Arie Slob (ChristenUnie) verwerft gedegen reputatie

dinsdag 23 april 2002 07:49

ZWOLLE - 23 APRIL 2002 - In de aanloop tot de komende Tweede-Kamerverkiezingen op woensdag 15 mei presenteren we regionale kandidaten. Vandaag: de in Zwolle wonende drs. Arie Slob, nummer zes op de lijst van de ChristenUnie.

Gewetensvraag aan Arie Slob. Heeft hij er stiekem geen spijt van dat zijn partij, de ChristenUnie, vooraf heeft gezegd dat ze niet in een regering wil gaan zitten met Pim Fortuyn en D66?

De 40-jarige gewezen leraar geeft toe dat hij enigszins verrast is door het succes van de Rotterdamse professor, maar geeft geen krimp. Zorgvuldig z‘n woorden afwegend zegt hij in z‘n woning in Zwolle-Zuid: ‘Natuurlijk hebben we daar als fractie over gesproken. Unaniem vinden we dat de samenleving die Fortuyn propageert niet de onze is.
Zorg voor elkaar, aandacht voor elkaar, omkijken naar elkaar, dat zijn voor ons trefwoorden. Fortuyn staat daar haaks op. En over D66 kunnen we kort zijn. Een zeer libertijnse partij met opvattingen die geheel in strijd zijn met onze beginselen. Natuurlijk hadden we alle opties open kunnen houden, net zoals het CDA, maar ik vind dat niet eerlijk naar de kiezer. We willen graag regeringsverantwoordelijkheid nemen en ik snap best dat je compromissen moet sluiten, maar je moet wel een ondergrens aangeven hoe ver je wilt gaan. We stappen niet tegen elke prijs in een nieuwe regering.‘

Een paar jaar geleden leek het nog een illusie, een vergezicht, maar nu, vlak voor de komende Tweede-Kamerverkiezingen en vlak na de gemeenteraadsverkiezingen is de ChristenUnie plotsklaps in beeld als regeringspartij. De ChristenUnie, een fusie tussen het GPV en de RPF, is in korte tijd een begerenswaardige bruid geworden. Waren GPV en RPF afzonderlijk vooral getuigenispartijen - leuk voor de democratie, maar verder zonder invloed - de ChristenUnie is hard op weg naar regeringsverantwoordelijkheid. Arie Slob is daar de personificatie van. Met een beetje goede wil zou je zelfs kunnen zeggen dat hij in Zwolle proef draaide voor het grote werk. Vooral door zijn alom gewaardeerde inbreng zag de kleine GPV-fractie destijds kans om een wethouderszetel in de wacht te slepen. Dat proces is nu in een stroomversnelling gekomen. Bij de lopende college-onderhandelingen overal in het land haalt de ChristenUnie veel meer wethouderszetels binnen dan waar ze getalsmatig recht op hebben. Zowel in grote als in kleine gemeenten. Ook in zijn woonplaats Zwolle zit de ChristenUnie weer in het college, na vier jaar afwezigheid. De fusie blijkt ook aan te slaan. De nieuwe partij telt 30.000 leden en elke dag melden zich nieuwe aan.

Hij benadrukt dat de ChristenUnie niet naar macht streeft om de macht, maar om de politieke idealen in praktijk te brengen. Bij de gratie Gods. ‘We staan voor betrouwbaarheid, eerlijkheid en echtheid; in dienst van de samenleving.‘
De uit het GPV afkomstige historicus Slob zit een jaar in de Tweede Kamer, als opvolger van Gert Schutte. In die korte periode heeft hij een reputatie opgebouwd van een gedegen, maar tegelijk principiële, wellicht zelfs bevlogen parlementariër. Vijanden heeft hij niet, zelfs geen politieke. ‘Ik ben op een goede manier in de midden van de Kamer opgenomen. Van mijn kant streef ik naar het leveren van kwaliteit.‘
Arie Slob ‘treint‘ op en neer naar Den Haag. Werkweken van 70 uur zijn eerder regel dan uitzondering. ‘We zijn een kleine fractie en ik wil het goed doen.‘
De ChristenUnie streeft naar kabinet met een hoog sociaal gehalte.
Met name de verschraling van het publieke domein gaat hem aan het hart: het onderwijs, de zorg en de veiligheid, de langzamerhand bekende trits. Daarin moet worden geïnvesteerd, ook als dat hogere belastingen zou betekenen. Vooral het onderwijs gaat hem als gewezen leraar aan het hart. ‘Onderwijs heeft bij mij een hoge prioriteit. In vergelijking met het buitenland is het aantal uren dat een leraar voor de klas staat, veel te hoog. Dat moet per se omlaag, wil het beroep weer aantrekkelijk worden. Wanneer het aantal lesuren wordt verminderd, hebben we nog meer leraren nodig, dat is waar. Maar nu zitten we in een vicieuze cirkel waar het ene met het andere gat wordt gestopt. We moeten echt streven naar een structurele oplossing. En dat kost geld.‘
Arie Slob is getrouwd met Marjette en vader van drie dochters en een zoon. Z‘n politieke daden lopen parallel met z‘n geloofsovertuiging - hij is belijdend lid van de gereformeerde kerk vrijgemaakt. ‘De talenten die ik heb ontvangen, wil ik gebruiken om te bouwen aan een samenleving naar Gods bedoeling.‘

Onderstaand interview is gepubliceerd in de Zwolse Courant

door Kees van Oosten