Raad Hardenberg stemt in met komst asielzoekers

woensdag 30 september 2015

Een meerderheid van de gemeenteraad heeft gisteravond ingestemd met de overeenkomst die de komst van een tijdelijk opvangcentrum voor asielzoekers aan de Jachthuisweg in Hardenberg mogelijk maakt.
De overeenkomst richt zich op het realiseren van een tijdelijk opvangcentrum voor 700 asielzoekers. Daarnaast krijgt het tijdelijk opvangcentrum 50 bufferplaatsen.
Het opvangcentrum blijft vijf jaar in Hardenberg gevestigd. Deze termijn kan na een evaluatie en een besluit van de gemeenteraad eenmalig verlengd worden met nog eens vijf jaar.

Lees hier de bijdrage uitgesproken door Wim Boersma op 29 september 2015:

Jesse Klaver zei vrijdagavond in het programma van Jeroen Pauw, dat de politiek de bevolking goed moet horen en tijd nemen voordat er een besluit wordt genomen, maar dat de politicus zijn eigen verantwoordelijkheid draagt.
Ga het gesprek aan en bagatelliseer niet. Maar …..het luisteren naar wat in de samenleving leeft, betekent niet dat je daar meteen aan toe moet geven.
Hij zei: het is de verantwoordelijkheid die ik als politicus heb. Ben je het er niet mee eens dan moet je me vooral bij de volgende verkiezingen wegstemmen. Politiek is ergens voor staan en dat bepaalt mede mijn keuze.

In het proces dat we met elkaar de afgelopen maanden hebben doorlopen, hebben we meer dan voldoende tijd genomen. In februari kwam het nieuws naar buiten en op 17 maart namen we het principebesluit. Er zijn bijeenkomsten gehouden en we hebben geluisterd naar voor- en tegenstanders. De klankbordgroep is aan de slag gegaan en heeft serieus werk afgeleverd. Toen er meer tijd werd gevraagd is de besluitvorming over de vakantie heen getild. We hebben tijd genomen en geluisterd en nemen als fractie onze verantwoordelijkheid.

Veel politieke partijen zijn ontstaan vanuit een ideologie. Zo ook de onze. De een is liberaal, de ander sociaaldemocratisch. Wij willen ons leven en ons politieke handelen richten naar Bijbelse woorden.
Nadenkend over het AZC inspireert ons een tekst uit het Bijbelboek Mattheus waar Jezus spreekt:
Ik had honger en jullie gaven mij te eten,
Ik was een vreemdeling, en jullie namen mij op.

Het zit in onze partijnaam. Wij willen Christus volgen en zo komen wij tot onze standpunten. Maar we sluiten daarbij niet onze ogen voor de realiteit van alle dag en de gevoelens van mensen. We willen luisteren en proberen draagvlak te
verwerven. Zo gaven we in maart aan dat we in aanvang substantieel minder dan 1000 bewoners in het AZC willen plaatsen. 300 minder vinden we substantieel en daarmee is gehoor gegeven aan het amendement dat we met het CDA en de PvdA indienden.

We kennen de standpunten van de voor- en tegenstanders. We weten dat er bezwaren zijn. Ook in onze achterban wordt verschillend gedacht over de komst van een AZC. Er zijn mensen die bevreesd zijn voor de islamisering van
Nederland. Anderen vinden dat vluchtelingen in de eigen regio moeten worden opgevangen of zijn bang voor wat komen gaat.
We hebben de voorstellen van de klankbordgroep gelezen en het is goed dat veel punten uit het advies zijn overgenomen. Adviezen die ertoe zullen bijdragen dat veiligheids- en omgevingsaspecten zo goed mogelijk worden
gerealiseerd.

We hebben ook met mensen en groepen gesproken die geen lid waren van de klankbordgroep en hebben tenslotte binnen de fractie alles gewogen en zijn tot een standpunt gekomen.
We wonen in een prachtige gemeente, met veel ruimte en mensen die weten wat noaberschap is. Omkijken naar de ander. Vanuit die gedachten lanceerden we 14 dagen geleden het plan om het COA mee te delen dat in de gemeente
Hardenberg plek is voor een 2e AZC. Andere partijen omarmden het voorstel en wethouder De Vent deed de toezegging dit aan het COA over te brengen. We vragen het college, ter voorbereiding op een mogelijk verzoek van het COA, op
zoek te gaan naar een geschikte locatie. Wellicht kan de wethouder er straks iets over zeggen.

Met een 2e AZC voldoen we wellicht ruim aan de vraag van het COA tot het plaatsen van 1000 asielzoekers in onze gemeente. Hardenberg laat daarmee zien dat we gastvrij zijn en dat we plaats hebben en plaats maken.
Als de meerderheid vanavond groen licht geeft, kan het echt beginnen. De voorbereiding voor de bouw van het AZC en de komst van vluchtelingen naar onze gemeente. Bijzonder is te merken dat veel inwoners zich aanmelden om
vrijwilligerswerk te doen. Een stel voetballers zegt: “ we zijn geen grote praters maar het lijkt ons geweldig om een avond in de week met een net ballen naar het AZC te gaan om met bewoners een balletje te trappen”.
Dinsdag 6 oktober komt het diaconaal platform in het Greijdanus met kerkleden bijeen om samen een plan te maken hoe de handen uit de mouwen gestoken kunnen worden en een vrijwilligersorganisatie op te tuigen en vergeet ook niet de inspanningen van Vluchtelingenwerk. Hardenberg komt in beweging.

Het zal duidelijk zijn. De fractie van de ChristenUnie stemt in met het voorstel,
met de volgende kanttekening. Om later onze betrouwbaarheid niet op het spel te zetten geven we nu al aan de mogelijkheid open te willen houden om ooit – als er een indringende vraag op ons afkomt om meer asielzoekers op te nemen – deze vraag na een grondige evaluatie te kunnen bespreken. Gistermiddag zei een jonge vrouw op de radio: ik was één dag in Ter Apel, daarna een paar dagen in Maassluis en nu zit ik in een sporthal in Heerenveen. Wat ik zo mooi vind, is dat de mensen heel aardig tegen me zijn, ik voel me echt welkom.

Ik hoop dat de asielzoekers die naar Hardenberg komen ook zeggen: Ik voel me welkom en de mensen zijn hier zo aardig.

Reacties op 'Raad Hardenberg stemt in met komst asielzoekers'