AZC bijdrage oriënterende ronde

donderdag 17 september 2015

In twee rondes wordt deze maand gesproken over het voorstel om in Hardenberg een AZC te vestigen. In de oriënterende ronde op dinsdag 15 september sprak fractievoorzitter, Wim Boersma, namens de fractie, bij benadering, de volgende woorden:

In februari werd gesproken van een spoedverzoek, een term die nog steeds in het raadsvoorstel voorkomt. Ik weet niet wat u onder spoed verstaat, maar spoed is niet 7 maanden praten.

We spreken van een spoedprocedure, terwijl de wereld - en met name de situatie rond het asielzoekersvraagstuk - sterk is veranderd. 45 km bij ons vandaan, in de IJsselhallen, waar plaats was voor 400 bedden, worden op dit moment 900 mensen gehuisvest.

In onze herberg is ook plaats!

In de vergadering van 17 maart hebben we aangegeven dat de fractie en de achterban van de ChristenUnie van harte bereid zijn mee te werken aan de komst van asielzoekers naar onze gemeente. Daarover zijn we duidelijk.

In de bestuursovereenkomst wordt in artikel 4 lid 1 gesproken over maximaal 700 bewoners. Met het getal van 700 wordt voldaan aan de vraag om in aanvang te starten met substantieel minder plaatsen, maar, en daar zit de angel in het verhaal, de aangenomen motie sprak ook van: het aantal kan in de loop van 2016 toenemen als aan een aantal nader uit te werken voorwaarden wordt voldaan.

Waarom geeft u, college, geen uitvoering aan het amendement dat 17 maart is aangenomen, waarin wordt verwoord dat er na de realisatie van het AZC in 2016 onder bepaalde nader vast te stellen criteria,  doorgegroeid kan worden.

In thema 1 geeft u aan dat voor u drie partijen van belang zijn bij dit vraagstuk, namelijk:

1. de gemeenteraad,
  2. de klankbordgroep en
  3. het COA.

Betekent dit dat het college bij de besluitvorming geen rekening heeft gehouden met een grote groep inwoners van onze gemeente die geen deel uitmaakte van de klankbordgroep. Een groep die van mening is dat we niet voldoende slagvaardig zijn en onvoldoende haast maken met het creëren van opvangplaatsen, een groep die zich niet gehoord noch erkend voelt. Onze vraag is waarom u deze groep in uw overwegingen buiten beschouwing hebt gelaten.

Op dit moment komt het COA structureel opvangplekken tekort, vooral Syrische vluchtelingen komen met duizenden Europa binnen (hoewel ca. 94% van hen binnen de regio wordt opgevangen).

We zien mogelijkheden voor het realiseren van een 2e AZC in onze gemeente. We hebben ruimte genoeg, de verdraagzaamheid van de Hardenbergers is groot en we kunnen voor een paar 100 mensen een enorm verschil maken.

De fractie van de ChristenUnie stelt het college voor contact op te nemen met het COA met het aanbod dat Hardenberg voldoende ruimte heeft voor het realiseren van een tweede AZC of tijdelijke voorziening. We zijn benieuwd naar een reactie van het college en de andere fracties.

Reacties op 'AZC bijdrage oriënterende ronde'