Overleg over zandgebieden
De heer Cramer (ChristenUnie): Voorzitter. In de wet wordt
gesproken
over de evaluatie van de reconstructie van de zandgebieden. De heer
Van
der Vlies refereerde er al aan dat deze zin dank zij een motie van
hem in
de wet is opgenomen. Uit alle onderwerpen die aan de orde zijn,
blijkt dat
dit ook nodig is. Ik noem de ontwikkeling van de landbouw, het
landelijke
gebied, de ruimtelijke ordening, het milieu en dierenwelzijn. Er
komen c.q.
zijn dus veel onderwerpen aan de orde. Evalueren is dan ook zeker
geen
overbodige luxe.
Er is ook al over de aanleiding gesproken. Ook ik ontkom er niet
aan om
daar even bij stil te staan: er zijn 11 miljoen varkens vernietigd,
1775
bedrijven geruimd en 2,5 mld. schade. De reactie was: dat nooit
meer! In
de loop van de jaren kreeg het integrale karakter van de
reconstructie
steeds meer nadruk, waardoor de reconstructie vooral een vorm
van
geïntegreerd gebiedsgericht beleid is geworden, gericht op de
hele
sociale, economische, ruimtelijke en leefbaarheidsproblematiek,
kortom
alles wat je ziet als je een dorp of stad verlaat. Integraliteit,
uitvoerbaarheid
en regionaal maatwerk kwamen centraal te staan, hoe moeizaam
ook. De waarschuwing in de evaluatie om spaarzaam te zijn met
nieuw
beleid en de inzet vooral gericht te houden op de uitvoering van
beleid,
ondersteunt de fractie van de ChristenUnie. Sommige opmerkingen
van
vanmorgen moeten in dit verband even worden toegelicht en volgens
mij
door de ministers van commentaar worden voorzien. Er is gesproken
over
de verwevingsgebieden en de mogelijkheden die zij bieden voor
de
beperkte uitbreidingsmogelijkheden voor de bedrijven. Er is ook
gezegd
dat mensen die hun activiteiten daarnaartoe verplaatsen uit
een
extensiveringsgebied, subsidie moeten kunnen krijgen. Ziet de
minister
daar reden toe? Zijn er mogelijkheden om dat te verbeteren?
Ook over de compartimentering is in dit debat wederom veel
gesproken.
Uit de reacties maak ik op dat het onverstandig lijkt om daar zo
maar aan
voorbij te gaan, vooral vanwege het draagvlak in de omgevingen,
maar
ook vanwege de sociale aspecten in de regio die daaraan kleven.
Biedt dit
handvatten, los van de procedurele en nuttige opmerking van de
heer
Koopmans dat hiervoor een wetswijziging nodig is? Opvallend is dat
de
vestiging van meerdere bedrijven op een projectlocatie, de
zogenoemde
varkensflats, op grote weerstand bij zowel boeren als burgers
stuit. Blijkbaar
is het beeld van wat platteland moet zijn toch anders dan bij
de
oorspronkelijke opzet van de reconstructieplannen werd gedacht. Dit
lijkt
mij aan te sluiten bij de huidige grote aandacht voor de verbreding
van de
landbouw en bij de veranderende plattelandsbeleving. Is minister
Verburg
net als de fractie van de ChristenUnie van mening dat de
megaontwikkeling
van bedrijven ongewenst is? Daar moet toch iets aan worden
gedaan? De heer Polderman refereerde hier in andere bewoordingen
ook
aan. Wil de minister ingaan op de genoemde financiële
risico’s die hier
eventueel aan kleven?
Het kabinet wil meer nadruk leggen op de directere en grotere
betrokkenheid
en participatie van zowel boeren als de maatschappij als de
burger.
Dat vergroot volgens de kabinetsreactie de uitvoerbaarheid en
samenhang
van het beleid. Dat lijkt ons echter geen automatisme. De
ministers
denken hierbij vooral aan partijen buiten het normale
overlegcircuit. Aan
wie denken zij precies? Hoe voorkomen zij dat daarmee vooral de
bestuurlijke
last of de vrijblijvendheid wordt vergroot? De ministers kunnen
dit
gemakkelijk zeggen omdat de brede betrokkenheid vooral door
provincies,
gemeenten en waterschappen handen en voeten gegeven moet
worden. Het samenbindende gezamenlijk belang van de gehele
constructie is: meer politiek-bestuurlijke aandacht en
financiële mogelijkheden
voor het Nederlandse platteland. Dat acht de fractie van de
ChristenUnie ook van groot belang. Nederland kan namelijk niet
zonder
zijn platteland. Wij kunnen ons die brede maatschappelijke
participatie op
zichzelf wel voorstellen, maar de fractie van de ChristenUnie denkt
vooral
aan een verdere doorwerking van initiatieven zoals het Manifest
Veelzijdig
Platteland en het Deltaplan voor het Nederlandse landschap. In
de
vernieuwende plannen staat versterking van de relatie met de burger
en
het aanhalen van de band tussen stad en land centraal. Begrip voor
en
betrokkenheid bij elkaar kan de sociaaleconomische positie van het
platteland
echt versterken. Dat blijkt in de praktijk. Niet voor niets heeft
de
Eemlandhoeve van Jan Huijgen enkele weken geleden de
Mansholtprijs
2007 gekregen, een prijs waar verbreding en vernieuwing van het
platteland
en de verbetering van de relatie tussen stad en platteland
centraal
staat. Deze vorm van verbrede landbouw is in wezen een nieuwe
vorm
van gemengde bedrijfsvoering. Bij de uitreiking van die prijs
heeft
minister Cramer daarover dan ook lovende woorden gesproken. Ik
zie
haar glunderen.
In de kabinetsreactie is gelukkig sprake van de
oplossingsgerichtheid van
de gebiedsgerichte benadering, vooral als stapeling van beleid aan
de
orde is of dreigt of een combinatie van functies die tot
complexe
uitvoeringsvraagstukken leiden. Bij het ILG en de WILG zijn
daarmee
belangrijke stappen gezet. Toch wordt ook op rijksniveau
duidelijkheid
verwacht. Hoe bijvoorbeeld om te gaan met ontwikkelingen die
voortvloeien
uit de Kaderrichtlijn water? Hier hebben wij het vorige week ook
al
over gehad. Ik heb toen het voorbeeld aangehaald van een
landbouwgebied
dat als retentiegebied voor water is aangewezen, waardoor
strijdigheid
ontstaat tussen verschillende regelingen. Enerzijds voldoe je aan
het
vasthouden van water, anderzijds heb je ineens vervuild water,
omdat het
van landbouwgrond komt. Met dergelijke problemen die voortvloeien
uit
beleidsbeslissingen mag de boer niet opgezadeld worden. Dient er in
de
wet- en de regelgeving geen sprake te zijn van vrijwaring of
tenminste
hardheidsclausules? Wat vinden de ministers van een dergelijk
dilemma?
Hoe willen zij dat oplossen?
De beoogde beleidseffecten voor de reconstructie zijn nog niet
zichtbaar
en de uitvoering is lastiger dan gedacht, stelt de evaluatie. Toch
zijn zowel
ministers als provincies uitermate positief gestemd over de
resultaten die
de komende jaren zullen worden geboekt. Wanneer wij zien wat er in
de
afgelopen periode zowel op het gebied van wet- en regelgeving als
in de
uitvoeringspraktijk allemaal in gang is gezet, deelt de
ChristenUnie-fractie
dat optimisme voor een belangrijk deel.
Toch hebben wij ook vanochtend weer gehoord hoe moeizaam de
procedurele
vraagstukken zijn. Wil minister Cramer reageren op de wens om
toch de procedure voor de eventuele plaatsen in de
landbouwontwikkelingsgebieden
te versnellen?
Het valt op dat dwingende wettelijke instrumenten nog nauwelijks
worden
ingezet, maar dat juist de vrijwillige instrumenten, zoals
vrijwillige kavelruil,
de Ruimte voor Ruimteregeling en hergebruik van voormalige
agrarische
opstallen heel populair zijn. Op zichzelf is dat een goed teken
omdat
daaruit blijkt dat men rationele afwegingen weet te maken.
Duidelijk is het
wel dat geld een belangrijk smeermiddel is voor de noodzakelijke
ontwikkelingen.
De beëindigingsregeling en de Ruimte voor Ruimteregeling
waren wat dat betreft zeer succesvol. Ook in de nabije toekomst
kunnen
dergelijke regelingen succesvol zijn. Komt er nog een herhaling van
de
Ruimte voor Ruimteregeling? Hoe kan de inzet van de BBL-gronden in
de
regeling worden toegepast zodat ook dat ruimte biedt in de
discussie
wanneer boeren moeten worden verplaatst?
Ik ben blij dat de andere fracties de motie-Slob zo nadrukkelijk
omhelzen.
Recentelijk heeft minister Bos in de Eerste Kamer daarover een iets
ruimhartiger
toezegging gedaan bij de bespreking van de belastingwetgeving
dan zijn voorganger. Willen de hier aanwezige ministers dit met
minister
Bos tot een conclusie laten leiden en de ruimhartige implementatie
van
die motie invulling geven?
Het valt op dat de planologische ruimte van 6500 woningen voor
zover ik
het kan overzien niet geheel is ingevuld. Heeft dat te maken met de
eis dat
zo veel mogelijk bij bestaande kernen moet worden aangesloten en zo
ja,
hoe kan die beweging worden bevorderd, zodat ook de laatste
2000
woningen nog worden ingevuld? Overigens juichen wij het wel toe
dat
zo’n 95% van de woningen geconcentreerd is gebouwd en niet
is
verspreid over de kavels. In 54% van de gevallen is tot sloop
overgegaan
van de opstallen. Hoe kan dat percentage worden opgehoogd? Er is
tot op
heden 320 ha gesloopt. Dat is een mooi resultaat, maar relevant
voor ons
is nog wel om te weten hoe veel vierkante meter is
teruggebouwd.
Nieuwe arrangementen zouden kansen moeten krijgen. Mijn
fractie
verwacht het nodige van de uitvoering van het deltaplan voor het
Nederlandse
landschap, een grootschalig plan voor landschapsherstel en
-vernieuwing op grond waarvan boeren worden ingeschakeld bij
het
onderhoud van het landschap en op grond waarvan zij daarvoor ook
een
marktconforme beloning ontvangen, niet voor enkele jaren maar
structureel.
Met een dergelijk plan wordt de band met de burger aangehaald.
De
mogelijkheid om het landschap te beleven en ervan te genieten,
wordt
enorm vergroot. Het feit dat boeren, burgers, banken en de
milieubeweging
dit plan hebben omarmd, is veelzeggend. Het komt er nu op
aan dat het benodigde revolving fund, waarmee via groen beleggen
en
groen investeren vooral privaat geld wordt gegenereerd, van de
grond
wordt getrokken. De Kamer heeft deze ontwikkelingen een zet in de
rug
gegeven door het aannemen van een motie op dit punt. Het komt er nu
op
aan om dit tot een succes te maken. Daarmee kan wellicht ook een
oplossing
worden gevonden voor het chronische geldgebrek waarmee het
bestaande landschapsonderhoud te kampen heeft. Wil minister
Verburg
die ruimhartige toezegging doen?
Tweede termijn
De heer Cramer (ChristenUnie): Voorzitter. Aan de opmerkingen over
de
begrenzingen hoef ik niets meer toe te voegen. Die discussie wordt
ruim
gevoerd. Ik dank de minister voor de ruimhartige interpretatie van
de
motie-Slob. Ook daar is veel over gezegd. Ik miste in haar
beantwoording
mijn vraag naar de inzet van de BBL-gebieden als het gaat over
het
gebruiken van smeerolie in het hele proces.
Mij viel op de manier waarop minister Cramer sprak over de
varkensflats.
Dat wil ik wel nuanceren. Dat zijn gebouwen van 10 tot 12 meter
hoog. Dat
zijn dus wel aardige gebouwen en de meeste landbouwschuren zijn
dat
nu ook. Zij vallen echter weg achter de geweldige houtwallen die
wij in
het kader van het deltaplan voor het Nederlandse landschap
gaan
inrichten. Dan zie je ze helemaal niet meer, even los van wat je er
verder
van vindt.
Daaraan koppel ik mijn niet door de minister beantwoorde vraag
over
kritisch zijn op de megabedrijven en over hoe je daarmee zou
moeten
omgaan. Dit is geen onderwerp om hier uitputtend te behandelen,
maar je
zou wel een discussie met elkaar moeten voeren over de vraag of je
die
kant wel op moet gaan. Dan kom ik weer terug bij het deltaplan,
waarvan
de ChristenUnie vindt dat dat heel positief zou uitwerken in deze
hele
discussie over het Nederlandse landschap. Ik heb de minister niets
horen
zeggen over de geweldige wijze waarop zij dat plan wil gaan
inrichten en
over haar positieve opmerkingen over het vullen van het revolving
fund.
Omdat zij dat niet heeft uitgewerkt, ga ik er maar van uit dat het
er
gewoon gaat komen. Het gaat dus niet om de vraag of, maar hoe snel
het
er gaat komen. Dat steun ik van harte en dat stemt mij zeer
gelukkig.
- Labels
- Bijdragen
- Ernst Cramer
Archief > 2007 > juni
- 28-06-2007 28-06-2007 16:35 - Overleg over mantelzorgers
- 28-06-2007 28-06-2007 16:31 - Overleg over de WMO
- 28-06-2007 28-06-2007 16:09 - Pleidooi voor relatiecursussen
- 28-06-2007 28-06-2007 15:24 - Overleg over het Nationaal Historisch Museum
- 28-06-2007 28-06-2007 14:52 - Overleg over jaarverslagen V&W 2006 en Infrastructuurfonds 2006
- 28-06-2007 28-06-2007 14:42 - Overleg over de evaluatie van de Gaswet
- 28-06-2007 28-06-2007 13:29 - Overleg over Iran
- 28-06-2007 28-06-2007 11:44 - Bijdrage debat over de gesloten jeugdzorg
- 28-06-2007 28-06-2007 11:37 - Bijdrage debat over dierenrechtenactivisme
- 27-06-2007 27-06-2007 16:16 - Twee vaders voor adoptief kind onwenselijk
- 27-06-2007 27-06-2007 16:14 - Overleg over het mestbeleid
- 27-06-2007 27-06-2007 16:11 - Overleg over synthetische drugs
- 27-06-2007 27-06-2007 16:06 - Overleg over duurzaam hout
- 27-06-2007 27-06-2007 15:05 - Overleg over marktwerking in het stads- en streekvervoer
- 27-06-2007 27-06-2007 14:58 - Overleg over jeugdzorg en wachtlijsten
- 27-06-2007 27-06-2007 13:27 - Inbreng bij wijziging WEB en Wet studiefinanciering 2000
- 27-06-2007 27-06-2007 11:21 - Bijdrage debat verslag Europese Top
- 27-06-2007 27-06-2007 11:12 - Bijdrage debat over adoptie
- 26-06-2007 26-06-2007 13:57 - Overleg over Schiphol
- 26-06-2007 26-06-2007 11:03 - Bijdrage debat over leerlinggebonden financiering
- 25-06-2007 25-06-2007 15:59 - Overleg over zandgebieden
- 25-06-2007 25-06-2007 13:38 - Vragen over overheidssteun aan Nederlandse bedrijven die exporteren naar Iran
- 23-06-2007 23-06-2007 12:41 - 'Nee-stem heeft effect gehad'
- 22-06-2007 22-06-2007 14:56 - Tevreden met kindgebondenbudget
- 22-06-2007 22-06-2007 13:46 - Vragen over ontheemdenproblematiek Columbia
- 21-06-2007 21-06-2007 14:10 - Inbreng bij verblijf vanwege religieuze doeleinden
- 21-06-2007 21-06-2007 10:53 - Bijdrage debat over de participatietop
- 21-06-2007 21-06-2007 10:48 - Bijdrage debat over het kindgebonden budget
- 21-06-2007 21-06-2007 10:31 - Bijdrage wijziging Embryowet
- 20-06-2007 20-06-2007 20:41 - ChristenUnie ontmoet Bisschoppenconferentie
- 20-06-2007 20-06-2007 15:48 - Overleg over bewegingsonderwijs in het primair onderwijs
- 20-06-2007 20-06-2007 15:43 - Overleg over gewichtenregeling in het onderwijs
- 20-06-2007 20-06-2007 15:26 - Overleg over zwerfval en verpakkingen
- 20-06-2007 20-06-2007 14:38 - Overleg over de Decembernota 2006 Verkeer & Waterstaat
- 20-06-2007 20-06-2007 12:18 - Overleg over jaarverslag LNV 2006
- 20-06-2007 20-06-2007 10:10 - Meer dan krenten uit de pap
- 20-06-2007 20-06-2007 10:09 - Bijdrage debat activering mensen in ziektewet
- 20-06-2007 20-06-2007 10:00 - Bijdrage debat over de agenda van de Europese Top
- 19-06-2007 19-06-2007 13:06 - Vertrouwen in defensie ongeschonden
- 19-06-2007 19-06-2007 09:48 - Bijdrage debat over het Beleidsprogramma 2007-2011
- 18-06-2007 18-06-2007 12:04 - Notaoverleg over initiatiefnota 'Alles van waarde is weerbaar'
- 15-06-2007 15-06-2007 14:18 - Wezenfonds voor Afrika
- 15-06-2007 15-06-2007 10:50 - Bijdrage spoeddebat over de handelsmissie naar Iran
- 14-06-2007 14-06-2007 18:08 - Concrete acties én een leidinggevende overheid
- 14-06-2007 14-06-2007 15:40 - Vragen over kunstmatig wegwerken wachtlijsten in jeugdzorg
- 14-06-2007 14-06-2007 13:43 - Bijdrage debat over gedragsbeïnvloeding jeugdigen
- 14-06-2007 14-06-2007 10:52 - Overleg over de RAZEB
- 14-06-2007 14-06-2007 10:47 - Inbreng bij wijziging van de Natuurbeschermingswet 1998
- 14-06-2007 14-06-2007 10:39 - Vragen over Olympische kinderarbeid
- 13-06-2007 13-06-2007 15:55 - Vragen over SF6-gebruik
- 13-06-2007 13-06-2007 14:18 - Vragen over de toename van het gebruik van SF6-installaties
- 13-06-2007 13-06-2007 13:32 - Erkenning Israël cruciaal voor vrede
- 13-06-2007 13-06-2007 13:26 - Bijdrage spoeddebat over benoeming Hoogervorst als bestuursvoorzitter AFM
- 13-06-2007 13-06-2007 13:17 - Bijdrage debat over knelpunten bij leerlinggebonden financiering
- 12-06-2007 12-06-2007 14:28 - Overlege over aanleg- en onderhoud van wegen
- 11-06-2007 11-06-2007 07:53 - Vrouwenopvang moet op maat
- 08-06-2007 08-06-2007 14:48 - Actie tegen schadelijk isolatiegas
- 07-06-2007 07-06-2007 14:20 - Overleg over milieuruimte Schiphol
- 07-06-2007 07-06-2007 12:09 - Bijdrage debat over de zorgverzekeringswet
- 07-06-2007 07-06-2007 12:02 - Bijdrage debat over de pardonregeling
- 07-06-2007 07-06-2007 09:43 - Inbreng bij uitsluiting kiesrecht wilsonbekwamen
- 07-06-2007 07-06-2007 09:23 - Inbreng bij deconstutionalisering voorzitterschap
- 06-06-2007 06-06-2007 15:21 - Overleg over de schelpdiervisserij
- 06-06-2007 06-06-2007 14:30 - Inbreng bij RFID
- 06-06-2007 06-06-2007 14:07 - Overleg over de Wet inburgering buitenland
- 06-06-2007 06-06-2007 11:28 - Armoede door schuld
- 06-06-2007 06-06-2007 11:20 - Kind bij scheiding beter beschermd
- 06-06-2007 06-06-2007 09:25 - Overleg over het Midden-Oosten
- 05-06-2007 05-06-2007 16:04 - Vragen over de positie van Assyrische christenen in Irak
- 05-06-2007 05-06-2007 14:15 - Overleg over verkeersveiligheid
- 05-06-2007 05-06-2007 13:37 - Bijdrage debat over zorgvuldige scheiding
- 05-06-2007 05-06-2007 13:00 - Bijdrage debat armoede- en schuldenbeleid
- 05-06-2007 05-06-2007 09:12 - Bijdrage debat over orgaandonatie
- 04-06-2007 04-06-2007 18:20 - Coffeeshops bij scholen snel dicht
- 04-06-2007 04-06-2007 10:45 - ChristenUnie wil ‘gezinstelefoon’
- 01-06-2007 01-06-2007 09:31 - ChristenUnie pleit voor toiletinnovatie
Reacties op 'Overleg over zandgebieden'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.