Rouvoet ziet bedenkelijke ontwikkeling in media

vrijdag 21 februari 2003 12:56

Bron: Nederlands Dagblad

DEN HAAG - Is er sprake van een mediacratie? Dat wil zeggen: regeren de media in plaats van de politiek? Die vraag stond centraal in een debat georganiseerd door de 'stichting Machiavelli'. Die stichting houdt zich bezig met politiek en (overheids)communicatie. André Rouvoet (ChristenUnie) was één van de sprekers.

Bron: Nederlands Dagblad

van onze redactie politiek

Hij vond die stelling in zijn algemeenheid te ver gaan. Toch heeft hij in de afgelopen jaren als kamerlid wel enkele ervaringen opgedaan die hij als ,,bedenkelijk'' betitelde.

Na het stellen van mondelinge vragen, alweer enkele jaren geleden, over gebrekkige controle op de naleving van de Wet afbreking zwangerschap werd hij opgevangen door een cameraploeg van het Journaal. ,,Tot drie keer toe moest het interview over, terwijl ik duidelijk antwoord gaf op de vragen. Het onderwerp werd 's avonds niet uitgezonden. Blijkbaar gaf ik niet de gewenste antwoorden'', aldus Rouvoet. ,,Dat moeten we dus niet hebben, want dat lijkt op mediacratie.'' Volgens Rouvoet moeten en mogen media zelf hun selectie van het nieuws maken. Hij waarschuwde er voor niet tot ,,versmalling'' over te gaan. ,,Dan krijgen media hun eigen agenda''.

De hoofdredacteur van het tv-programma Netwerk, Kees Boonman, erkende dat in de laatste verkiezingscampagne te veel aandacht uitging naar de strijd tussen Bos (PvdA) en Balkenende (CDA). ,,Al vrij snel werd Bos als winnaar afgeschilderd, waardoor andere partijen in het harde nieuws achterbleven.'' Boonman reageerde daarmee op de kritiek van Rouvoet die opmerkte dat vanwege de uitgeroepen tweestrijd tussen Balkenende en Bos het tv-programma Nederland Kiest de formule aanpaste. Kleine partijen die al waren uitgenodigd werden alsnog afbesteld.

Reacties op 'Rouvoet ziet bedenkelijke ontwikkeling in media'

Archief > 2003 > februari