Werkbezoek ChristenUnie aan De Ommerschans

Werkbezoek De Ommerschansmaandag 28 september 2015

Afgelopen week bezocht de fractie van de ChristenUnie het leerwerkbedrijf De Hoeve en volgde een rondleiding rondom historisch en misschien toekomstig Werelderfgoed ' 'De Ommerschans' in Balkbrug.

Het leerwerkbedrijf is blijkbaar in staat om voor 'plus cliënten' de afstand tot de arbeidsmarkt te verkleinen door succesvolle re-integratie op de arbeidsmarkt te realiseren. We troffen deskundige therapeuten aan die vol energie werkten om cliënten te leren zelf verantwoordelijkheid te kunnen laten nemen.

Het landgoed De Hoeve leent zich inderdaad bij uitstek voor een grote diversiteit aan werk. De fractie is onder de indruk van de vele mogelijkheden die De Hoeve biedt en de unieke positie van het aanbod in het kader van de Participatiewet en de WMO.

Vervolgens kreeg de fractie een rondleiding van de Vereniging De Ommerschans. Door de gids werden we enkele eeuwen teruggezet in de fortificatie De Ommerschans die diende ter bescherming van de zuidgrenzen van Groningen, Friesland en Drente. En rond 1818 werd op initiatief van Johannes van den Bosch de Maatschappij van Weldadigheid opgericht met als doel om het groeiende aantal paupers, bedelaars, landlopers, vondelingen, wezen, op te voeden tot zedelijkheid en een bestaan te laten opbouwen in deze zogenaamde landbouwkolonie/bedelaarskolonie.

Door de meesterlijke verteltrant van William Janssen en het zicht op de werkzaamheden van herstel in deze omgeving kwam de historie voor de (schaduw-)fractie tot realiteit.

Reacties op 'Werkbezoek ChristenUnie aan De Ommerschans'