Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Nederlandse bijdrage aan MINUSMA in Mali
Bijdrage van ChristenUnie Tweede Kamerlid Joël Voordewind als lid van de vaste commissie voor Buitenlandse Zaken aan een algemeen overleg met minister Timmermans van Buitenlandse Zaken, minister Hennis-Plasschaert van Defensie en minister Opstelten van Veiligheid en Justitie
Onderwerp: Nederlandse bijdrage aan MINUSMA in Mali
Kamerstuk: 29 521
Datum: 11 december 2013
De heer Voordewind (ChristenUnie): Voorzitter. Andere sprekers hebben er ook al op gewezen dat het spreken over een militaire missie een zware verantwoordelijkheid is van de Kamer en van de regering, in het besef dat we hier spreken over uitzending van mannen en vrouwen naar een hoogrisicogebied. Zij gaan namens Nederland uitvoering geven aan hetgeen wij vanavond bespreken. Dat vraagt om een zorgvuldig en afgewogen besluit van de Kamer en daarmee ook van iedere afzonderlijke partij.
De noodzaak van de internationale missie dient zich dan ook aan. Jihadistische strijders trokken ten strijde, namen dorpen en steden in bezit en trokken op naar de hoofdstad Bamako. Shariawetgeving werd al snel toegepast en ledematen werden geamputeerd. 350.000 vluchtelingen gingen op pad naar het zuiden, voor een veiliger heenkomen. 85% van de bevolking is op dit moment afhankelijk van voedselhulp.
De Fransen zijn zeer te prijzen vanwege hun snelle en geslaagde actie om de jihadisten terug te dringen. Vluchtelingen keren inmiddels terug. Nu ligt er het verzoek voor Nederland om een bijdrage te leveren aan de stabilisatiemissie MINUSMA.
Uitgangspunt voor de fractie van de ChristenUnie is dat Nederland zijn verantwoordelijkheid dient te nemen om zich in te zetten voor vrede, recht en gerechtigheid, zoals ook verankerd is in artikel 97 van de Grondwet. Onze visie op noodhulp, ontwikkelingssamenwerking en de inzet van onze krijgsmacht is hierop geënt. De Nederlandse bijdrage kan daarbij nooit zaligmakend zijn, maar moet wel een concrete bijdrage leveren aan de vrede en stabiliteit en aan het versterken van de rechtsstaat. Vaak zijn de resultaten broos, niet onomkeerbaar, gericht op de lange termijn. Binnen dit kader heeft mijn fractie altijd haar oordeel over militaire missies bepaald en dat zal vanavond niet anders zijn.
Om zicht te hebben op een duurzame bijdrage aan de stabiliteit in Mali moet er ook aandacht zijn voor de vraag waarom Mali de afgelopen jaren is afgezakt tot een zogenaamde failed state. Dit terwijl Mali toch jarenlang donor darling van het Westen is geweest. De regering van Mali bewees lippendienst aan de democratische rechtsstaat en voldeed daarmee formeel aan de vereisten, ook die van Nederland. De opbouw van een werkelijk democratische rechtsstaat moet dus uitdrukkelijk onderdeel zijn van de missie.
Nederland is gevraagd een bijdrage te leveren aan de versterking van de veiligheid door de inlichtingenpositie van MINUSMA te versterken. Die bijdrage zal aanzienlijk zijn. Dat geldt ook voor de risico's die onze mannen en vrouwen daar zullen lopen. Niet voor niets zal het kabinet ook special forces inzetten met betrekking tot de duurzaamheid en de veiligheid van onze mensen.
De ChristenUnie heeft nog de volgende vragen, allereerst over de rechtsstaat. De Malinese president Keita heeft verklaard dat geheel Mali een seculiere staat zal blijven. De ChristenUnie is natuurlijk erg blij dat die garanties zijn gegeven, maar hoe staat dat in verhouding met de onderhandelingen die mogelijk ook met islamistische of jihadistische organisaties zoals AQIM en MUJAO in het noorden gevoerd zullen worden? Mogelijk zullen zij aandringen op invoering van shariawetgeving. In dat licht kennen we ook de afspraken die in 1991 zijn gemaakt, om te decentraliseren en gezag over te hevelen naar het noorden. Welke consequenties zal dat hebben voor de versterking van de rechtsstaat zoals wij voor ogen hebben? Welke rechtsstaat zal er worden opgebouwd in het kader van de doelstelling van MINUSMA, namelijk politieke verzoening? Kunnen de plannen voor versterking van de rechtsstaat, die pas in het voorjaar klaar zijn, ook aan de Kamer gestuurd worden? Een manco bij de kerntaak van MINUSMA om de rechtsstaat te versterken is dat die plannen er nog niet zijn. Hoe kan de omvang van de civiele component van MINUSMA, die inmiddels is bepaald op 1.600 mensen, al zijn vormgegeven, terwijl de plannen nog moeten worden uitgewerkt?
Dan kom ik op de vulling. Andere sprekers ook op hebben gewezen dat er 6.000 man is toegezegd, maar dat er een kleine 12.000 man zou moeten zijn. Wat zijn de consequenties voor de effectiviteit van het Nederlandse aandeel, als de beoogde invulling er niet komt? Tegen welke beperkingen lopen wij dan aan, nu de aandacht ook wordt opgeëist door de Centraal-Afrikaanse Republiek?
Dan kom ik op de operationele inzet. Nederland stuurt zelf geen transporthelikopters, maar zal wel werkzaam zijn in drie buitengebieden: Gao, Moti en Timboektoe. Bij de laatste twee gaat het ook om ontwikkelingssamenwerking. Hoe kan Nederland ervan verzekerd zijn dat onze mensen op tijd op de juiste plaats aankomen en operationeel worden? Hoe betrouwbaar is het inhuren van transporthelikopters uit landen als Burkina Faso en Niger? In hoeverre wordt de scope van het werkgebied van onze special forces daardoor beperkt? De vakbonden, instituut Clingendael, het International Centre for Counter-Terrorism en de Fransen hebben aandacht gevraagd voor de mogelijkheden en de capaciteitsuitbouw als wij zouden beschikken over transporthelikopters. Zelfs Koenders, de Speciale Vertegenwoordiger van de VN in Mali, heeft hier uitdrukkelijk om gevraagd. Welke garanties zijn er dat de special forces, indien zij in de problemen komen, geëvacueerd kunnen worden? Dit zijn belangrijke en wezenlijke vragen.
Dan kom ik op de risico's. De Fransen zullen voor de MEDEVAC-helikopters zorgen, indien onze special forces de poort uitgaan, zo hebben wij begrepen van de Commandant der Strijdkrachten. Wat gebeurt er als de Fransen zelf tegelijkertijd in de problemen komen? Als zij de poort uitgaan en in de problemen komen, kunnen wij dan nog aan op de garantie van de Fransen dat die helikopters voor ons beschikbaar zullen zijn? Wat gebeurt er als de Fransen zich terugtrekken? Zij hebben laten weten dat zij de troepen reduceren van 3.000 naar 1.000 man. Wat is de levensduur van die garantie van militaire support en MEDEVAC-helikopters als dit tussen nu en een jaar gaat gebeuren? Als die garantie niet kan worden afgegeven, dan zullen onze troepen gedwongen zijn om binnen de compound te blijven zitten, zodat zij de missie niet kunnen uitvoeren. Dat moeten we toch te allen tijde voorkomen?
Het golden hour moet gegarandeerd worden, specifiek door een Role 2-ziekenhuis. Kan dat ook? Kunnen de special forces te allen tijde rekenen op luchtsteun van onze Apaches? Zijn deze breed inzetbaar voor MINUSMA?
Tot slot kom ik op de ontwikkelingssamenwerking. Zoals gezegd was Mali een donor darling. Het feit dat er vele miljarden in het land zijn gepompt heeft er tot nu toe niet toe geleid dat de benodigde stabiliteit in het noorden is gekomen. Waarom zou dat doel van stabilisatie met MINUSMA wel bereikt kunnen worden? De EU heeft in februari de militaire bilaterale hulp aan Mali hervat: 250 miljoen. Nederland is vooralsnog tegen algemene begrotingssteun. Hoe is dit te rijmen met de Nederlandse inzet? Nederland zegt komend jaar ook 46 miljoen te willen besteden aan Mali. Er zal ook macro-economische steun worden gegeven voor de financiering van het nationale begrotingstekort. Hoe is dat te rijmen met de opstelling om vooral geen algemene begrotingssteun te geven? Hoe wordt de hulp afgestemd met Europa en de andere lidstaten? Hoe wordt er binnen MINUSMA aandacht gegeven aan de bescherming van minderheden, zoals de christenen, die ook in het noorden hebben gezeten en langzaam maar zeker weer teruggaan naar het noorden? Mali staat op nummer 7 van de top 50 van landen waar volgens Open Doors de meeste geloofsvervolging plaatsvindt.
Al deze vragen zijn volgens de fractie van de ChristenUnie wezenlijk. Ik hoop dan ook op een duidelijke beantwoording van het kabinet, om voor de ChristenUnie tot een afgewogen oordeel te kunnen komen.
Voor meer informatie: www.tweedekamer.nl.
Archief > 2013 > december
- 31-12-2013 31-12-2013 10:05 - Een requiem voor het oude jaar
- 23-12-2013 23-12-2013 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind over het rapport "Working on the Right Shoes"
- 20-12-2013 20-12-2013 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik en Gert-Jan Segers over negatieve verevening windmolengemeenten
- 19-12-2013 19-12-2013 18:20 - Woonakkoord: wat staat er ook alweer in?
- 19-12-2013 19-12-2013 18:17 - Kamermeerderheid tegen bindende contracten Brussel
- 19-12-2013 19-12-2013 17:30 - ChristenUnie: impuls voor Nederlandse scheepsbouwsector
- 19-12-2013 19-12-2013 17:02 - We dreigen door te slaan (column Podium)
- 19-12-2013 19-12-2013 16:17 - Kabinet onderzoekt houdbaarheidsdatum voedsel
- 19-12-2013 19-12-2013 14:18 - Hassan Moussa verloor deel van zijn gezin bij vlucht uit Syrië
- 19-12-2013 19-12-2013 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan de plenaire behandeling van de Najaarsnota 2013
- 19-12-2013 19-12-2013 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het plenair debat over het pensioenakkoord
- 19-12-2013 19-12-2013 00:00 - Inbreng Carola Schouten tbv Wet uitbreiding Wet bijzondere maatregelen grootstedelijke problematiek
- 19-12-2013 19-12-2013 00:00 - Inbreng Carola Schouten tbv Wijziging woningwet ivm versterken handhavingsinstrumentarium
- 19-12-2013 19-12-2013 00:00 - Inbreng Gert-Jan Segers tbv Wijz. Wetboek Strafvordering ivm terugdringen geweld oiv middelen
- 19-12-2013 19-12-2013 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan AO (Jaarlijkse) voortgangsrapportage Contraterrorisme en -Extremisme
- 19-12-2013 19-12-2013 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Euthanasie
- 18-12-2013 18-12-2013 14:50 - ChristenUnie: pensioenakkoord goed voor oud én jong
- 18-12-2013 18-12-2013 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het voortgezet algemeen overleg Zorgverzekeringswet (AO d.d. 4/12)
- 18-12-2013 18-12-2013 00:00 - Inbreng Carla Dik-Faber tbv Strategie NS commerciële activiteiten op en rond stations
- 18-12-2013 18-12-2013 00:00 - Inbreng Carola Schouten ten behoeve van de Wet hervorming kindregelingen
- 18-12-2013 18-12-2013 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Passend onderwijs
- 18-12-2013 18-12-2013 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Hervorming langdurige zorg
- 18-12-2013 18-12-2013 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Voedsel
- 18-12-2013 18-12-2013 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het AO Nationale implementatie inzake Gemeenschappelijk Landbouwbeleid
- 17-12-2013 17-12-2013 15:07 - Kerst in Egyptische kooi (column De Oogst)
- 17-12-2013 17-12-2013 00:00 - Inbreng schriftelijk overleg Monitoringsysteem bij spoorbeveiliging
- 17-12-2013 17-12-2013 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het VAO MVO en arbeidsomstandigheden in Bangladesh (AO d.d.
- 17-12-2013 17-12-2013 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het plenair debat over agenda van de Europese Top van 19-20 december
- 16-12-2013 16-12-2013 12:16 - Politicus van het jaar: Arie Slob derde plaats
- 16-12-2013 16-12-2013 11:04 - 'Zet die participerende burger niet bot opzij'
- 16-12-2013 16-12-2013 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het wetgevingsoverleg Wet werk en bijstand
- 14-12-2013 14-12-2013 13:54 - Slob: 'De VVD en de PvdA zijn de gedogers'
- 14-12-2013 14-12-2013 10:10 - ChristenUnie: sleutel afschaffing dierrechten ligt bij sector
- 13-12-2013 13-12-2013 17:21 - '2014 wordt het jaar tegen voedselverspilling!'
- 13-12-2013 13-12-2013 00:00 - Schriftelijke vragen Gert-Jan Segers inrichting specialistische blauwe diensten nationale politie
- 12-12-2013 12-12-2013 00:00 - Inbreng Carla Dik t.b.v. verduidelijking rookverboden Tabakswet m.i.v. algemeen rookverbod horeca
- 12-12-2013 12-12-2013 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het voortgezet algemeen overleg "EU uitbreiding"
- 12-12-2013 12-12-2013 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan een plenair debat over de Nederlandse bijdrage aan MINUSMA in Mali
- 12-12-2013 12-12-2013 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan plenair debat Wijziging Instellingswet Autoriteit Consument en Markt
- 12-12-2013 12-12-2013 00:00 - Inbreng Joël Voordewind ten behoeve van een Wetsvoorstel inzake zeer zwakke scholen
- 12-12-2013 12-12-2013 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Landbouw- en Visserijraad d.d. 16-17 december 2013
- 11-12-2013 11-12-2013 16:38 - Schouten: “Het leenstelsel wankelt aan alle kanten”
- 11-12-2013 11-12-2013 00:00 - Inbreng Carla Dik inzake Afschaffing algemene tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten
- 11-12-2013 11-12-2013 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan plenair debat inzake Wet sociaal leenstelsel masterfase
- 11-12-2013 11-12-2013 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het algemeen overleg EU-uitbreiding
- 11-12-2013 11-12-2013 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Nederlandse bijdrage aan MINUSMA in Mali
- 10-12-2013 10-12-2013 15:54 - Kamer wil landelijk meetnet roet
- 10-12-2013 10-12-2013 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan pl. debat Wijz. Natuurbeschermingswet 1998 ivm prog. aanpak stikstof
- 09-12-2013 09-12-2013 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het wetgevingsoverleg Wijziging Kieswet en Waterschapswet
- 09-12-2013 09-12-2013 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het wetgevingsoverleg tbv Wet aanpassing waterschapsverkiezingen
- 06-12-2013 06-12-2013 15:09 - ChristenUnie tegen bezuinigingen op ontwikkelingssamenwerking
- 06-12-2013 06-12-2013 13:18 - Reactie Arie Slob overlijden Nelson Mandela
- 06-12-2013 06-12-2013 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber en Joël Voordewind over het gebruik van xtc onder jongeren
- 05-12-2013 05-12-2013 15:06 - ChristenUnie stelt vragen over het gebruik van xtc onder jongeren
- 05-12-2013 05-12-2013 10:10 - Kamermeerderheid keert zich tegen betaling Palestijnse terroristen
- 04-12-2013 04-12-2013 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het VAO Armoede- en schuldenbeleid (AO d.d. 27/11)
- 04-12-2013 04-12-2013 00:00 - Schriftelijke vragen Arie Slob en Gert-Jan Segers over Afschaffing slavernij
- 04-12-2013 04-12-2013 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Zorgverzekeringswet
- 03-12-2013 03-12-2013 16:10 - Kamermeerderheid voor snellere aanpak files regio Eindhoven
- 03-12-2013 03-12-2013 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan de plenaire behandeling van Begroting Sociale Zaken en Werkgelegenheid
- 02-12-2013 02-12-2013 17:59 - ChristenUnie wil krachtiger optreden tegen gevolgen slavernij
- 02-12-2013 02-12-2013 14:09 - Rapport commissie Dessens onderstreept noodzaak controle veiligheidsdiensten
- 02-12-2013 02-12-2013 14:03 - ChristenUnie: zorgen herkeuring Wajongers bij Participatiewet
- 02-12-2013 02-12-2013 13:52 - ChristenUnie: kalversector moet meer werk maken van dierenwelzijn
- 02-12-2013 02-12-2013 11:36 - Joël Voordewind over vluchtelingen bij Nederland Zingt
- 02-12-2013 02-12-2013 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het notaoverleg Dierenwelzijn
- 02-12-2013 02-12-2013 00:00 - Inbreng Carola Schouten tbv de Wet maatregelen Wet werk en bijstand en enkele andere wetten