Inbreng Algemeen overleg Regelgeving vervoer gevaarlijke stoffen per schip
dinsdag 31 januari 2006 13:25
De heer Slob (ChristenUnie) vindt de veiligheid van de burgers een kerntaak
van de overheid. De versterkte aandacht voor het vervoer van gevaarlijke
stoffen is daarom meer dan terecht. De consequenties van de nota
Vervoer gevaarlijke stoffen zijn echter volslagen onhelder. Hetzelfde geldt
voor het draagvlak ervan bij provincie, gemeente en bedrijfsleven. Voorkomen
moet worden dat een top-downbenadering door de overheid leidt
tot een geamputeerde nota die het doel voorbijschiet. Juist door de open
einden zijn gemeenten benauwd voor de consequenties. Dat gaat ten
koste van het draagvlak dat nodig is om het vervoer van gevaarlijke
stoffen zoveel mogelijk te voorkomen.
In de Handreiking externe veiligheid wordt een significante toename van
de vervoersstroom als een nieuwe situatie aangemerkt. Wordt het realiseren
van het basisnet in categorie 1, waarin de gebruiksruimte onbeperkt
is, al beschouwd als deze nieuwe situatie en gelden daarvoor dan ook de
normen voor het plaatsgebonden risico? Hoe zal de minister de te
verwachten overschrijdingen van de oriënterende waarde van het groepsrisico
beoordelen en is het voldoen aan de verantwoordingsplicht voor
groepsrisico niet iets voor de decentrale overheden?
De heer Slob spreekt zich uit voor een modal shift, die bij het vervoer van
gevaarlijke stoffen juist belangrijk is. De overheid moet zich hiervoor
actiever inzetten. Laat de minister nog een kosteneffectiviteitsanalyse
maken, waarbij de kosten van het veiliger maken van het vervoer zelf
worden afgewogen tegen het economische belang van ruimtelijke ontwikkeling?
Hoe zal de basisnettoets de investeringsplannen van de industrie
gaan beïnvloeden? Vreest de regering niet dat de industrie en de verladers
in hun vergunningen een hogere vervoersfrequentie gaan claimen voor
meer routes over de wegen in de categorieën 2 en 3 om zodoende hun
toekomst veilig te stellen? Zal de basisnettoets de vestiging van bedrijven
beïnvloeden en zal dit niet vooral een economische invloed hebben op de
gebieden die niet langs de rijksweg liggen?
Wat zijn de gevolgen van de ontwikkelingen die in gang worden gezet
door de regeling Regulering vervoer gevaarlijke stoffen per spoor voor de
spoorzone Zwijndrecht, Dordrecht en Kijfhoek? Het emplacement Kijfhoek
wordt volgens de nota onderdeel van het basisnet en in de brief van de
staatssecretaris van 6 januari 2006 (27 801, nr. 42) staat ook een aantal
zaken dat verstrekkende gevolgen kan hebben voor de Drechtsteden. Uit
de reacties van deze steden krijgt de heer Slob niet de indruk dat niet
duidelijk is wat hen te wachten staat. De situatie in Zeeland is evenmin
duidelijk. Al eerder heeft de ChristenUnie aangegeven ontstemd te zijn
over het laat in ontvangst nemen van een rapport over de veiligheid van
de Westerschelde. Het vraagstuk van de gevaarlijke stoffen hoort hierbij.
De heer Slob heeft begrepen dat het kabinet van plan is om de controle
van binnenvaartschepen met containers, die ook gevaarlijke stoffen
vervoeren, te versoepelen. Preventieve controle mag niet meer plaatsvinden.
De gemeenten langs het Schelde-Rijnkanaal zijn hierover ongerust.
Zijn deze berichten juist? De preventieve controles moeten gehandhaafd
worden. Vaak kloppen de laadpapieren niet. Voorkomen moet
worden dat zich ernstige situaties voordoen die grote gevolgen kunnen
hebben voor de lokale gemeenschappen langs dit kanaal.
Nadere gedachtewisseling
De heer Slob (ChristenUnie) vindt het goed dat de minister met de
partijen over de uitgangspunten in overleg treedt. Voor hem is van belang
dat de modal shift daarvan onderdeel uitmaakt. Hij hecht aan een breed
draagvlak en realistische keuzes. Als de beide bewindslieden ervan overtuigd
zijn dat het op de voorgestelde manier kan, kunnen zij het overleg
met gemeenten, provincies en bedrijfsleven met overtuiging tegemoet
treden. Tot slot spreekt hij de hoop uit dat het allemaal niet te lang duurt.
van de overheid. De versterkte aandacht voor het vervoer van gevaarlijke
stoffen is daarom meer dan terecht. De consequenties van de nota
Vervoer gevaarlijke stoffen zijn echter volslagen onhelder. Hetzelfde geldt
voor het draagvlak ervan bij provincie, gemeente en bedrijfsleven. Voorkomen
moet worden dat een top-downbenadering door de overheid leidt
tot een geamputeerde nota die het doel voorbijschiet. Juist door de open
einden zijn gemeenten benauwd voor de consequenties. Dat gaat ten
koste van het draagvlak dat nodig is om het vervoer van gevaarlijke
stoffen zoveel mogelijk te voorkomen.
In de Handreiking externe veiligheid wordt een significante toename van
de vervoersstroom als een nieuwe situatie aangemerkt. Wordt het realiseren
van het basisnet in categorie 1, waarin de gebruiksruimte onbeperkt
is, al beschouwd als deze nieuwe situatie en gelden daarvoor dan ook de
normen voor het plaatsgebonden risico? Hoe zal de minister de te
verwachten overschrijdingen van de oriënterende waarde van het groepsrisico
beoordelen en is het voldoen aan de verantwoordingsplicht voor
groepsrisico niet iets voor de decentrale overheden?
De heer Slob spreekt zich uit voor een modal shift, die bij het vervoer van
gevaarlijke stoffen juist belangrijk is. De overheid moet zich hiervoor
actiever inzetten. Laat de minister nog een kosteneffectiviteitsanalyse
maken, waarbij de kosten van het veiliger maken van het vervoer zelf
worden afgewogen tegen het economische belang van ruimtelijke ontwikkeling?
Hoe zal de basisnettoets de investeringsplannen van de industrie
gaan beïnvloeden? Vreest de regering niet dat de industrie en de verladers
in hun vergunningen een hogere vervoersfrequentie gaan claimen voor
meer routes over de wegen in de categorieën 2 en 3 om zodoende hun
toekomst veilig te stellen? Zal de basisnettoets de vestiging van bedrijven
beïnvloeden en zal dit niet vooral een economische invloed hebben op de
gebieden die niet langs de rijksweg liggen?
Wat zijn de gevolgen van de ontwikkelingen die in gang worden gezet
door de regeling Regulering vervoer gevaarlijke stoffen per spoor voor de
spoorzone Zwijndrecht, Dordrecht en Kijfhoek? Het emplacement Kijfhoek
wordt volgens de nota onderdeel van het basisnet en in de brief van de
staatssecretaris van 6 januari 2006 (27 801, nr. 42) staat ook een aantal
zaken dat verstrekkende gevolgen kan hebben voor de Drechtsteden. Uit
de reacties van deze steden krijgt de heer Slob niet de indruk dat niet
duidelijk is wat hen te wachten staat. De situatie in Zeeland is evenmin
duidelijk. Al eerder heeft de ChristenUnie aangegeven ontstemd te zijn
over het laat in ontvangst nemen van een rapport over de veiligheid van
de Westerschelde. Het vraagstuk van de gevaarlijke stoffen hoort hierbij.
De heer Slob heeft begrepen dat het kabinet van plan is om de controle
van binnenvaartschepen met containers, die ook gevaarlijke stoffen
vervoeren, te versoepelen. Preventieve controle mag niet meer plaatsvinden.
De gemeenten langs het Schelde-Rijnkanaal zijn hierover ongerust.
Zijn deze berichten juist? De preventieve controles moeten gehandhaafd
worden. Vaak kloppen de laadpapieren niet. Voorkomen moet
worden dat zich ernstige situaties voordoen die grote gevolgen kunnen
hebben voor de lokale gemeenschappen langs dit kanaal.
Nadere gedachtewisseling
De heer Slob (ChristenUnie) vindt het goed dat de minister met de
partijen over de uitgangspunten in overleg treedt. Voor hem is van belang
dat de modal shift daarvan onderdeel uitmaakt. Hij hecht aan een breed
draagvlak en realistische keuzes. Als de beide bewindslieden ervan overtuigd
zijn dat het op de voorgestelde manier kan, kunnen zij het overleg
met gemeenten, provincies en bedrijfsleven met overtuiging tegemoet
treden. Tot slot spreekt hij de hoop uit dat het allemaal niet te lang duurt.
Archief > 2006 > januari
- 31-01-2006 31-01-2006 13:25 - Inbreng Algemeen overleg Regelgeving vervoer gevaarlijke stoffen per schip
- 31-01-2006 31-01-2006 10:08 - Bijdrage debat Wet wijziging WW-stelsel en ontslagrecht
- 27-01-2006 27-01-2006 12:32 - Inbreng Wijziging wet primair onderwijs 1992 i.v.m. overblijven in het basisonderwijs
- 26-01-2006 26-01-2006 14:35 - Verslag overleg voor- en naschoolse opvang
- 26-01-2006 26-01-2006 12:49 - Algemeen Overleg Westerschelde
- 26-01-2006 26-01-2006 12:46 - Algemeen Overleg Nota Rijk rond Schulden
- 26-01-2006 26-01-2006 11:27 - Inbreng Samenvoeging van de gemeenten Bergschenhoek, Berkel en Rodenrijs en Bleiswijk
- 26-01-2006 26-01-2006 11:23 - Inbreng Correctief referendum
- 25-01-2006 25-01-2006 12:41 - Algemeen Overleg Lerarenopleidingen
- 25-01-2006 25-01-2006 11:28 - Verslag Invoering burgerservicenummer in de zorg
- 25-01-2006 25-01-2006 10:36 - Bijdrage debat Burgerinitiatief
- 24-01-2006 24-01-2006 14:37 - Europa dramt door
- 24-01-2006 24-01-2006 10:15 - Bijdrage debat Tweede Fase voortgezet onderwijs
- 23-01-2006 23-01-2006 10:00 - Verslag Wijziging Mediawet
- 23-01-2006 23-01-2006 09:18 - Kamerleden opgehaald met rolstoelvervoer
- 21-01-2006 21-01-2006 15:49 - Column Centraal Weekblad
- 20-01-2006 20-01-2006 13:33 - Sportbijbel is positief getuigenis
- 19-01-2006 19-01-2006 16:38 - ChristenUnie bezorgd over gevolgen nieuwe dienstregeling NS
- 19-01-2006 19-01-2006 16:14 - Donner neemt plan ChristenUnie over
- 19-01-2006 19-01-2006 14:55 - Bijdrage debat bestuurlijke boete
- 19-01-2006 19-01-2006 10:17 - Verslag onderwijsnummer
- 18-01-2006 18-01-2006 19:46 - Kamervragen over Messiasbelijdende joden Israƫl
- 18-01-2006 18-01-2006 11:23 - Algemeen overleg invoering Lumpsum in primair onderwijs
- 17-01-2006 17-01-2006 16:31 - Verslag Wijziging Wegenverkeerswet 1994 ivm de invoering van een puntenstelsel rijbewijs
- 13-01-2006 13-01-2006 14:54 - Reactie op kabinetsbesluit Afghanistan
- 11-01-2006 11-01-2006 20:58 - Blijf bij ontheffing medezeggenschap
- 10-01-2006 10-01-2006 21:23 - Column: Beschamend
- 07-01-2006 07-01-2006 23:00 - Debat op 1: D66 is een anti-religieuze partij
- 03-01-2006 03-01-2006 19:55 - D66 maakt de dienst uit in kabinet
Reacties op 'Inbreng Algemeen overleg Regelgeving vervoer gevaarlijke stoffen per schip'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.