Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Vervoersconcessie Hoofdrailnet
Bijdrage van ChristenUnie Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber als lid van de vaste commissie voor Infrastructuur en Milieu aan een algemeen overleg met staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu
Onderwerp: Vervoersconcessie Hoofdrailnet
Kamerstuk: 22 026
Datum: 13 december 201
Mevrouw Dik-Faber (ChristenUnie): In de langetermijnspooragenda wordt een mooi perspectief geschetst, maar het wordt allemaal weinig concreet. Met hoeveel reistijdverbetering is de staatssecretaris bijvoorbeeld tevreden? Het lijkt er nu op alsof de NS en ProRail hun eigen opdracht mogen formuleren. Waar is de toekomstvisie op de regionale spoorlijnen? Door elektrificatie en de capaciteitsmaatregelen op deze lijnen kan het hoofdrailnet veel robuuster worden, omdat er dan meer omleidingsroutes ontstaan. De langetermijnspooragenda zal ook een infrastructuuragenda moeten bevatten. Door de beperkte budgetten is het noodzakelijk dat vooruit wordt gekeken naar 2040. Er moet dus een einde komen aan het kortetermijndenken. De nieuwe concessie voor het hoofdrailnet biedt kansen om een kwaliteitssprong op het spoor te maken. De ChristenUnie ziet een paar mooie verbeteringen, zoals de afspraak om overal twee keer per uur een trein te laten rijden, maar voor een echte kwaliteitssprong is meer nodig. Dat begint al als je op het station komt. Er zijn scherpe prestatie-eisen nodig voor de overstap op trein, bus en auto. Voldoende gratis fietsenstallingen bij alle stations en voldoende P&R-voorzieningen moeten worden opgenomen als concessievoorwaarden. Het model van intercity’s en sprinters heeft het voordeel van de eenvoud, maar sluit niet altijd aan bij de vervoersvraag van de reiziger en zorgt er ook voor dat de capaciteit van het spoor niet optimaal wordt benut. Het gevolg is onnodig lange reistijden voor grote groepen reizigers. De ChristenUnie vraagt daarom om in de nieuwe concessie ruimte te bieden voor sneltreinen en treinen die op een deel van het traject als sprinter rijden en vervolgens stations overslaan. Dat zijn de zogenaamde zonetreinen. Op deze manier zou de reistijd vanaf alle stations tussen Zwolle en Amersfoort richting Utrecht meer dan tien minuten korter kunnen worden. Juist op de korte afstanden wil de reiziger hoge frequenties. Daarom moet er in de concessie meer aandacht komen voor het stadsgewestelijk vervoer. De voornemens voor reistijdverbetering zijn nog veel te vaag en vrijblijvend. Door de Hanzelijn en de HSL-Zuid is de reistijd voor sommige reizigers korter geworden, maar het spoorsysteem als geheel is de afgelopen tientallen jaren alleen maar trager geworden. De ChristenUnie vraagt daarom om in de concessie prikkels op te nemen voor reistijdverbetering naar de landsdelen en ook over te gaan tot de aanschaf van alleen nog maar treinen die geschikt zijn om 200 km/u te rijden. Ik krijg graag een toezegging van de staatssecretaris. Het is de ChristenUnie er veel aan gelegen om tot eenvoudige en eerlijke tarieven te komen. Het tariefsysteem op het spoor wordt nauwelijks genoemd in het programma van eisen, maar dit moet en kan ook veel eenvoudiger. Weg met de voor reizigers onbegrijpelijke tariefeenheden die er op sommige korte trajecten voor zorgen dat de tarieven per kilometer veel hoger zijn dan op andere trajecten. Op de Hanzelijn betalen scholieren nu per jaar bijna € 800 meer dan op vergelijkbare trajecten elders in het land. Dit jaagt gezinnen op kosten, dit moet echt anders. Schrap de toeslagen voor de HSL-Zuid en zorg voor integratie met de tariefsystemen voor het regionale openbaar vervoer. We willen dus één landelijk opstaptarief voor trein, tram, bus en metro en landelijke kortingsabonnementen voor het openbaar vervoer. Is de staatssecretaris bereid, met de NS te komen tot zo’n nieuw tariefsysteem? We wachten graag haar reactie af, maar we overwegen om op dit punt een motie in te dienen. De ChristenUnie wil graag meer transparantie over de prestaties per lijn. Prestaties en klantenoordelen moeten per lijn inzichtelijk worden. Aan de reizigersoordelen moeten ook financiële prikkels worden gekoppeld en prestaties en klantenoordelen moeten door een onafhankelijke partij worden gemeten. Kortom, de ChristenUnie wil één ov-barometer voor klantenoordelen en prestaties voor het hele openbaar vervoer. Een volgend punt is de decentralisatiediscussie. Het onderzoek naar de decentralisatie van enkele stoptreinen biedt veel informatie. Er wordt echter niet gekeken naar de plaats van elke lijn in het netwerk en toekomstige ontwikkelkansen voor de dienstregeling. Is het niet wenselijk om in de toekomst stoptreinen tussen Groningen en Zwolle vanaf Zwolle door te laten rijden als intercity naar de Randstad? Dan zouden we moeten kiezen voor de NS. Dit is echter allemaal niet onderzocht, laat staan dat er afspraken over zijn gemaakt met de NS. Ik krijg hierop graag een reactie. Je kunt de stoptrein Enschede-Zwolle wel decentraliseren, maar zou deze lijn, nu de Hanzelijn is geopend, niet over een paar jaar een plaats in het intercitynetwerk kunnen krijgen? Dan zou de lijn wellicht bij de NS moeten blijven. Ik zie nergens in de stukken een visie van de staatssecretaris hierop. Voor de ChristenUnie is dit echter bepalend voor de keuze om wel of niet te decentraliseren. Voor Limburg ligt er wel een breed gedragen visie, maar is het financieel al rond met de provincie? Is de staatssecretaris bereid, ook de lijn Eindhoven-Roermond mee te nemen in LimburgNet en te regelen dat de Valleilijn naar Arnhem kan doorrijden? Limburg en Gelderland nemen deze lijnen graag over. Beide concessies lopen af in 2016. We moeten met het geven van duidelijkheid over deze lijnen niet wachten tot de midterm review in 2020. Ik kom te spreken over de ambities voor de dienstregeling. De toekomstvisie van de NS op de dienstregeling is vaag. Het is mooi dat de hsl wordt geïntegreerd in het hoofdrailnet, maar komen er harde afspraken over de hsl Rotterdam-Almere en Den Haag-Eindhoven? Over deze laatste verbinding ligt er al een paar jaar een motie van de ChristenUnie te verstoffen op het ministerie. Hoe wordt de NS geprikkeld om ook buiten de Randstad het treinaanbod de komende jaren te verbeteren, boven op het minimale bedieningsniveau? Kortom, ik mis een langtermijnperspectief voor de dienstregeling. Limburg heeft een eigen spooragenda opgesteld met een duidelijke toekomstvisie. Is de staatssecretaris bereid, met de provincies te werken aan een spooragenda voor de overige regio»«s? Dan het grensoverschrijdend spoor en de HSL-Zuid. Reizen over de grens is nu nog vaak veel trager dan reizen binnen Nederland. De ChristenUnie wil daarom dat er afspraken worden gemaakt over grensoverschrijdende intercity’s naar Luik, Aken, Osnabrück en Düsseldorf. De ChristenUnie wil voorts dat er een inspanningsverplichting wordt afgesproken om te komen tot een intercity Enschede-Münster. Het programma van eisen is op dit punt te vaag. Mijn fractie is blij dat de Fyra naar Brussel eindelijk gaat rijden – als die rijdt! – maar zij is nog ontevreden over de oplossing voor Zeeland en Noord-Brabant. De ChristenUnie wil dat de trein Breda-Antwerpen elk uur gaat rijden, en niet slechts acht keer per dag. Waarom is er voor reizigers uit Noord-Brabant en Zeeland geen noodoplossing tot 8 april, bijvoorbeeld vanaf Roosendaal? Waarom zijn Fyra-kaartjes niet verkrijgbaar bij de loketten en de kaartautomaten? Waarom zijn er geen afspraken gemaakt over het meenemen van fietsen? In Frankrijk, Duitsland en Oostenrijk kan dat wel, dus waarom niet in de hypermoderne Fyra? In verband met de beperkte spreektijd, sluit ik af met een kort wensenlijstje voor de nieuwe concessie. Op het punt van toegankelijkheid kan ik helemaal aansluiten bij de woorden van de heer Bashir. De ChristenUnie ziet verder graag inbouw van ERTMS in alle treinen. We willen dat de reisinformatie en de ov-chipkaart fors verbeterd worden, met één keer in- en uitchecken per reis op het spoor. Wij willen tot slot duidelijke afspraken over groene stroom.
Voor meer informatie: www.tweedekamer.nl.
Archief > 2012 > december
- 31-12-2012 31-12-2012 14:53 - ChristenUnie bezorgd over handhaving Drank- en Horecawet
- 21-12-2012 21-12-2012 16:55 - Vrijhandel, vrede en recht
- 20-12-2012 20-12-2012 14:47 - Bijdrage Joël Voordewind aan het voortgezet algemeen overleg Ontruiming tentenkampen
- 20-12-2012 20-12-2012 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het plenair debat over de najaarsnota 2012 en de startnota
- 20-12-2012 20-12-2012 00:00 - Bijdrage Arie Slob aan plenair debat over Sluiting belastingkantoren ter zake staatsecr. Financiën
- 20-12-2012 20-12-2012 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het voortgezet algemeen overleg Vervoersconcessie Hoofdrailnet
- 20-12-2012 20-12-2012 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het voortgezet algemeen overleg Ontplooiing Patriot-systemen in Turkije
- 20-12-2012 20-12-2012 00:00 - Inbreng Carola Schouten inz. Wijz. wet waardering onroerende zaken ivm openbaarheid WOZ-waarde
- 20-12-2012 20-12-2012 00:00 - Inbreng schriftelijke overleg Gert-Jan Segers inzake Fiche: Mededeling EU raamwerk online gokken
- 20-12-2012 20-12-2012 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg LSP (voorheen EPD)
- 19-12-2012 19-12-2012 17:09 - ChristenUnie krijgt steun voor behoud identiteitsgebonden zorginstellingen
- 19-12-2012 19-12-2012 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het plenair debat Begroting Wonen & Rijksdienst
- 19-12-2012 19-12-2012 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Ontruiming tentenkampen
- 18-12-2012 18-12-2012 17:06 - Korting praktijkonderwijs gaat deels niet door
- 18-12-2012 18-12-2012 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het voortgezet algemeen overleg MIRT (AO d.d. 11/12)
- 18-12-2012 18-12-2012 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het plenaire debat inzake de Begroting Binnenlandse Zaken
- 18-12-2012 18-12-2012 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het plenair debat Begroting Buitenlandse Zaken
- 18-12-2012 18-12-2012 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Biobrandstoffen
- 17-12-2012 17-12-2012 18:35 - Beleid ontwikkelingssamenwerking moet op de schop
- 17-12-2012 17-12-2012 17:07 - ChristenUnie: ontzie kleine ondernemers met regelgeving
- 17-12-2012 17-12-2012 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het wetgevingsoverleg OCW-begroting, onderdeel cultuur
- 17-12-2012 17-12-2012 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het wetgevingsoverleg Deel Buitenlandse Handel en OS van begroting 2013
- 17-12-2012 17-12-2012 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het wetgevingsoverleg Ondernemen
- 13-12-2012 13-12-2012 10:38 - ChristenUnie: Tarieven spoor op de schop
- 13-12-2012 13-12-2012 09:57 - De ChristenUnie geeft Israël politieke steun in kwestie-Jeruzalem (Opinie ND)
- 13-12-2012 13-12-2012 09:50 - ChristenUnie: 'Neem signaal gemeenten over statiegeld serieus'
- 13-12-2012 13-12-2012 00:00 - Inbreng verslag Carola Schouten inzake de Wet versterling kwaliteitswaarborgen hoger onderwijs
- 13-12-2012 13-12-2012 00:00 - Inbreng schriftelijk overleg Carla Dik-Faber inzake CCR-eisen aan binnenschepen
- 13-12-2012 13-12-2012 00:00 - Bijdrage Carla Dik aan het voortgezet schriftelijk overleg Landbouw- en Visserijraad (SO d.d. 12/12)
- 13-12-2012 13-12-2012 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het voortgezet algemeen overleg AWBZ 2013 (AO d.d. 15/11)
- 13-12-2012 13-12-2012 00:00 - Inbreng schriftelijk overleg Carla Dik-Faber Natuur- en milieueffecten veehouderij incl. PAS
- 13-12-2012 13-12-2012 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Clubpas
- 13-12-2012 13-12-2012 00:00 - Bijdrage Arie Slob aan het algemeen overleg Zwangerschap en Geboorte
- 13-12-2012 13-12-2012 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Vervoersconcessie Hoofdrailnet
- 12-12-2012 12-12-2012 17:51 - ChristenUnie krijgt steun Kamer voor vaststellen exit-voorwaarden eurozone
- 12-12-2012 12-12-2012 15:03 - ChristenUnie boekt resultaat praktijkonderwijs en leraren krimpregio’s
- 12-12-2012 12-12-2012 00:00 - Inbreng schriftelijk overleg Carla Dik inzake Landbouw- en Visserijraad d.d. 18 - 20 december 2012
- 12-12-2012 12-12-2012 00:00 - Bijdrage Arie Slob aan het plenair debat over de Europese Top van 13 en 14 december 2012
- 12-12-2012 12-12-2012 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het voortgezet algemeen overleg Winterweer op het spoor (AO d.d. 23/10)
- 12-12-2012 12-12-2012 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het voortgezet algemeen overleg Klimaat
- 12-12-2012 12-12-2012 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het plenaire debat inzake de Begroting Defensie (X)
- 12-12-2012 12-12-2012 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Milieuraad d.d. 17 december 2012
- 12-12-2012 12-12-2012 00:00 - Inbreng verslag (wetsvoorstel) Carola Schouten inzake Herziening van de Wet arbeid vreemdelingen
- 11-12-2012 11-12-2012 17:16 - ChristenUnie: Geen achterkamertjespolitiek bij bezuiniging infrastructuur
- 11-12-2012 11-12-2012 14:44 - ChristenUnie wil bezuiniging op Slot Loevestein en Huis Doorn terugdraaien
- 11-12-2012 11-12-2012 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het plenair debat Begroting Sociale Zaken en Werkgelegenheid (XV)
- 11-12-2012 11-12-2012 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het algemeen overleg inzake EU-voorstel mbt Europese politieke partijen
- 10-12-2012 10-12-2012 17:43 - Ministerie OS geen oog voor niet-geregistreerde Syrische vluchtelingen
- 10-12-2012 10-12-2012 17:30 - ChristenUnie wil bezuiniging Deltafonds ongedaan maken
- 10-12-2012 10-12-2012 13:18 - ChristenUnie: behoud kleine religieuze omroepen mogelijk
- 10-12-2012 10-12-2012 09:27 - ChristenUnie wil studieschuld registreren
- 10-12-2012 10-12-2012 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het wetgevingsoverleg Water
- 10-12-2012 10-12-2012 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het wetgevingsoverleg OCW-begroting, onderdeel media
- 10-12-2012 10-12-2012 00:00 - Schriftelijke vragen Gert-Jan Segers: bericht Explosion of trafficking linked to legalised prostit.
- 06-12-2012 06-12-2012 13:59 - ChristenUnie zwaar teleurgesteld over afschaffing van religieuze omroepen
- 06-12-2012 06-12-2012 00:00 - Bijdrage Arie Slob aan het plenair debat over het aftreden van de staatssecretaris van EZ
- 05-12-2012 05-12-2012 12:05 - 'PvdA laat asielzoekers bungelen'
- 05-12-2012 05-12-2012 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het plenair debat Begroting Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
- 04-12-2012 04-12-2012 10:01 - Overheid nodig bij verduurzaming voedselketen
- 04-12-2012 04-12-2012 00:00 - Inbreng verslag (wetsvoorstel) Carla Dik-Faber inzake Wijziging van de Waterwet
- 04-12-2012 04-12-2012 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het plenair debat inzake Begroting Volksgezondheid, Welzijn en Sport
- 04-12-2012 04-12-2012 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber ea: terugtrekken overheid uit Platform Verduurzaming Voedsel
- 04-12-2012 04-12-2012 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind over christelijke vluchtelingen van Iraanse afkomst
- 04-12-2012 04-12-2012 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het algemeen overleg Leningenprogramma Griekenland
- 03-12-2012 03-12-2012 10:09 - ChristenUnie: stop per direct uitzetting Iraanse christenen
- 03-12-2012 03-12-2012 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind e.a. over kinderarbeid in de katoensector in Turkije
- 03-12-2012 03-12-2012 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het wetgevingsoverleg Personeel
- 03-12-2012 03-12-2012 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan wetgevingsoverleg Jeugdzorg ea begrotingen VWS en V & J 2013