Vernieuwde toekomstvisie gemeenteraad Hardenberg

woensdag 24 april 2013

De gemeenteraad van Hardenberg heeft op dinsdag 23 april 2013 de vernieuwde toekomstvisie vastgesteld. Door de demografische ontwikkelingen, decentralisatie van overheidstaken, de economische crisis en de bezuinigingen was het tijd om de oude visie nog eens tegen het licht te houden. Hieronder de bijdrage van de ChristenUnie aan het debat.

De toekomstvisie hebben we als Raad vorig najaar uitgebreid geëvalueerd met inwoners, plaatselijke belangen, bedrijven, ondernemers en het LTO en uiteindelijk ook als Raad onderling bediscussieerd.
Mooi om te horen hoe inwoners van de verschillende kernen trots zijn op hun zelfbeheerde voorzieningen. Hoe ze kans zien om met hun vrijwilligers veel voor elkaar te krijgen.

We hebben ook bezorgdheid gehoord. Over leegstaande gebouwen die weer een goede bestemming moeten krijgen. Over voorzieningen die men graag wil houden.  Over de ruimte voor agrariërs om te kunnen vernieuwen en het behouden van de landschapskwaliteit die daar ook bij hoort. Over het centrum van Hardenberg, dat geen rollatorcity moet worden, want er moet ook voldoende jongerenhuisvesting zijn.

Naar al die zaken willen we als ChristenUnie, en als Raad natuurlijk, graag luisteren. Fijn dat er zoveel betrokken mensen hebben meegedacht. En bemoedigend om te horen hoe heel veel kernen in Hardenberg het wel zagen zitten om als bewoners samen veel te doen.

Nu hoeft niet elk detail in een toekomstvisie verwoord te worden. Daarvoor heb je een woonplan en een bestemmingsplan bijvoorbeeld. Het gaat hier meer om de grote lijn, de richting waarin we als gemeente problemen én kansen willen oppakken.

De CU kan, ook gezien de inspraak van inwoners tijdens de evaluatie, instemmen met de vernieuwde toekomstvisie. Het scenario STEVIG, dat uitgaat van de KRACHT van de inwoners, past nog goed bij Hardenberg. Een vangnet voor wie het even niet zelf redt, hoort daar ook bij.

De CU vindt ook de gelaagdheid  nog steeds een goed principe. Niet elke voorziening past in elke kern. Door de komende bezuinigingsslag is het een goed middel om zoveel mogelijk mensen gebruik te laten maken van een voorziening. Daar kan bundeling van voorzieningen voor nodig zijn. De inzet van de inwoners kan daar niet bij gemist worden.

Omdat we de jongeren hard nodig zullen hebben in onze vergrijzende samenleving, onderschrijft de CU het amendement over het binden van jongeren aan Hardenberg.
Ook het amendement over de ruimte voor vernieuwing in het  buitengebied onderschrijven we. Het woord  gedeelde ruimte doet meer recht aan de bestaande en gewenste situatie dan "collectief" .
Met deze kanttekeningen kan de CU instemmen met  de vernieuwde toekomstvisie.

Namens de ChristenUnie,
Mettina Grimmerink