Rouvoet: probleem zit in het verkeer tussen de Kamer en de informateur
De inbreng van fractievoorzitter André Rouvoet tijdens de conferentie over de 'Rol van Koning tijdens de formatie. Rouvoet: ,,Wat is eigenlijk het probleem waar het de rol van het staatshoofd bij kabinetsformaties betreft? Of is dit een typisch geval van een probleem zoeken bij een oplossing?"
,,Dat vroeg Trouw-redacteur Lex Oomkes zich vanmorgen af. Hij is niet de enige. Deze zomer was het de vice-president van de Raad van State, Tjeenk Willink, die deze vraag opwierp. En ter voorbereiding op deze conferentie schreef prof. v.d. Berg een doorwrocht stuk waaruit ook naar voren kwam dat er eigenlijk helemaal geen urgent probleem is. Je hoeft geen verstokte royalist of monarchist te zijn om zijn nuchtere analyse en heldere conclusie te delen.
Opvallend dat bij velen de hardnekkige perceptie bestaat dat de motie-Kolfschoten (1971) het begin was van een beweging van formaties richting parlement, een beweging die zich vervolgens – tot hun verdriet – nooit heeft doorgezet. V.d. Berg en anderen laten zien dat het proces van ‘parlementarisering van de kabinetsformatie’ nu zo’n 160 jaar geleden reeds is ingezet en met de motie-Kolfschoten juist tot stilstand lijkt te zijn gekomen.
De vruchteloze pogingen die daarna zijn ondernomen om dit proces weer in beweging te krijgen én de buitengewoon nuttige rol van de Koningin in diverse kabinetsformaties sindsdien (die van de zomer 2010 niet ’t minst…) vormen wat mij betreft even zovele onderstrepingen van de conclusie van v.d. Berg dat alle partijen betrokken bij de kabinetsvorming een vitaal belang hebben bij een “constitutionele wachter” en dat het in ons stelsel bij uitstek het staatshoofd is dat geschikt is om die rol van wachter bij de constitutie en de daarin vervatte waarden en gedragsnormen te vervullen en dus als initiator van de kabinetsformatie op te treden.
Het is goed om nog eens in alle helderheid vast te stellen dat noch de Grondwet, noch het geschreven staatsrecht een belemmering vormen voor een grotere of zelfs leidende rol van de Tweede Kamer bij kabinetsformaties. Het enige wat daaraan in de weg staat is de eigen onmacht om die rol te vervullen. Dat is geen verwijt, maar een nuchtere constatering. Het is ook verklaarbaar: aangezien het parlement per definitie politiek/gepolitiseerd is, is het dus ook per definitie niet in staat om sturing te geven aan een proces als de formatie van een kabinet dat in essentie juist vraagt om depolitisering. Anders gezegd: we overvragen de politici, die de campagne nog in hun hoofd en hart hebben zitten, met alle functionele tegenstellingen en politiseringen die daarbij horen, als we van hen verwachten dat ze daags na de verkiezingen een politieke ‘extreme make-over’ ondergaan en zich louter richten op het algemeen belang, in het bijzonder het als ‘neutrale’ instantie bij elkaar brengen van partijen in het perspectief van de kabinetsvorming. Daarvoor is toch echt een onafhankelijke, neutrale, derde instantie nodig. De verdeelde adviezen die zij gebruikelijk uitbrengen aan de Koningin over te vormen coalitie én de aan te wijzen (in)formateur vormen daar illustraties van.
En inderdaad: als alle fractievoorzitters het zelfde advies uitbrengen, dan is het in ons systeem ondenkbaar dat er iets anders uitkomt. Dat relativeert dus enorm de vermeende invloed of macht van het staatshoofd: die is zo groot als de Kamer toelaat (en tijdens een kabinetsperiode: zo groot als de ministers en in het bijzonder de MP toelaten). Het is niet overbodig om nog eens vast te stellen dat in het Nederlandse stelsel de Koning geen zelfstandige politieke bevoegdheden of positie heeft. Voor het overige zijn de inschakeling van vaste, niet primair partijgebonden adviseurs door het staatshoofd, de verantwoording over de formatie, achteraf door de formateur/MP, en de ministeriële verantwoordelijkheid aanvullende waarborgen voor een ongecontroleerde politieke beïnvloeding van kabinetsformaties en beleid.
Tegen deze achtergrond heb ik dan ook vaak de indruk dat problemen met de bemoeienis van de Koning met de kabinetsformatie (cq met het kabinetsbeleid). Dit alles wil niet zeggen dat er niets te verbeteren valt in het proces van kabinetsformaties. Ten overvloede: dat kan dus prima langs de weg van het ongeschreven staatsrecht. Staatsrecht is nu eenmaal overwegend levend gewoonterecht, dat geschreven wordt waar je bij staat. Maar je zou ook kunnen denken aan iets als ‘Aanwijzingen voor de formatie’, analoog aan ‘Aanwijzingen voor de regelgeving’. Niet formeel bindend, dat kan niet, maar wel helderheid en transparantie scheppend over wie in welk stadium welke stappen dient te zetten.
Het lijkt mij van belang om daarbij in elk geval over de toch altijd nog wat schimmige figuur van de informateur meer duidelijkheid te verschaffen: functie, positie, verantwoording, bijv. ook in een evt. te houden debat met de Kamer. Ook in dit opzicht zijn er wel lessen te trekken uit de formatie van afgelopen zomer. Ik vond het bijvoorbeeld staatsrechtelijk en parlementair zeer onbevredigend dat de Kamer aan 2 informateurs wel kon vragen waarom zij meenden met de constructie van een minderheidskabinet met gedoogsteun niettemin te hebben voldaan aan hun opdracht, waarin toch echt werd gesproken van een kabinet dat kan rekenen op een vruchtbare samenwerking met de Staten-Generaal (TK én EK dus!), maar genoegen moest nemen met het antwoord dat de gesprekken met de fractievoorzitters van VVD, CDA en PVV in dat opzicht bijzonder geruststellend waren geweest. Dat kan politiek afdoende zijn, maar bezien vanuit de invalshoek van het bewaken en borgen van de constitutie en de waarden en gedragsnormen die daarin besloten liggen, óók op het vlak van de kabinetsformatie, kan dit niet aan de – oncontroleerbare – persoonlijke taxatie en/of politieke appreciatie van de betreffende informateurs worden overgelaten, nog daargelaten of zij daarna zelf wel of niet toetreden tot dat kabinet.
Conclusie: als er al een probleem is dat om een oplossing vraagt, ligt dat niet in de rol van de Koning in het formatieproces, maar in het verkeer tussen de Kamer en de informateur(s)."
- Labels
- André Rouvoet
Archief > 2011 > april
- 29-04-2011 29-04-2011 14:00 - Bijdrage Esmé Wiegman inbreng EHS/Natuur
- 29-04-2011 29-04-2011 08:30 - André Rouvoet verlaat Tweede Kamer - Arie Slob nieuwe fractievoorzitter
- 29-04-2011 29-04-2011 00:00 - Schriftelijke vragen Esmé Wiegman over de Tijgermug
- 29-04-2011 29-04-2011 00:00 - Cynthia Ortega stelt vragen over het beperken van mogelijkheden begeleiding Wajongers op werkvloer.
- 28-04-2011 28-04-2011 20:52 - Waarom de ChristenUnie voor de langstudeerdersmaatregel heeft gestemd
- 28-04-2011 28-04-2011 14:06 - Bijdragen Arie Slob VAO Spoor.
- 28-04-2011 28-04-2011 13:49 - Bijdrage Arie Slob aan VAO Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte.
- 28-04-2011 28-04-2011 13:37 - Bijdragen Esmé Wiegman VAO Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten.
- 28-04-2011 28-04-2011 10:20 - ChristenUnie houdt grote zorgen over opslag vingerafdrukken
- 28-04-2011 28-04-2011 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind spoeddebat over het vertrek van een vloot met hulpgoederen naar Gaza.
- 27-04-2011 27-04-2011 18:54 - ChristenUnie wil actie tegen Gaza-vloot
- 27-04-2011 27-04-2011 00:00 - Bijdrage Arie Slob aan VAO Pensioenonderwerpen.
- 27-04-2011 27-04-2011 00:00 - Arie Slob en Cynthia Ortega stellen vragen over de positie van de woningcorporatie op Bonaire.
- 26-04-2011 26-04-2011 16:39 - ChristenUnie wil actie minister tegen dierproeven
- 22-04-2011 22-04-2011 00:00 - Arie Slob stelt vragen over trage procedures en hoge kosten bij verlenging rijbewijzen.
- 21-04-2011 21-04-2011 17:05 - ChristenUnie blij met vrijlating Afghaanse christen Shoib Asadullah
- 21-04-2011 21-04-2011 14:36 - Motie van Esmé Wiegman-van Meppelen Scheppink VAO Energie.
- 21-04-2011 21-04-2011 11:50 - Rouvoet: probleem zit in het verkeer tussen de Kamer en de informateur
- 21-04-2011 21-04-2011 00:00 - Bijdrage Cynthia Ortega voorstel wet Van der Ham en Van Gent tot wijziging Winkeltijdenwet.
- 21-04-2011 21-04-2011 00:00 - Medeondertekening Joël Voordewind motie wijz. Wet voortgezet onderwijs ivm maatschappelijke stage.
- 20-04-2011 20-04-2011 00:00 - Cynthia Ortega stelt vragen over de gevolgen van scheiding van kerk en staat op de BES-eilanden.
- 19-04-2011 19-04-2011 12:54 - ChristenUnie zwaar teleurgesteld over abortusbrief kabinet
- 19-04-2011 19-04-2011 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind VAO Medische zorg voor asielzoekers.
- 19-04-2011 19-04-2011 00:00 - Amendement Joël Voordewind Wet op voortgezet onderwijs en Arbeidstijdenwet, ivm maatsch. stage.
- 19-04-2011 19-04-2011 00:00 - Joël Voordewind stelt vragen over bericht dreiging bevriezen geld huisvesting scholen Amsterdam.
- 14-04-2011 14-04-2011 17:58 - Het UWV stelt uitbetaling uitkeringen 10 dagen uit
- 14-04-2011 14-04-2011 17:35 - ChristenUnie juicht verlagen inkomstenbelasting toe
- 14-04-2011 14-04-2011 17:00 - Bijdrage Arie Slob Spoed AO Spoor
- 14-04-2011 14-04-2011 16:00 - Bijdrage André Rouvoet inbreng wijziging van de Wet Bibob
- 14-04-2011 14-04-2011 16:00 - Bijdrage Esmé Wiegman Algemeen Overleg Vitrificeren van eicellen
- 14-04-2011 14-04-2011 15:48 - ChristenUnie: trainingslengte bepalend voor succes en omvang missie Kunduz
- 14-04-2011 14-04-2011 15:00 - Bijdrage Arie Slob VAO OV-chipkaart
- 14-04-2011 14-04-2011 15:00 - Bijdrage Esmé Wiegman VAO DBC's/DOT's
- 14-04-2011 14-04-2011 13:03 - Uitstel spoorverdubbeling Almere onacceptabel
- 14-04-2011 14-04-2011 10:00 - Bijdrage André Rouvoet plenair wet verhoging collegegeld langstudeerders
- 13-04-2011 13-04-2011 19:33 - ChristenUnie blij met verzachting bezuiniging passend onderwijs
- 13-04-2011 13-04-2011 17:00 - Bijdrage Cynthia Ortega Algemeen Overleg Arbeidsmarktdiscriminatie tweede termijn
- 13-04-2011 13-04-2011 15:00 - Bijdrage Cynthia Ortega Algemeen Overleg Arbeidsmarktdiscriminatie
- 13-04-2011 13-04-2011 14:00 - Bijdrage Arie Slob plenair wijziging wet personenvervoer 2000 ter bevordering kwaliteit taxivervoer
- 13-04-2011 13-04-2011 14:00 - Bijdrage André Rouvoet Algemeen Overleg Kansspelen
- 13-04-2011 13-04-2011 12:20 - Bijdrage Arie Slob VAO Visserij.
- 13-04-2011 13-04-2011 11:08 - Rouvoet: kabinet negeert kansspelverslaving
- 13-04-2011 13-04-2011 10:27 - Wiegman in de Volkskrant: verbod onverdoofd ritueel slachten te rigoureus
- 12-04-2011 12-04-2011 20:00 - Bijdrage André Rouvoet plenair oprichting van het college voor de rechten van de mens, repliek
- 12-04-2011 12-04-2011 16:30 - Bijdrage Joël Voordewind AO gevolgen rechtelijke uitspraak inzake hoofddoekverbod school in Volendam
- 08-04-2011 08-04-2011 19:14 - ChristenUnie: bezuiniging tast slagkracht defensie ernstig aan
- 07-04-2011 07-04-2011 18:39 - Voordewind: Asscher misbruikt zijn macht
- 07-04-2011 07-04-2011 18:27 - ChristenUnie bezorgd over godsdienstvrijheid Ivoorkust
- 07-04-2011 07-04-2011 14:30 - Bijdrage Joël Voordewind Algemeen Overleg Ivoorkust
- 07-04-2011 07-04-2011 14:00 - Bijdrage Esmé Wiegman AO landbouw- en visserijraad
- 07-04-2011 07-04-2011 14:00 - Bijdrage Cynthia Ortega Algemeen Overleg Post
- 07-04-2011 07-04-2011 12:00 - Bijdrage Joël Voordewind spoeddebat over dreigende sluiting van twee scholen in speciaal onderwijs
- 06-04-2011 06-04-2011 17:45 - ChristenUnie pleit weer voor onderzoek MKZ-zaak
- 06-04-2011 06-04-2011 17:33 - Wiegman: sociale problemen niet medisch oplossen
- 06-04-2011 06-04-2011 15:00 - Bijdrage Arie Slob VAO afval en verpakkingen
- 06-04-2011 06-04-2011 15:00 - Bijdrage Esmé Wiegman risicoverevening en dure medicijnen
- 06-04-2011 06-04-2011 14:00 - Bijdrage Arie Slob inbreng invoeringswet geluidproductieplafonds
- 06-04-2011 06-04-2011 14:00 - Bijdrage André Rouvoet Algemeen Overleg Studiefinanciering
- 06-04-2011 06-04-2011 13:00 - Bijdrage Cynthia Ortgea AO Invulling hoofdlijnen taakstelling SZW-domein 2012-2015
- 06-04-2011 06-04-2011 12:00 - Bijdrage Cynthia Ortega Algemeen Overleg Aanbestedeb
- 06-04-2011 06-04-2011 10:00 - Bijdrage André Rouvoet plenair wijziging van het Wetboek van Strafvordering en de Wet DNA-onderzoek
- 06-04-2011 06-04-2011 10:00 - Bijdrage Esmé Wiegman AO DBC’s/DOT’s volumebeperkende maatregelen en kapitaallasten cure
- 06-04-2011 06-04-2011 10:00 - Bijdrage Arie Slob inbreng wijziging spoorwegwet en de wet personenvervoer 2000
- 01-04-2011 01-04-2011 14:02 - ChristenUnie: Stop sluipende bezuiniging spoor
- 01-04-2011 01-04-2011 09:00 - Bijdrage Arie Slob schriftelijke vragen bevriezen programma Hoogfrequent Spoorvervoer