Arie Slob in gesprek met Buurtkamer en Baalderborg

ArieSlobWMOtoermaandag 15 april 2013

Op maandag 15 april kwam de Wmotoer van de ChristenUnie naar Hardenberg.

Arie Slob ging het gesprek aan met vertegenwoordigers van de buurtkamer en van de Baalderborggroep. De fractievoorzitter van de Tweede Kamerfractie wilde graag horen wat de knelpunten zijn voor cliënten die nu door de Baalderborggroep worden verzorgd maar straks door de veranderingen in de zorg onder de Wmo en dus onder de gemeente zullen vallen. Hij kreeg te horen dat de indeling van cliënten in de hoeveelheid zorg die zij nodig hebben (het zorgzwaartepakket) niet altijd de ideale oplossing is. Er zijn erge probleemgevallen waarbij je beter naar de individuele situatie kunt kijken voor het toekennen van de zorg. Daar komt het aan op maatwerk. Ook kreeg Arie Slob een boeiend verhaal van een vrijwilliger te horen over het concept van de Hardenbergse buurtkamer waar ouderen elke dag van de week gezellig bij elkaar kunnen komen en zo nodig ook ondersteund worden.

Het huidige kabinet heeft plannen om op korte termijn miljarden te bezuinigen op de zorg. De ChristenUnie ziet wel in dat de langdurige zorg hervormd moet worden. Om de zorg toegankelijk te houden voor toekomstige generaties zal de manier waarop de langdurige zorg in Nederland is vormgegeven moeten veranderen. Voor de ChristenUnie is het van belang dat de veranderingen realistisch zijn. De kwaliteit van zorg voor chronisch zieken en gehandicapten moet wel op orde blijven. Tegelijkertijd moeten gemeenten de vrijheid hebben om het beleid zelf vorm te geven.

Reacties op 'Arie Slob in gesprek met Buurtkamer en Baalderborg'