (column ND)
- 06-05-2014 06-05-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik over sturend gedrag van zorgverzekeraars
- 02-05-2014 02-05-2014 13:22 - Dik-Faber: ‘Zorgverzekeraars mogen geen ‘trucjes’ gebruiken tegen consument’
- 02-05-2014 02-05-2014 13:13 - Voordewind: ‘Oplossing nodig voor dure jeugdzorg’
- 02-05-2014 02-05-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind over de brandbrief van de regio Zuid-Oost Utrecht over de inkoop van jeugdzorg
- 01-05-2014 01-05-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Carola Schouten over de toepassing van de uitzondering op de maximale periode van 10 jaar voor de vrijwillige verzekering van de AOW