Minima beleid

zaterdag 30 juni 2007

Op de orienterende raadsvergadering van 19 juni is het minimabeleid door de CDA fractie geagendeerd. Ook de ChristenUnie heeft over dit onderwerp het woord gevoerd, met 3 onderwerpen als thema: de bijzondere bijstand, het socufonds en de cursus budgetbeheer.

Bijzondere bijstand

Wij hebben gemerkt dat de bekendheid met het bestaan van bijzondere bijstand nog verbeterd kan worden. De kwaliteit van het intakegesprek met de consulent is erg belangrijk, dit moet verder gaan dan het meegeven van een aantal brochures. De ChristenUnie ziet een oplossing van dit probleem in het opleiden van vrijwilligers, die bijstandsgerechtigden kunnen steunen in en informeren over het gebuik van de bijzondere bijstand. Ook kunnen deze vrijwilligers helpen om bijv. een aanvraag van een langdurigheidtoeslag te doen. Er is namelijk een hoge psychische drempel om een langdurigheidtoeslag aan te vragen.

Socufonds

In de beleving van de ChristenUnie is er sterke behoefte aan dit fonds bij de doelgroep, met name om jeugd de kans te geven om sociaal culturele doelen te bereiken. Aangezien het bedrag (70 euro per persoon) sinds de herindeling niet aangepast is, lijkt een aanpassing van dit bedrag op zijn plaats. De ChristenUnie stelt dan ook voor om dit bedrag te verdubbelen naar 140 euro per persoon.

Cursus budgetbeheer

Op dit moment wordt er een cursus budgetbeheer aangeboden op het moment dat er al iets misgegaan is, dat wil zeggen, als er schulden zijn ontstaan. Wel is er een pilot geweest om eerder in het traject een cursus aan te bieden. Deze cursus, via Deltion, is niet een succes geworden. Volgens de ChristenUnie komt dit omdat de cursus niet genoeg aansluit op de doelgroep. Zo wordt de cursus klassikaal gegeven, wat een psychologische drempel oplevert. Bovendien heeft de ChristenUnie signalen ontvangen dat de cursus inhoudelijk van een te hoog niveau is.

Reacties op 'Minima beleid'