Begroting 2014

maandag 09 december 2013

Benieuwd hoe de fractie tegen de begroting 2014 en de meerjarenbegroting aankijkt?
Lees hieronder delen uit de uitsproken tekst tijdens de raadsvergadering inzake de begroting:

Voor ons ligt een begroting waaruit duidelijk zichtbaar wordt dat de lucht eruit is. Er is geen tot weinig ruimte voor nieuwe investeringen, het weerstandsvermogen is onder het gewenste niveau, het meerjarenperspectief laat nog wel een positieve ontwikkeling zien, maar hierin zijn de gevolgen van de september circulaire nog niet meegenomen.

Kijken we naar de begroting dan adviseren we het College voortaan defensiever te begroten. De fractie staat op het standpunt dat terughoudend begroten met daarna een positief resultaat beter sturing geeft dan optimistisch begroten met een jaarrekening in de rode cijfers.

In eerdere bijdragen spraken we ons uit over de omvangrijke leningenportefeuille. We zijn blij dat de portefeuille niet verder is gegroeid en dat er is afgelost.

Onze fractie is voorstander van het op peil brengen van het weerstandsverhogen.

In de notitie over de wijze waarop het weerstandvermogen op peil wordt gebracht, wordt gesproken over een hertaxatie in 2014 van de totale reserves. Deze hertaxatie moet wat ons betreft gepaard gaan met het onderzoeken van alle mogelijke alternatieven. Anders gezegd: De stofkam moet door alle reserves. Het besluit dat we vandaag in het kader van het weerstandsvermogen nemen, heeft wat ons betreft een tijdelijk karakter en vervalt als er een nieuw voorstel voorligt.

Het college stelt voor de heroverweging bij de begroting 2015 – dus over een jaar - te presenteren. Omdat we bij de voorjaarsnota de lijnen voor de begroting van het jaar daarna uitzetten, is het van belang de heroverweging bij de eerste bestuursrapportage te ontvangen. Het amendement dat we samen met de VVD en het CDA hebben ingediend is door de meerderheid van de raad aangenomen. Hierin wordt geregeld dat de presentatie van de heroverwegingen en hertaxatie bij de voorjaarsnota wordt besproken en niet pas in het najaar bij de begroting.

We hebben enige weken geleden een bezoek gebracht aan de tennisvereniging in Gramsbergen en met eigen ogen aanschouwd dat er op de gravelbanen niet te spelen valt en de veiligheid van de spelers in het geding is. Wij zijn van mening dat de situatie onhoudbaar is en dat eerder gemaakte afspraken met deze vereniging moeten worden nagekomen. We zijn mede indieners van het amendement dat de VVD indiende en dat later door de raad in meerderheid is aangenomen. Hierdoor kan de tennisvereniging Gramsbergen de drie tennisbanen vervangen.

De kleedkamers van korfbalvereniging Uni in Kloosterhaar en hockeyvereniging GZG in Hardenberg zijn in dusdanige staat dat de gezondheid van de sporters die willen douchen in gevaar komt. We vinden dat aan deze situatie een einde moet komen en dragen het college bij motie op uiterlijk 1 februari 2014 de raad een voorstel te doen toekomen dat gericht is op het vervangen van de kleedkamers van genoemde verenigingen. De motie ingediend door de fractie van de ChristenUnie is met 16 stemmen voor en 11 tegen aangenomen. In februari moet het College een voorstel hoe hoe dit probleem wordt opgelost.

De fractie van de ChristenUnie is zich er van bewust dat er de komende tijd veel op het College en de Raad afkomt. Ingrijpende transities en decentralisatieprocessen en bezuinigingen. Processen die niet ongemerkt aan de samenleving voorbij zullen gaan.

In een vergadering van deze raad op 23 april hebben we de toekomstvisie aangenomen voor de periode 2013-2023. Bij het opstellen van de begroting hebben we gezien hoe lastig het is om in de toekomst te kijken en hoe snel de omstandigheden kunnen veranderen. Ondanks die onzekerheden proberen we als raad en college besluiten te nemen waardoor mensen het fijn vinden om in Hardenberg te wonen, te werken, te winkelen en te recreëren. De ChristenUnie vindt het boeiend daar mede vorm en inhoud aan te kunnen geven.

Reacties op 'Begroting 2014'