Bijdrage debat over het Beleidsprogramma 2007-2011
De heer Slob (ChristenUnie):
Voorzitter. Ik voel mijn maag ook rammelen en ik begrijp dus best
de drang van mensen om zich naar het restaurant te spoeden. Laat ik
daarom snel beginnen. Ik kreeg afgelopen vrijdag een e-mail. Dat
gebeurt wel vaker -- gemiddeld 100 keer per dag -- maar deze e-mail
sprong er echt uit. Het was een uitgebreid verslag van iemand die
jarenlange ervaring had met de jeugdzorg. Het was een zeer
persoonlijk en indringend verhaal. Men kan zich afvragen waarom
iemand een dergelijk verhaal naar een politicus in Den Haag stuurt.
De aanleiding van de afzender om een e-mail te sturen, was het
beleidsprogramma dat het kabinet een dag ervoor had gepresenteerd.
Deze man had daar nog wat aan toe te voegen. De schrijver vroeg
onder meer om maatregelen tegen ouders die hun kinderen
verwaarlozen. Uit heel zijn relaas -- het was een uitgebreide
e-mail -- sprak de verwachting dat een dergelijk verzoek zin heeft,
dat een persoonlijk verhaal met concrete adviezen landt in Den
Haag, dat ernaar geluisterd wordt. Aan het wekken van die terechte
verwachting heeft dit kabinet met zijn 100 dagen-tour een
belangrijke bijdrage geleverd. Dit kabinet staat met zijn gezicht
naar de samenleving toe en investeert in draagvlak. Dat is in onze
ogen een cultuuromslag die weldadig aandoet.
De ChristenUnie heeft zich altijd sterk gemaakt voor een dienstbare
overheid. Dat betekent ook een communicerende overheid; de overheid
als partner van de samenleving. Ik heb het dan over een overheid
die zich inzet voor solidaire verhoudingen en voor het versterken
van de verbanden in de samenleving. Een overheid die oog heeft voor
de kwetsbare individuen en groepen en een overheid die leiding
durft te geven, die laat zien dat regeren meer is dan alleen het
verdelen van gemeenschapsgeld. Dat besef ademt dit
beleidsprogramma. Dat besef herkennen wij ook in de manier waarop
het tot stand is gekomen. Leiderschap wordt getoond door niet in de
ministeriële torens te blijven zitten maar door erop uit te
gaan, de scholen in te gaan, de bedrijven in te gaan en de wijken
in te gaan om te horen wat mensen echt bezighoudt en op welke
punten sturing echt gewenst is. Ik roep de minister-president op om
daar vooral mee door te gaan.
Dit kabinet deinst er niet voor terug richtinggevend op te treden,
enerzijds met beleid dat een meer duurzame wijze van leven,
produceren en consumeren bevordert en anderzijds met maatregelen
tegen gedrag dat schadelijk is voor de samenleving en mensen zelf,
zoals roken, alcohol en drugs, en voor deelneming aan de
Nederlandse samenleving met alles wat daarbij hoort. Wij zien met
genoegen in het beleidsprogramma terug dat daartoe een handvest
verantwoordelijk burgerschap wordt opgesteld. Ook wordt voorzien in
opvoedingsondersteuning. Bij die overtuigende hand als het kan,
past ook een harde hand als het moet. De criminaliteit moet omlaag,
ook de zogenaamd "kleine" maar uiterst irritante
criminaliteit in het verkeer. In dat verband moet verder opgetreden
worden tegen fietsendiefstallen; jaarlijks zijn daar
honderdduizenden Nederlanders het slachtoffer van. Verloedering en
asociaal gedrag moeten worden bestreden, op straat, in het verkeer
en ook op de buis. In dat kader vraag ik aandacht voor de afspraak
uit het coalitieakkoord dat alle gedragsbeïnvloedende
maatregelen onder de vlag van Doe Normaal worden gebracht. Die
afspraak staat niet in het beleidsprogramma terwijl deze wel van
wezenlijke betekenis is voor doelstellingen als minder verloedering
en asociaal gedrag, reductie van drugs- en alcoholgebruik en noem
maar op.
Dit beleidsprogramma bevat veel van wat de ChristenUnie tot haar speerpunten heeft gekozen: aandacht voor jeugd en gezin, gerichte investeringen in duurzaamheid en zorg voor zwakken en kwetsbaren. Bij dit laatste hoort ook de bescherming van het leven waarover het kabinet de Kamer al uitgebreid heeft geïnformeerd hoe het daarmee om wil gaan. Ik sta hier echter niet om onze zegeningen in dit programma hardop na te tellen -- hoe verleidelijk dat ook is -- maar eerder om kritische te signaleren waar het beleidsprogramma bij ons vragen oproept, misschien zelfs tekort schiet of ernaast zit.
Ik wil beginnen met het onderwerp arbeid en zorg. Mijn fractie
is blij met de vele aandacht die het kabinet geeft aan mantelzorg
en vrijwilligerswerk. Het is mooi dat het kabinet wil bevorderen
dat burgers daar meer ruimte en tijd voor kunnen vrijmaken. Maar
wat gaat het kabinet daar concreet aan doen? Waar kan ik in de
voorgestelde verdeling van de enveloppen terugvinden dat het
kabinet hier ook middelen voor gaat uittrekken? Het kabinet
constateert dat het aantal vrijwilligers en mantelzorgers dreigt af
te nemen. Volgens ons is dat feitelijk nu al het geval. Heeft het
kabinet zich afgevraagd hoe dat zou komen en hoe wij dat kunnen
voorkomen als het kabinet tegelijkertijd vier van de vijf mensen
aan een betaalde baan wil binden in de toekomst? Die doelstelling
uit het beleidsprogramma, namelijk 80% arbeidsparticipatie in 2016,
is behoorlijk ambitieus. Die doelstelling zit ruim boven de
Lissabondoelstelling en is ook haastiger dan het
middellangetermijnadvies van de SER, dat uitging van 2040. Ik denk
dat wij van de minister-president mogen vragen om in zijn termijn
aan te geven hoe hij denkt dat dit kan worden bereikt en hoe hij
tegelijk wil garanderen dat mensen ook tijd en energie overhouden
om zich naast het betaalde werk ook dienstbaar te maken in de
samenleving. Wat doet het kabinet bijvoorbeeld om een baan
verenigbaar te maken met zorgtaken?
Speciale aandacht vragen wij in dit verband voor gezinnen met
kinderen. Betaalde arbeid is belangrijk voor ouders, maar voor
ouders heeft het welzijn van hun kind of kinderen ook voorrang. Ik
las ergens treffend dat ouders per saldo vaker kiezen voor hun kind
dan voor hun bankrekening. Gelukkig maar. De combinatie van arbeid
en zorg, van werken en opvoeden, is echter geen eenvoudige. Wat
denkt het kabinet bijvoorbeeld van het bevorderen van
schooltijdbanen? Dit is werk dat kan worden gedaan binnen het
tijdsbestek dat de kinderen op school doorbrengen. En hoe gaat het
kabinet nu concreet de toegang tot de informele kinderopvang
vereenvoudigen, zoals is afgesproken in het coalitieakkoord? Voor
de combinatie werken en zorg, en een eerlijker verdeling van de
kinderopvanggelden is dit een belangrijk punt dat ook daadwerkelijk
moet worden opgepakt.
Het kabinet heeft met veel burgers en organisaties om de tafel
gezeten, maar een belangrijke ontmoeting heeft nog niet
plaatsgevonden: de zogenaamde Participatietop. Wij werden daar wel
wat ongeduldig onder, maar ik ben blij te constateren dat vandaag
duidelijk is geworden dat dit kabinet zich houdt aan de afspraak
die is gemaakt om deze top voor het zomerreces te laten
plaatsvinden. Het kan nog, al begon de tijd te dringen. Dat is
belangrijk, ook voor de doelstellingen rond werk die zijn
geformuleerd in het beleidsprogramma en om het project Iedereen
doet mee te kunnen realiseren. Het kabinet is nu aan zet. Wij hopen
dat er goede resultaten uit zullen komen, namelijk resultaten die
op breed draagvlak kunnen rekenen bij zowel werkgevers als
werknemers en ook bij de Nederlandse gemeenten.
Duurzaamheid is voor de ChristenUnie ook een belangrijk onderwerp.
Wij moeten als goede rentmeesters -- ik vind het nog steeds een
prachtige term -- de schepping ontwikkelen en bewaren. Het is mooi
om te lezen dat er breed draagvlak is gevonden voor de hoge
duurzaamheidsdoelstellingen van het kabinet. Dat had ook anders
gekund. Maar nu wel verder. De tijd van de algemene formuleringen
en de proefballonnen is nu echt voorbij . Het project Schoon en
zuinig biedt kansen, maar de grote ambities moeten nu worden
omgezet in concreet beleid. Daar willen wij ook graag een concreet
tijdpad bij zien. Als het bijvoorbeeld gaat om de reductie van
broeikasgasemissies, een belangrijke doelstelling, dan willen wij
graag jaarlijkse doelstellingen terugzien.
Dat brengt mij bij de passages in het beleidsakkoord over het
rekeningrijden. Tien jaar geleden pleitten wij daar al voor in een
motie. Het bezig van een auto moet betaalbaarder, het gebruik ervan
moet duurder. Deze regeerperiode zal het rekeningrijden eindelijk
worden ingevoerd, stond in het coalitieakkoord. Maar nu lees ik
toch iets anders in het beleidsprogramma en ik vraag de
minister-president waarom. Ik zeg er dit bij. Aan het onmogelijke
is niemand gehouden, ook deze regering niet. Wij hebben begrip voor
Betuweroute- en HSL-trauma's bij minister Eurlings. Maar als
snelle invoering werkelijk onmogelijk is, wil mijn fractie dat na
kunnen rekenen aan de hand van een overtuigende notitie van het
kabinet. Ik heb in dat opzicht nog niets gezien. Voor ons is er dus
op dit moment geen reden om af te wijken van de afgesproken
invoeringstermijn.
De aandacht voor duurzaamheid overstijgt onze nationale grenzen.
Tijdens het debat over de Regeringsverklaring heb ik aandacht
gevraagd voor de noodkreet van Indonesië vanwege de
veenbosbranden en de illegale houtkap. De gevolgen daarvan voor het
wereldwijde klimaatprobleem zijn echt enorm. De minister-president
heeft mij beloofd, het steunverzoek van Indonesië te zullen
bekijken en de Kamer daarover te informeren. Dat is helaas nog niet
gebeurd. Ik wil dan ook vandaag graag zaken doen met het kabinet.
Ik vraag het kabinet of het samen met de Indonesische regering een
grootschalig actieplan voor behoud en herstel van de veenbossen wil
opstellen, graag voor de klimaatconferentie in december op Bali.
Nederland kan specifieke deskundigheid beschikbaar stellen. Uit de
reservering voor Indonesië in de enveloppen internationale
samenwerking kan ook een substantieel bedrag ter beschikking
gesteld worden. Graag krijg ik een toezegging op dit punt.
Mevrouw Thieme (PvdD):
Realiseert de heer Slob zich wel dat Nederland de op een na
grootste afnemer is van soja, waarvoor er op dit moment een
ontbossing is in Brazilië, dus dat wij daar primair
verantwoordelijk voor zijn? Is hij niet erg teleurgesteld dat er
niets in het Beleidsprogramma te vinden is over de wijze waarop wij
dat oplossen?
De heer Slob (ChristenUnie):
Als het gaat om de bestaande taken en opdrachten, is niet alleen
het Beleidsprogramma zaligmakend. U weet dat er nog een aantal
andere afspraken is gemaakt die gewoon doorgaan. Ook over dit
onderwerp zullen wij moeten gaan discussiëren. Ik concentreer
mij nu echter even op het heel majeure punt van deze problemen in
Indonesië. Als het gaat om het wereldwijde klimaatprobleem,
zijn de veenbosbranden daarvan een van de grootste veroorzakers. Ik
vraag het kabinet om daar daadwerkelijk mee aan de slag te gaan.
Overigens hoop ik dat dit uw steun heeft. Ik heb aan het kabinet
daarover een concreet voorstel gedaan. De discussie over andere
landen waar ook problemen zijn, zullen wij uiteraard ook moeten
voeren. Die voer ik echter liever op een andere plek en op een
ander moment.
Mevrouw Thieme (PvdD):
Het gaat er nu juist over dat het een Nederlands probleem is. Wij
zijn immers de probleemeigenaar van de ontbossing in Brazilië;
wij zijn de op een na grootste afnemer van soja voor veevoer. U
hebt het over Indonesië en dat kan ik mij heel goed
voorstellen. U kunt ook op onze steun rekenen, als u vindt dat daar
ook wat aan gedaan moet worden. In uw redeneringen moet het evenwel
een Nederlands karakter hebben, willen wij als overheid actief
zijn. In dit geval is dat ook zo. Ik vraag mij dus af waarom u daar
geen aandacht voor vraagt. Het is immers een van de grootste
problemen, als het gaat om de opwarming van de aarde.
De heer Slob (ChristenUnie):
Als het gaat om de problematiek van de ontbossing, moet ik zeggen
dat wij daarover in de Kamer al veel vaker gesproken hebben. Ik
herinner mij in dit verband nog goed een initiatief-wetsvoorstel
van inmiddels oud-collega Vos. Bij de behandeling daarvan heeft
mijn fractie deelgenomen aan de eerste termijn; verder is de
behandeling ook niet gekomen. Ik vraag u om onze bijdrage aan die
eerste termijn te lezen. Het zal u dan duidelijk zijn dat wij ook
heel erg goed naar onszelf willen kijken, alsook dat wij willen
bezien wat wij ook op basis van de Nederlandse verantwoordelijkheid
die wij dragen, daaraan kunnen doen. U zult het mij niet kwalijk
nemen dat ik mij met een spreektijd van 15 minuten concentreer op
een aantal zaken die nu echt van belang is. Daar is Indonesië
volgens mij er een van.
Mevrouw de voorzitter. Ik keer terug naar Nederland. Wij horen
graag wat de stand van zaken is op het gebied van
regionaal-economisch beleid. In het Coalitieakkoord staat dat er
met de regio's afspraken gemaakt zullen worden over versterking
van de regionaal-economische ontwikkeling. Zijn er gesprekken
gevoerd met de regio's en zo ja, met welke? Wat is daarbij
afgesproken? Het kan toch niet zo zijn dat er bij de verdeling van
het beschikbare geld ook voorbij wordt gegaan aan wat de Kamer van
oudsher als een belangrijke regio heeft getypeerd, namelijk Twente?
Naar de opvatting van de fractie van de ChristenUnie verdient de
door de provincie Overijssel en de Twentse gemeenten opgestelde
agenda van Twente landelijke ondersteuning. Graag verneem ik hierop
de reactie van het kabinet.
Het valt ons overigens op dat het Beleidsprogramma nog geen nadere
informatie bevat over de snelle Zuiderzee-spoorverbinding. Het
Noorden heeft namelijk baat bij een snel besluit, met behoud van
zorgvuldigheid. Mij dunkt dat een dergelijk besluit voor het einde
van het jaar wel een keer genomen moet zijn.
Het kabinet erkent de kansen die het Deltaplan voor het Nederlandse
landschap biedt. Ik heb daar in het debat over de
Regeringsverklaring al aandacht voor gevraagd. Investeringen in het
landschap kunnen profijtelijk zijn. Daarom wil het kabinet
gebiedsgerichte voorstellen uit het Deltaplan invoeren. Daar zijn
wij blij mee, maar wij willen ervoor waarschuwen dat niet alleen de
krenten uit de pap gehaald worden. Er zal een structurele
financiële basis onder de uitvoering van dit Landschapsplan
gelegd moeten worden. Wij vragen het kabinet om daarvoor met een
financiële onderbouwing te komen.
Wij begrijpen dat inmiddels zowel bouwers, boeren, banken als
natuurorganisaties erkennen dat voor deze publieke doelen ook
privaat geld vrijgespeeld moet worden, bijvoorbeeld door groen
beleggen en groen investeren. Hoe pakt de regering dit op? In het
Coalitieakkoord staat dat de toerismebepaling in de Winkeltijdenwet
niet langer misbruikt mag worden. Sommige gemeenten hebben in de
afgelopen weken gauw het aantal koopzondagen uitgebreid. De
evaluatie van de Winkeltijdenwet ligt al meer dan een jaar op
behandeling te wachten. De afspraak in het coalitieakkoord is
helder, maar nu willen wij actie. Wanneer mogen wij die
verwachten?
Een zelfde vraag heb ik over de aanpak van coffeeshops in de buurt
van scholen. Daar moet een duidelijke afstandsnorm voor worden
gesteld. Ik hoop dat ik mij vergis als ik uit het beleidsprogramma
opmaak dat de afstand door iedere gemeente afzonderlijk moet worden
bedacht en vastgesteld. Een dergelijk keuze moet volgens mijn
fractie nationaal worden gemaakt. Tijdens het debat over de
regeringsverklaring heb ik daar al een voorstel voor gedaan. Ik
dacht: je moet ergens mee beginnen. Ik heb een afstand van 500
meter als criterium genoemd. Tot mijn verrassing nam de
minister-president dat criterium enkele dagen later in een andere
rol over. Ik hoor graag wat er daadwerkelijk gaat gebeuren. Het
lijkt ons voor zich te spreken dat wij in aanvulling op de
AHOJG-criteria in ieder geval een landelijke minimumnorm
vaststellen om te doen wat wij hebben afgesproken. Nu wij het toch
over coffeeshops hebben, merk ik op dat wij voor het lang verwachte
rookverbod in 2008, waarmee mijn fractie en volgens mij ook
oud-minister Hoogervorst zeer ingenomen zijn, natuurlijk geen
onderscheid gaan maken tussen cafés of
koffiewinkeltjes.
Spreken over scholen brengt mij vrij natuurlijk op het onderwerp
schoolboeken. Ook hier is mijn en zijn andere fracties allang mee
bezig. In het regeerakkoord staat dat in deze regeringsperiode de
schoolboeken voor het voortgezet onderwijs gratis worden. Wanneer
dat gebeurt, stond er niet bij. Nu zegt het kabinet: een deel in
2008, de rest in 2009. Dat kan, maar dat is niet waar mijn fractie
en veel ouders met schoolgaande kinderen ophebben gerekend. Ook
hiervoor geldt wat ik over het rekeningrijden heb gezegd: aan het
onmogelijke is niemand gehouden, maar met de voorgestelde
gefaseerde invoering is mijn fractie niet op voorhand tevreden. Uit
de beantwoording van Kamervragen die wij gisteren pas ontvingen, is
ons duidelijk geworden dat om technische en financiële redenen
invoering per augustus 2007 moeilijk, zo niet onmogelijk is. Dat is
slikken. Mijn fractie vraagt de regering daarom, zich in te
spannen, zodat op zijn minst in 2008 de invoering van gratis
schoolboeken voor zowel onderbouw als bovenbouw mogelijk is. Los
van afspraken in het coalitieakkoord gaat het in dezen ook om de
uitvoering van een internationaal verdrag uit de jaren zeventig dat
Nederland heeft ondertekend. Het wordt dus wel eens tijd.
Op een ander punt maakt het kabinet opeens wel heel erg veel haast.
Reeds met ingang van het nieuwe cursusjaar wordt de
maatschappelijke stage ingevoerd. Ook collega Van Geel heeft
daarnaar gevraagd. Er is nog geen geld beschikbaar. Er staat in
ieder geval een pro-memoriepost in ons mooie boekje. Het plan van
aanpak komt ook pas na de zomer beschikbaar. Juist hiervoor moet
toch gelden dat zorgvuldige invoering van zeer groot belang is? Hoe
voorkomt het kabinet dat door overhaaste invoering schade wordt
geleden? Wat gaat het kabinet in den brede aan het chronische
gebrek aan stageplaatsen doen, waarop wij helaas in nogal wat
regio's stuiten?
Er is nog veel meer te zeggen, ware het niet dat ik volgens mij al
zo'n beetje aan het einde van mijn spreektijd ben. Kijkend naar
het beleidsprogramma, realiseer ik mij goed dat het begin van een
lange weg altijd de eerste stap is. Als deze stappen maar gezet
worden en duidelijk is waar de weg heengaat. In dat opzicht kijkt
mijn fractie met belangstelling uit naar de eerste termijn van de
minister-president.
Tweede termijn
De heer Slob (ChristenUnie):
Voorzitter. Ik bedank de minister-president voor zijn zeer
uitgebreide beantwoording in eerste termijn. Ook als het gaat om de
beantwoording op een groot aantal vragen die door mijn fractie zijn
gesteld over het beleidsprogramma, heeft dat een behoorlijk stuk
duidelijkheid gegeven. Het gaat dan met name over de onderdelen
waarover wij ons afvroegen wat er precies mee werd bedoeld of
waarvan wij de indruk hadden dat er een andere koers werd
ingeslagen dan wij met elkaar hadden afgesproken. Ik constateer ook
dat de volgende stap die gezet gaat worden, Prinsjesdag zal zijn.
De verdere uitwerking zal dan neerslaan in de begrotingen, zodat
wij langzaam maar zeker steeds meer op stoom komen met het
uitvoeren van dat prachtige coalitieakkoord dat mijn partij samen
met CDA en Partij van de Arbeid heeft afgesproken. Als het tempo
van de beantwoording van de minister-president ook het tempo gaat
worden van de uitvoering, dan gaan wij mooie tijden beleven. Wij
zijn dan misschien zelfs voor 2011 klaar.
Er zijn een aantal zaken waarop ik in tweede termijn wil
terugkomen. Ten aanzien van mijn vragen over de mantelzorg en het
vrijwilligerswerk ben ik blij met de reactie van de
minister-president dat daar substantieel geld voor is vrijgemaakt.
Ik ga ervan uit dat dit bij de begrotingsbehandeling duidelijk zal
worden. Ik denk dat wij dan ook verder met elkaar moeten spreken
over de toch wel hoge participatiedoelstellingen die het kabinet
heeft geformuleerd en hoe dat zich verhoudt tot die andere
belangrijke zaken die wij met elkaar voor ogen hebben, namelijk er
naast betaalde arbeid zijn voor de mensen in je eigen
omgeving.
Met betrekking tot mijn vraag over de kinderopvang is aangegeven
dat er voor het zomerreces -- dat moet dus binnen twee weken zijn
-- nog een uitgebreide hoofdlijnennotitie gaat komen. Ik ga ervan
uit, en mocht het anders zijn dan hoor ik dat graag, dat daar ook
een prominente plaats in zal zijn opgenomen voor de informele
kinderopvang en de afspraken die wij daarover hebben gemaakt.
Met betrekking tot het onderwerp duurzaamheid heb ik in eerste
termijn gezegd dat de prachtige ambities die zijn geformuleerd,
zelfs ver over deze kabinetsperiode heen, wel verder
geconcretiseerd moeten worden. Wij zijn blij met het draagvlak dat
nu is gecreëerd, maar nu moet echt die volgende slag gemaakt
worden. Wij gaan er van uit dat er bij de uitwerkingen, met name
van het project Schoon en zuinig, verdere concretisering en
duidelijkheid zal komen met betrekking tot de instrumenten die
zullen worden ingezet om die mooie doelen uiteindelijk ook
dichterbij te brengen. Ik vraag de minister-president dat ook toe
te zeggen.
Met betrekking tot het rekeningrijden heeft de minister-president
in mijn richting aangegeven dat het kabinet voor de
begrotingsbehandeling Verkeer en Waterstaat met een notitie zal
komen waarin het aangeeft waarom het toch iets meer tijd nodig
denkt te hebben voor de invoering dan was afgesproken. Ik wacht die
notitie af. Ik heb gezegd dat wij er op dit moment nog niet van
overtuigd zijn. Wij willen een concrete afweging maken op basis van
concrete en goede onderbouwingen. Zo lang wij die nog niet hebben,
houden wij ons aan de afspraak zoals die in het coalitieakkoord is
gemaakt.
Ik ben blij met de toezegging die wij hebben gekregen met
betrekking tot de grote problemen in Indonesië als gevolg van
de veenbranden en de illegale houtkap, met name voor de
CO2-emissie. De minister-president heeft toegezegd dat Nederland
samen met de Indonesische regering met een plan van aanpak zal
komen en dat daarvoor ook financiële middelen ter beschikking
zullen worden gesteld. Ik heb een bedrag van 27 mln. gehoord. Wij
hopen ook dat het zal lukken om dat plan van aanpak daadwerkelijk
klaar te hebben als die belangrijke VN-klimaattop in december op
Bali zal worden gehouden.
Ik vraag het kabinet, daarop aan te koersen. Wat betreft het
regionaal-economische beleid heb ik aandacht gevraagd voor de
positie van Twente. Ik zeg met nadruk dat dit geen willekeurige
keuze is. Wij hebben in de Kamer de afgelopen jaren vaker over
Twente gesproken. Kamerbreed leefde de overtuiging dat Twente moest
worden meegenomen in het regionaal-economische beleid. Wij missen
Twente nu in de uitwerking van het beleidsprogramma, terwijl daarin
wel andere regio's worden genoemd. Ik vraag de
minister-president, toe te zeggen dat Twente wordt betrokken in de
afspraken die worden gemaakt over de top- en grensregio's en
wacht zijn reactie op dat punt in tweede termijn af.
Er is niet gereageerd op mijn vraag over de Zuiderzeespoorlijn en
op het dringende verzoek om nog dit kalenderjaar daarover een
besluit te nemen. Ik vraag het kabinet om een toezegging op dat
punt, want het Noorden heeft er recht op dat wij nu eens klare wijn
schenken.
De minister-president heeft gezegd dat wordt vastgehouden aan de
doelstelling van het coalitieakkoord dat de coffeeshops bij scholen
zullen worden gesloten. Ik neem aan dat wij op een later moment
verder zullen spreken over de wijze waarop dit gaat gebeuren. Ik
heb van de minister-president toch goed begrepen dat, als de
gemeenten daarin een verantwoordelijkheid krijgen, het rijk wel zal
ingrijpen op het moment dat gemeenten die verantwoordelijkheid niet
waarmaken? Wij zullen het kabinet daaraan houden.
Ik dien twee moties in. De eerste gaat over het deltaplan voor het
Nederlandse landschap. Dit is wel opgenomen in het
beleidsprogramma, maar het kabinet heeft nog niet aangegeven hoe
men een en ander wil gaan aanpakken. Mede namens de collega's
Van Geel en Tichelaar dien ik daarover de volgende motie in.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende dat het beleid van de regering is gericht op een nieuwe
balans tussen ecologie en economie, op vergroting van de
biodiversiteit en op het tegengaan van de verrommeling van het
platteland;
overwegende dat het Deltaplan voor het Nederlandse landschap een
krachtige impuls aan de kwaliteit van het landschap geeft, op grond
waarvan die doelstellingen kunnen worden gerealiseerd;
verzoekt de regering, door middel van een plan van aanpak aan te
geven op welke manier het Deltaplan voor het Nederlandse landschap
tot uitvoering wordt gebracht,
en gaat over tot de orde van de dag.
De voorzitter:
Deze motie is voorgesteld door de leden Slob, Van Geel en
Tichelaar. Naar mij blijkt, wordt zij voldoende ondersteund. Zij
krijgt nr. 12 (31070). Ik krijg het signaal dat het wegens rumoer
in de zaal voor sommige leden niet meer te verstaan is wat de heer
Slob zegt. Dat lijkt mij niet de bedoeling, en daarom verzoek ik de
leden, rustig te zijn.
De heer Slob (ChristenUnie):
Ik heb nog een motie, betreffende de invoering van de schoolboeken
in het voortgezet onderwijs. De minister-president heeft toegelicht
waarom het kabinet voor een gefaseerde invoering heeft gekozen. Ik
heb daarvan kennis genomen, en dien mede namens de collega's
Van Geel en Tichelaar de volgende motie in.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende dat het kabinet voornemens is de gratis schoolboeken in
het voortgezet onderwijs gefaseerd in te voeren vanaf het
schooljaar 2008/2009;
van mening, dat een uiterste inspanning nodig is om te bezien of
het mogelijk en verantwoord is om de volledige invoering vanaf het
jaar 2008/2009 te realiseren;
verzoekt de regering daartoe, de Kamer voor de algemene politieke
beschouwingen in detail te informeren over de meerkosten van een
volledige invoering in dat jaar,
en gaat over tot de orde van de dag.
De voorzitter:
Deze motie is voorgesteld door de leden Slob, Van Geel en
Tichelaar. Naar mij blijkt, wordt zij voldoende ondersteund. Zij
krijgt nr. 13 (31070).
De heer Slob (ChristenUnie):
Ter voorbereiding op dit debat was ik wat aan het surfen op het
internet en toen kwam ik terecht op de site van de VVD. Ik wilde
nog eens kijken hoe het er op dit moment voorstaat. Ik las toen bij
het kopje "standpunten" de opvatting van de VVD over de
rookvrije horeca. Ik las dat men voor een rookvrije horeca in 2008
was. Misschien moet men de site aanpassen. Ik realiseerde mij toen
dat minister Klink meteen bij zijn aantreden heeft gezegd dat hij
er naartoe gaat werken om het rookverbod in de horeca in 2008
daadwerkelijk in te voeren. Ik realiseerde mij ook, dat bij de
behandeling van de begroting van het ministerie van VWS mijn
fractie, samen met die van de PvdA, een motie heeft ingediend
waarin staat dat voor 1 januari 2009 de horeca rookvrij moet zijn.
Nu het kabinet deze plannen heeft opgepakt en er daadwerkelijk tot
invoering van de maatregel in 2008 zal worden overgegaan, is het
moment gekomen om de aangehouden motie-Voordewind/Bussemaker in te
trekken.
De voorzitter:
Aangezien de motie-Voordewind/Bussemaker (30800-XVI, nr. 97) is
ingetrokken, maakt zij geen onderwerp van beraadslaging meer
uit.
De heer Rutte (VVD):
Voorzitter. Ik ben echt geschokt door wat de heer Slob zojuist
meldde over onze website. Ik kan hem geruststellen: ik zal
persoonlijk een diepgaand onderzoek hiernaar instellen en de
website onmiddellijk aanpassen. Ik dank de heer Slob voor dit
signaal.
Bron: ongecorrigeerd verslag
Archief > 2007 > juni
- 28-06-2007 28-06-2007 16:35 - Overleg over mantelzorgers
- 28-06-2007 28-06-2007 16:31 - Overleg over de WMO
- 28-06-2007 28-06-2007 16:09 - Pleidooi voor relatiecursussen
- 28-06-2007 28-06-2007 15:24 - Overleg over het Nationaal Historisch Museum
- 28-06-2007 28-06-2007 14:52 - Overleg over jaarverslagen V&W 2006 en Infrastructuurfonds 2006
- 28-06-2007 28-06-2007 14:42 - Overleg over de evaluatie van de Gaswet
- 28-06-2007 28-06-2007 13:29 - Overleg over Iran
- 28-06-2007 28-06-2007 11:44 - Bijdrage debat over de gesloten jeugdzorg
- 28-06-2007 28-06-2007 11:37 - Bijdrage debat over dierenrechtenactivisme
- 27-06-2007 27-06-2007 16:16 - Twee vaders voor adoptief kind onwenselijk
- 27-06-2007 27-06-2007 16:14 - Overleg over het mestbeleid
- 27-06-2007 27-06-2007 16:11 - Overleg over synthetische drugs
- 27-06-2007 27-06-2007 16:06 - Overleg over duurzaam hout
- 27-06-2007 27-06-2007 15:05 - Overleg over marktwerking in het stads- en streekvervoer
- 27-06-2007 27-06-2007 14:58 - Overleg over jeugdzorg en wachtlijsten
- 27-06-2007 27-06-2007 13:27 - Inbreng bij wijziging WEB en Wet studiefinanciering 2000
- 27-06-2007 27-06-2007 11:21 - Bijdrage debat verslag Europese Top
- 27-06-2007 27-06-2007 11:12 - Bijdrage debat over adoptie
- 26-06-2007 26-06-2007 13:57 - Overleg over Schiphol
- 26-06-2007 26-06-2007 11:03 - Bijdrage debat over leerlinggebonden financiering
- 25-06-2007 25-06-2007 15:59 - Overleg over zandgebieden
- 25-06-2007 25-06-2007 13:38 - Vragen over overheidssteun aan Nederlandse bedrijven die exporteren naar Iran
- 23-06-2007 23-06-2007 12:41 - 'Nee-stem heeft effect gehad'
- 22-06-2007 22-06-2007 14:56 - Tevreden met kindgebondenbudget
- 22-06-2007 22-06-2007 13:46 - Vragen over ontheemdenproblematiek Columbia
- 21-06-2007 21-06-2007 14:10 - Inbreng bij verblijf vanwege religieuze doeleinden
- 21-06-2007 21-06-2007 10:53 - Bijdrage debat over de participatietop
- 21-06-2007 21-06-2007 10:48 - Bijdrage debat over het kindgebonden budget
- 21-06-2007 21-06-2007 10:31 - Bijdrage wijziging Embryowet
- 20-06-2007 20-06-2007 20:41 - ChristenUnie ontmoet Bisschoppenconferentie
- 20-06-2007 20-06-2007 15:48 - Overleg over bewegingsonderwijs in het primair onderwijs
- 20-06-2007 20-06-2007 15:43 - Overleg over gewichtenregeling in het onderwijs
- 20-06-2007 20-06-2007 15:26 - Overleg over zwerfval en verpakkingen
- 20-06-2007 20-06-2007 14:38 - Overleg over de Decembernota 2006 Verkeer & Waterstaat
- 20-06-2007 20-06-2007 12:18 - Overleg over jaarverslag LNV 2006
- 20-06-2007 20-06-2007 10:10 - Meer dan krenten uit de pap
- 20-06-2007 20-06-2007 10:09 - Bijdrage debat activering mensen in ziektewet
- 20-06-2007 20-06-2007 10:00 - Bijdrage debat over de agenda van de Europese Top
- 19-06-2007 19-06-2007 13:06 - Vertrouwen in defensie ongeschonden
- 19-06-2007 19-06-2007 09:48 - Bijdrage debat over het Beleidsprogramma 2007-2011
- 18-06-2007 18-06-2007 12:04 - Notaoverleg over initiatiefnota 'Alles van waarde is weerbaar'
- 15-06-2007 15-06-2007 14:18 - Wezenfonds voor Afrika
- 15-06-2007 15-06-2007 10:50 - Bijdrage spoeddebat over de handelsmissie naar Iran
- 14-06-2007 14-06-2007 18:08 - Concrete acties én een leidinggevende overheid
- 14-06-2007 14-06-2007 15:40 - Vragen over kunstmatig wegwerken wachtlijsten in jeugdzorg
- 14-06-2007 14-06-2007 13:43 - Bijdrage debat over gedragsbeïnvloeding jeugdigen
- 14-06-2007 14-06-2007 10:52 - Overleg over de RAZEB
- 14-06-2007 14-06-2007 10:47 - Inbreng bij wijziging van de Natuurbeschermingswet 1998
- 14-06-2007 14-06-2007 10:39 - Vragen over Olympische kinderarbeid
- 13-06-2007 13-06-2007 15:55 - Vragen over SF6-gebruik
- 13-06-2007 13-06-2007 14:18 - Vragen over de toename van het gebruik van SF6-installaties
- 13-06-2007 13-06-2007 13:32 - Erkenning Israël cruciaal voor vrede
- 13-06-2007 13-06-2007 13:26 - Bijdrage spoeddebat over benoeming Hoogervorst als bestuursvoorzitter AFM
- 13-06-2007 13-06-2007 13:17 - Bijdrage debat over knelpunten bij leerlinggebonden financiering
- 12-06-2007 12-06-2007 14:28 - Overlege over aanleg- en onderhoud van wegen
- 11-06-2007 11-06-2007 07:53 - Vrouwenopvang moet op maat
- 08-06-2007 08-06-2007 14:48 - Actie tegen schadelijk isolatiegas
- 07-06-2007 07-06-2007 14:20 - Overleg over milieuruimte Schiphol
- 07-06-2007 07-06-2007 12:09 - Bijdrage debat over de zorgverzekeringswet
- 07-06-2007 07-06-2007 12:02 - Bijdrage debat over de pardonregeling
- 07-06-2007 07-06-2007 09:43 - Inbreng bij uitsluiting kiesrecht wilsonbekwamen
- 07-06-2007 07-06-2007 09:23 - Inbreng bij deconstutionalisering voorzitterschap
- 06-06-2007 06-06-2007 15:21 - Overleg over de schelpdiervisserij
- 06-06-2007 06-06-2007 14:30 - Inbreng bij RFID
- 06-06-2007 06-06-2007 14:07 - Overleg over de Wet inburgering buitenland
- 06-06-2007 06-06-2007 11:28 - Armoede door schuld
- 06-06-2007 06-06-2007 11:20 - Kind bij scheiding beter beschermd
- 06-06-2007 06-06-2007 09:25 - Overleg over het Midden-Oosten
- 05-06-2007 05-06-2007 16:04 - Vragen over de positie van Assyrische christenen in Irak
- 05-06-2007 05-06-2007 14:15 - Overleg over verkeersveiligheid
- 05-06-2007 05-06-2007 13:37 - Bijdrage debat over zorgvuldige scheiding
- 05-06-2007 05-06-2007 13:00 - Bijdrage debat armoede- en schuldenbeleid
- 05-06-2007 05-06-2007 09:12 - Bijdrage debat over orgaandonatie
- 04-06-2007 04-06-2007 18:20 - Coffeeshops bij scholen snel dicht
- 04-06-2007 04-06-2007 10:45 - ChristenUnie wil ‘gezinstelefoon’
- 01-06-2007 01-06-2007 09:31 - ChristenUnie pleit voor toiletinnovatie
Reacties op 'Bijdrage debat over het Beleidsprogramma 2007-2011'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.