Bijdrage debat verslag Europese Top
Mevrouw Wiegman-van Meppelen Scheppink (ChristenUnie):
Voorzitter. Wat was het spannend afgelopen weekend. Vandaag blikken
wij terug. Bij de fractie van de ChristenUnie overheerst een gevoel
van opluchting en tevredenheid. Zij is opgelucht omdat de top tot
een goed einde is gebracht, ondanks de grote meningsverschillen
tussen de lidstaten. Zij is tevreden omdat de bewindslieden erin
geslaagd zijn om de afspraken die vastgelegd zijn in het
coalitieakkoord grotendeels binnen te halen. Felicitaties en
complimenten aan de bewindslieden zijn dan ook op zijn
plaats.
De fractie van de ChristenUnie was geen voorstander van het
grondwettelijk verdrag. Deze stellingname werd gedeeld door een
meerderheid van de bevolking die zich twee jaar geleden via een
referendum uitsprak tegen het grondwettelijk verdrag. De regering
wilde recht doen aan het nee van Nederland met de afspraken in het
coalitieakkoord over de Europese samenwerking. De inzet was om tot
een verdrag te komen zonder grondwettelijke pretenties, een betere
afbakening van de bevoegdheden tussen de EU en de lidstaten,
versterking van de rol van de nationale parlementen en een
stevigere verankering van de toetredingscriteria. Op al die punten
zijn resultaten geboekt. Daarmee wordt in belangrijke mate
tegemoetgekomen aan de bezwaren die de fractie van de ChristenUnie
had tegen het grondwettelijk verdrag. Dat verdrag is nu definitief
van tafel. In plaats daarvan komt er een klassiek wijzigingsverdrag
met aandacht voor het vereenvoudigen van de huidige
verdragsstructuur. Er zijn zeker verbeteringen aangebracht op het
punt van vereenvoudiging, maar het is er met de vele protocollen,
voetnoten en clausules bepaald niet overzichtelijker door
geworden.
Alles wat neigt naar een Europese superstaat wordt geschrapt: vlag
en volkslied krijgen geen verdragsrechtelijke basis, verordeningen
en richtlijnen worden niet vervangen door wetten en kaderwetten, er
komt geen Europese president en evenmin een Europese minister van
Buitenlandse Zaken. Dit zijn niet slechts symbolische aanpassingen.
Het gaat wel degelijk om een inhoudelijke koerswijziging. Het zegt
iets over de aard van de Europese samenwerking. Staatssecretaris
Timmermans heeft dat al opgemerkt en ik onderschrijf zijn mening
van harte.
Het verdrag zal verduidelijken welke bevoegdheden wij aan Europa
geven en hoe die worden begrensd. Dat is voor de fractie van de
ChristenUnie cruciaal. De kern van haar kritiek is altijd geweest
dat via het Europees parlement of het Europese Hof van Justitie
sluipenderwijs steeds meer bevoegdheden naar Brussel weglekten. Dat
wordt veel lastiger, nu heel duidelijk wordt vastgelegd wanneer de
lidstaten bevoegd zijn en wanneer de EU dat is. Daarbij wordt het
primaat bij de lidstaten gelegd: het uitgangspunt is nationaal,
tenzij er duidelijk Europese belangen zijn. Dat is een wezenlijke
verbetering ten opzichte van het grondwettelijk verdrag.
Het feit dat nationale parlementen op het terrein van familierecht
in de toekomst zelfstandig de overgang van unanimiteit naar
gekwalificeerde meerderheidsbesluitvorming kunnen tegenhouden,
voorkomt ook het sluipenderwijs verliezen van bevoegdheden. Het
democratisch gehalte van Europa wordt vergroot door een grotere rol
voor het Europees parlement, transparantie bij besluitvorming en
verheldering van de wetgevingsprocedure. Naast de reeds voorziene
procedure met de gele kaart, tref ik die met een oranje kaart aan.
Er is geen sprake van een rode kaart, maar het oranje bevat
voldoende rood om een effectief middel te kunnen zijn bij de
toepassing van het subsidiariteitsbeginsel. Ook de procedure met de
organje kaart maakt het mogelijk om bevoegdheden aan lidstaten
terug te geven. Mijn tevredenheid met de oranje kaart wordt voor
een groot deel verklaard door de duidelijkheid die het nieuwe
EU-verdrag zal bieden over de specifieke rechten van de nationale
parlementen. Het aantal terreinen waarop gekwalificeerde
besluitvorming mogelijk is, wordt uitgebreid. Dat heeft de volle
instemming van mijn fractie, voor zover het terreinen betreft met
een grensoverschrijdend karakter. Ik doel onder andere op het
asiel- en migratiebeleid en het energie- en klimaatbeleid. Stemming
met gekwalificeerde meerderheid is cruciaal om op die terreinen tot
voortvarende besluiten te komen. Een vetorecht zou op die terreinen
funest zijn. Een heldere verdeling van bevoegdheden is daarbij
echter wel een belangrijke voorwaarde.
Ten aanzien van justitiële en politiële samenwerking,
grensoverschrijdende criminaliteit en terrorisme, is de
ChristenUnie-fractie altijd van mening geweest dat afschaffing van
het vetorecht niet nodig is. Er kan worden volstaan met verbetering
van de intergouvernementele samenwerking.
Een punt waar wij ook minder gelukkig mee zijn, is de mogelijkheid
van versterkte samenwerking tussen groepjes lidstaten. Wij zijn
geen voorstander van een EU met kopgroepen en minder harde lopers.
Er wordt weliswaar in het wijzigingsverdrag opgenomen dat de
flexibiliteitsclausule niet tot sluitende amendering van de
verdragen mag leiden. Hoe kan in de praktijk echter worden
voorkomen dat er geen druk op andere lidstaten wordt uitgeoefend om
hierin mee te gaan zonder een verdragsbasis?
Mijn fractie is blij dat het gemeenschappelijk buitenlands- en
veiligheidsbeleid van de toepassing van de flexibiliteitsclausule
uitgezonderd wordt en dat het vetorecht op dat terrein gehandhaafd
blijft.
De fractie van de ChristenUnie is minder blij met het
verwijzingsartikel naar het handvest, dat een juridisch bindende
werking kent. Deze oplossing had niet de voorkeur van mijn fractie.
Die kan ermee leven omdat in de voetnoten wordt geregeld dat het
handvest niet tot nieuwe bevoegdheden zal leiden en het slechts
betrekking heeft op de verhouding tussen Unie en burgers. De
lidstaten blijven daarmee eerstverantwoordelijk voor het waarborgen
van de grondrechten.
Ik spreek mijn volle instemming uit met het verankeren van
toetredingscriteria in het verdrag. Er zijn belangrijke resultaten
binnengehaald. De punten die de ChristenUnie indertijd tot een nee
tegen het grondwettelijk verdrag deden besluiten, zijn geschrapt of
fundamenteel omgebogen in de door ons gewenste richting. Het zijn
bevredigende resultaten op een groot aantal voorstellen zoals wij
die in ons verkiezingsprogramma hebben gedaan. Het zijn resultaten
op punten die wij terugzagen in de inzet van het kabinet. Kortom,
er is een verdragswijziging in de steigers gezet waarin de
contouren zichtbaar zijn geworden van een beperkter, minder
ambitieus Europa dat zich meer richt op haar kerntaken. Daarin is
geen sprake van een voortdurende uitbouw van Europese instellingen
en een concentratie van macht en bevoegdheden in Brussel. Wij
kijken uit naar de uiteindelijke verdragstekst.
De heer Van Bommel (SP):
Ik sta hier met gebroken klompen. Mevrouw Wiegman zegt dat de
redenen voor de ChristenUnie om tegen het grondwettelijk verdrag te
zijn, verdwenen zijn of omgebogen zijn in een door de ChristenUnie
gewenste richting.
De ChristenUnie was er zeer op tegen dat de vetorechten werden
weggeven. Het staat nog steeds op de website van de partij. De
tekst luidt: Per saldo krijgen de grote landen meer invloed.
Vanouds hebben christenen moeite met de concentratie van veel macht
op een punt. Mevrouw Wiegman verdedigt vandaag echter het weggeven
van vetorechten. Volgens haar zou het vetorecht zelfs funest zijn.
Ik noem ook nog de Europese president, de voorzitter, en de
Europese minister van Buitenlandse Zaken, nu hoge
vertegenwoordiger. Dat zijn toch cosmetische veranderingen? Ik noem
ook een ander groot bezwaar van de ChristenUnie, namelijk het
ontbreken van een verwijzing naar de joods-christelijke traditie
van Europa. Dat waren belangrijke bezwaren van de ChristenUnie om
tegen het grondwettelijk verdrag te zijn. Die bezwaren zijn met dit
verdrag niet weggenomen. Hoe kan mevrouw Wiegman dan staan juichen
over dit verdrag en beweren dat haar bezwaren zijn
weggenomen?
Mevrouw Wiegman-van Meppelen Scheppink (ChristenUnie):
Ik sta hier te juichen over afspraken die tijdens de Europese Top
zijn gemaakt. Ik heb in mijn betoog helder weergegeven wat onze
pijnpunten waren en waarom wij blij zijn met de gemaakte afspraken.
Ik ben bereid om op bepaalde terreinen vetorechten in te leveren.
Dat heeft te maken met de versterking van de rol van de nationale
lidstaten en de nationale parlementen. Dat heeft te maken met de
duidelijke afbakening tussen wat Europa en wat de nationale
lidstaten doen. Als dat helder is, ben ik bereid om op die
terreinen vetorechten in te leveren. Ik krijg daar een heel
transparant, democratisch en slagvaardig Europa voor terug. Daar ga
ik voor.
Mijn grote vraag was waar dit kabinet mee terug zou komen. Als het
enkel cosmetische ingrepen zijn, zou ik daar ontzettend veel moeite
mee hebben. Ik heb vorige week gezegd dat er werkelijk iets moest
veranderen aan de inhoud. Ik constateer na lezing van de brief dat
er werkelijk wat gebeurt. Een ander punt is God in de grondwet. Ik
ga ervan uit dat er dit keer bij het verdrag geen ronkende
preambule komt waarin uitvoerig in wordt gegaan op de wortels van
Europa en waarbij heel bewust het christendom niet wordt genoemd.
Ik hoor dat graag bevestigd door het kabinet. Dit zijn voor ons
wezenlijke punten. Die zijn in onze richting omgebogen.
De heer Van Bommel (SP):
Ik blijf met lege handen staan. U was onverkort tegen het inleveren
van de vetorechten. Kijkt u nog maar eens op de website van uw
partij. Nu accepteert u het en juicht u het zelfs toe. De franje in
de vorm van de voorzitter en de minister van buitenlandse zaken
blijft bestaan. Overigens komt er wel een preambule en wordt er wel
verwezen naar de religieuze geschiedenis van Europa, maar de
joods-christelijke traditie wordt daarin niet genoemd. Voor mij is
dat geen bezwaar maar voor uw partij was het destijds bijna een
halszaak. Nu laat u het allemaal gaan. Ik stel vast dat u de
grondwet accepteert in ruil voor het regeringspluche.
Mevrouw Wiegman-van Meppelen Scheppink (ChristenUnie):
Het heeft weinig zin om in herhaling te vallen. Ik ben heel helder
geweest. Ik heb de drie verschillende punten uiteengezet. Ik wil
nog één punt heel nadrukkelijk noemen. U zegt dat
mijn partij zomaar de vetorechten opgeeft, maar ik heb in mijn
betoog behoorlijk uitgebreid aangegeven dat het de ChristenUnie
ging om de combinatie van symboliek en verdragsteksten die wees op
de ontwikkeling naar een Europa van federale staten. De rem op de
afbakening van bevoegdheden en beleidsterreinen was daarbij
onduidelijk. Het opheffen van het vetorecht ging mijn partij in dat
verband veel te ver. Een Europa dat inhoudelijk en geografisch geen
grenzen meer kent, zonder vetorechten voor afzonderlijke lidstaten,
ging echt veel te ver. Ik constateer op basis van het verslag van
de Europese top dat de inhoud werkelijk is veranderd. Ik hoor graag
een bevestiging van de punten die ik zojuist genoemd heb.
Tweede termijn
Mevrouw Wiegman-van Meppelen Scheppink (ChristenUnie):
Voorzitter. Vanavond zijn er wat complimenten uitgedeeld. Ook de
nee-stemmers zijn verschillende keren bedankt. Ik heb de neiging om
die complimenten en woorden van dank op mij persoonlijk en de
fractie van de ChristenUnie te betrekken. Ik denk namelijk dat het
constructieve nee van de ChristenUnie destijds een plek heeft
gekregen in het coalitieakkoord. De SP mag dan wel zeggen dat het
regeringspluche blijkbaar belangrijker is dan de Europese grondwet,
maar doordat wij in tegenstelling tot de SP het regeringspluche
niet geschuwd hebben, hebben wij het afgelopen weekend zo veel
weten te bereiken met de Nederlandse inzet in Europa.
Vorige week had ik de neiging om een onderscheid te maken tussen
vorm en inhoud. Ik vind het waardevol dat uit de beantwoording is
gebleken dat bij veel zaken vorm ook inhoud is. Als je iets anders
noemt, wordt het ook anders. Met het veranderen van de naam
verandert ook de functie. Volgens mij is dat vanavond heel scherp
naar voren gekomen, toen het ging om de rol van de zogenaamde hoge
vertegenwoordiger.
Ik ga nog in op een paar voor mijn fractie belangrijke punten. Dat
betreft allereerst de rode-kaartprocedure, waarbij de Commissie
werkelijk een halt kan worden toegeroepen en in het voortraject
bepaalde zaken geblokkeerd kunnen worden. Verder noem ik de
handhaving van het vetorecht ten aanzien van het gemeenschappelijk
buitenlands en veiligheidsbeleid, inclusief een
noodremprocedure.
Er is toegezegd dat er een precieze lijst komt van de
beleidsterreinen en de bevoegdheden. In het kort is van de zijde
van het kabinet al een limitatieve opsomming gegeven op het terrein
van criminaliteitsbeleid. Wij kijken uit naar zo'n lijst, omdat
wij het cruciaal vinden een en ander scherp in beeld te
krijgen.
De staatssecretaris heeft verschillende keren gesproken over de
zogenaamde krijtlijnen rondom de positie van publieke diensten.
Welnu, als mijn kinderen een dag flink met stoepkrijt aan de slag
zijn geweest en het vervolgens gaat regenen, dan is het krijt weg.
Dus ik zou zeggen: maak er dikke strepen van.
Bron: ongecorrigeerd stenogram
- Labels
- Bijdragen
- Esmé Wiegman
Archief > 2007 > juni
- 28-06-2007 28-06-2007 16:35 - Overleg over mantelzorgers
- 28-06-2007 28-06-2007 16:31 - Overleg over de WMO
- 28-06-2007 28-06-2007 16:09 - Pleidooi voor relatiecursussen
- 28-06-2007 28-06-2007 15:24 - Overleg over het Nationaal Historisch Museum
- 28-06-2007 28-06-2007 14:52 - Overleg over jaarverslagen V&W 2006 en Infrastructuurfonds 2006
- 28-06-2007 28-06-2007 14:42 - Overleg over de evaluatie van de Gaswet
- 28-06-2007 28-06-2007 13:29 - Overleg over Iran
- 28-06-2007 28-06-2007 11:44 - Bijdrage debat over de gesloten jeugdzorg
- 28-06-2007 28-06-2007 11:37 - Bijdrage debat over dierenrechtenactivisme
- 27-06-2007 27-06-2007 16:16 - Twee vaders voor adoptief kind onwenselijk
- 27-06-2007 27-06-2007 16:14 - Overleg over het mestbeleid
- 27-06-2007 27-06-2007 16:11 - Overleg over synthetische drugs
- 27-06-2007 27-06-2007 16:06 - Overleg over duurzaam hout
- 27-06-2007 27-06-2007 15:05 - Overleg over marktwerking in het stads- en streekvervoer
- 27-06-2007 27-06-2007 14:58 - Overleg over jeugdzorg en wachtlijsten
- 27-06-2007 27-06-2007 13:27 - Inbreng bij wijziging WEB en Wet studiefinanciering 2000
- 27-06-2007 27-06-2007 11:21 - Bijdrage debat verslag Europese Top
- 27-06-2007 27-06-2007 11:12 - Bijdrage debat over adoptie
- 26-06-2007 26-06-2007 13:57 - Overleg over Schiphol
- 26-06-2007 26-06-2007 11:03 - Bijdrage debat over leerlinggebonden financiering
- 25-06-2007 25-06-2007 15:59 - Overleg over zandgebieden
- 25-06-2007 25-06-2007 13:38 - Vragen over overheidssteun aan Nederlandse bedrijven die exporteren naar Iran
- 23-06-2007 23-06-2007 12:41 - 'Nee-stem heeft effect gehad'
- 22-06-2007 22-06-2007 14:56 - Tevreden met kindgebondenbudget
- 22-06-2007 22-06-2007 13:46 - Vragen over ontheemdenproblematiek Columbia
- 21-06-2007 21-06-2007 14:10 - Inbreng bij verblijf vanwege religieuze doeleinden
- 21-06-2007 21-06-2007 10:53 - Bijdrage debat over de participatietop
- 21-06-2007 21-06-2007 10:48 - Bijdrage debat over het kindgebonden budget
- 21-06-2007 21-06-2007 10:31 - Bijdrage wijziging Embryowet
- 20-06-2007 20-06-2007 20:41 - ChristenUnie ontmoet Bisschoppenconferentie
- 20-06-2007 20-06-2007 15:48 - Overleg over bewegingsonderwijs in het primair onderwijs
- 20-06-2007 20-06-2007 15:43 - Overleg over gewichtenregeling in het onderwijs
- 20-06-2007 20-06-2007 15:26 - Overleg over zwerfval en verpakkingen
- 20-06-2007 20-06-2007 14:38 - Overleg over de Decembernota 2006 Verkeer & Waterstaat
- 20-06-2007 20-06-2007 12:18 - Overleg over jaarverslag LNV 2006
- 20-06-2007 20-06-2007 10:10 - Meer dan krenten uit de pap
- 20-06-2007 20-06-2007 10:09 - Bijdrage debat activering mensen in ziektewet
- 20-06-2007 20-06-2007 10:00 - Bijdrage debat over de agenda van de Europese Top
- 19-06-2007 19-06-2007 13:06 - Vertrouwen in defensie ongeschonden
- 19-06-2007 19-06-2007 09:48 - Bijdrage debat over het Beleidsprogramma 2007-2011
- 18-06-2007 18-06-2007 12:04 - Notaoverleg over initiatiefnota 'Alles van waarde is weerbaar'
- 15-06-2007 15-06-2007 14:18 - Wezenfonds voor Afrika
- 15-06-2007 15-06-2007 10:50 - Bijdrage spoeddebat over de handelsmissie naar Iran
- 14-06-2007 14-06-2007 18:08 - Concrete acties én een leidinggevende overheid
- 14-06-2007 14-06-2007 15:40 - Vragen over kunstmatig wegwerken wachtlijsten in jeugdzorg
- 14-06-2007 14-06-2007 13:43 - Bijdrage debat over gedragsbeïnvloeding jeugdigen
- 14-06-2007 14-06-2007 10:52 - Overleg over de RAZEB
- 14-06-2007 14-06-2007 10:47 - Inbreng bij wijziging van de Natuurbeschermingswet 1998
- 14-06-2007 14-06-2007 10:39 - Vragen over Olympische kinderarbeid
- 13-06-2007 13-06-2007 15:55 - Vragen over SF6-gebruik
- 13-06-2007 13-06-2007 14:18 - Vragen over de toename van het gebruik van SF6-installaties
- 13-06-2007 13-06-2007 13:32 - Erkenning Israël cruciaal voor vrede
- 13-06-2007 13-06-2007 13:26 - Bijdrage spoeddebat over benoeming Hoogervorst als bestuursvoorzitter AFM
- 13-06-2007 13-06-2007 13:17 - Bijdrage debat over knelpunten bij leerlinggebonden financiering
- 12-06-2007 12-06-2007 14:28 - Overlege over aanleg- en onderhoud van wegen
- 11-06-2007 11-06-2007 07:53 - Vrouwenopvang moet op maat
- 08-06-2007 08-06-2007 14:48 - Actie tegen schadelijk isolatiegas
- 07-06-2007 07-06-2007 14:20 - Overleg over milieuruimte Schiphol
- 07-06-2007 07-06-2007 12:09 - Bijdrage debat over de zorgverzekeringswet
- 07-06-2007 07-06-2007 12:02 - Bijdrage debat over de pardonregeling
- 07-06-2007 07-06-2007 09:43 - Inbreng bij uitsluiting kiesrecht wilsonbekwamen
- 07-06-2007 07-06-2007 09:23 - Inbreng bij deconstutionalisering voorzitterschap
- 06-06-2007 06-06-2007 15:21 - Overleg over de schelpdiervisserij
- 06-06-2007 06-06-2007 14:30 - Inbreng bij RFID
- 06-06-2007 06-06-2007 14:07 - Overleg over de Wet inburgering buitenland
- 06-06-2007 06-06-2007 11:28 - Armoede door schuld
- 06-06-2007 06-06-2007 11:20 - Kind bij scheiding beter beschermd
- 06-06-2007 06-06-2007 09:25 - Overleg over het Midden-Oosten
- 05-06-2007 05-06-2007 16:04 - Vragen over de positie van Assyrische christenen in Irak
- 05-06-2007 05-06-2007 14:15 - Overleg over verkeersveiligheid
- 05-06-2007 05-06-2007 13:37 - Bijdrage debat over zorgvuldige scheiding
- 05-06-2007 05-06-2007 13:00 - Bijdrage debat armoede- en schuldenbeleid
- 05-06-2007 05-06-2007 09:12 - Bijdrage debat over orgaandonatie
- 04-06-2007 04-06-2007 18:20 - Coffeeshops bij scholen snel dicht
- 04-06-2007 04-06-2007 10:45 - ChristenUnie wil ‘gezinstelefoon’
- 01-06-2007 01-06-2007 09:31 - ChristenUnie pleit voor toiletinnovatie
Reacties op 'Bijdrage debat verslag Europese Top'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.