Hardenberg houdt de omgeving mooi!

maandag 20 september 2010

Houtwallen en singels, hoogstamboomgaarden en kikkerpoelen, het zijn elementen die horen bij het landschap in de gemeente Hardenberg. Dit landschap is door de eeuwen heen ontstaan. Vaak door een wisselwerking tussen mens en natuur. De elementen in het landschap vertellen het verhaal van onze geschiedenis.

De landschapselementen horen zo bij onze gemeente  dat we ze vanzelfsprekend vinden. In de afgelopen eeuw is sluipenderwijs het aantal echter sterk verminderd of in kwaliteit achteruit gegaan. Met Groene en Blauwe Diensten bundelt Hardenberg in nauwe samenwerking met de  provincie, bedrijfsleven, agrariërs en particulieren krachten om het unieke landschap te behouden voor de toekomst. De kern is dat particulieren een reële vergoeding ontvangen voor het beheer van landschapselementen en onverharde wandelpaden.

De gemeenteraad van Hardenberg bezocht onlangs een aantal projecten in Oud- Bergentheim waarbij  de fractie van de ChristenUnie ruim vertegenwoordigd was. Uiteraard was ook wethouder Jannes Janssen aanwezig. Vertegenwoordigers van  de stichting “ Vitaal Platteland Hardenberg” en “ landschap Overijssel” gaven de raadsleden een goed inzicht in de opzet van de “groene en  blauwe diensten”.

Bestuurslid van de stichting ‘ Vitaal Platteland” mevrouw Gerrie Feddes vertelt enthousiast. “Via de Stichting Groene en Blauwe Diensten en de gemeente Hardenberg levert de Provincie Overijssel een financiële bijdrage aan deze diensten en bovendien hebben we hiervoor private financiering kunnen regelen.” Er zijn agrariërs die een contract hebben afgesloten voor de aanleg van een wandelpad. Een akkerbouwer beheert de natuurvriendelijke oevers door gecontroleerd te maaien, de sloot te schonen en het raster te onderhouden. Weer anderen hebben een langdurig contact gesloten voor het onderhouden van de houtwallen, hebben zich laten scholen en zijn nu gecertificeerd de eigen wal, vaak in samenwerking met de collega’s uit de buurt, te onderhouden.

Meer weten: kijk eens op de site www.groeneblauwedienstenoverijssel.nl

Reacties op 'Hardenberg houdt de omgeving mooi!'