Millenniumgemeente

dinsdag 12 juni 2007

De fractie van de ChristenUnie, bij monde van Anja van den Dolder, diende een initiatiefvoorstel in wat er toe leidt dat Hardenberg de eerste millenniumgemeente wordt van Overijssel. Alle fracties prezen dit initiatief en ondersteunden het met uitzondering van Opkoers.nu.

Onderstaand vindt u de volledige tekst van het initiatiefvoorstel. Met betrekking tot de millenniumdoelstellingen verwijzen we u ook naar www.millenniumgemeente.nl

INITIATIEFVOORSTEL VAN:

mw. J.H. van den Dolder-Soeten, ChristenUnie

Onderwerp: Millenniumgemeente

Alle regeringen, waaronder de Nederlandse, hebben zich in 2000 verbonden aan de Millenniumdoelen. Doelen gericht op het uitbannen van armoede en honger, het verbeteren van de toegang tot onderwijs, gezondheidszorg en schoon water.
Doelen die in 2015 gehaald moeten zijn. Dit streven verdient brede steun, zowel  internationaal, nationaal en lokaal, als van de raad,het college en onze inwoners.

Op zaterdag 7 juli a.s. is de helft van de tijd van de Millenniumdoelstellingen van de Verenigde Naties verstreken. Er zijn resultaten behaald, maar een aantal doelen blijven achter. De klok tikt. Zo sterven er elke seconde medemensen door armoede.
Enige maanden geleden heeft de Vereniging van Nederlandse Gemeenten haar leden opgeroepen haar inwoners bewust te maken en te betrekken bij het realiseren van de Millenniumdoelstellingen.

De gemeente Hardenberg is al op vele fronten bezig om uitvoering te geven aan de Millenniumdoelstellingen. Zo gebeurt er al het nodige op het gebied van klimaatbeleid (BANS); Is er tot en met 2010 jaarlijks een bedrag van 35.000 Euro aan Markfluwergelden beschikbaar voor ontwikkelingswerk; Is de film Inconveniant Truth van Al Gore al aan de bevolking getoond en zorgt Max Havelaar in het gemeentehuis al jaren voor de koffie. Activiteiten die allemaal bijdragen aan het realiseren van de Millenniumdoelen.

Is dit dan het enige? In de optiek van de ChristenUnie is er nog meer mogelijk door meer mensen te betrekken om zo deze Millenniumdoelen ook onder de aandacht van de inwoners van de gemeente Hardenberg te brengen. De ChristenUnie ziet hiervoor mogelijkheden in de oprichting van een Comité van aanbeveling. Een dergelijk comité kan de schakel zijn tussen onze raad en de bevolking en kan initiatieven uit de bevolking, die bijdragen aan het behalen van de millenniumdoelen, ondersteunen en aanbevelen bij de gemeente. In het bijzonder denkt de fractie van de ChristenUnie aan inwoners die affectie met en ervaring hebben op terreinen die nauw samenhangen met de 8 te realiseren doelstellingen. Daarmee bereiken we dat het initiatief en de verantwoordelijkheid van begin af aan bij onze inwoners ligt.

Het is ook in lijn met de visie van de raad in “Hardenberg stapt stevig op de toekomst af”: mensen zelf actief een bijdrage laten leveren aan de samenleving. Een samenleving waarin burgerparticipatie als domein van zelfredzaamheid wordt gezien.
Om als raad gestalte te geven aan onze maatschappelijke verantwoordelijkheid en tevens zichtbaar te zijn in de samenleving, hoopt de ChristenUnie op ondersteuning van dit initiatief: inzet vanuit de gemeente Hardenberg om een bijdrage te leveren aan het realiseren van de Millenniumdoelen en deze onder de aandacht te brengen van haar inwoners.

Als een gemeente de Millenniumdoelen onderstreept, dan kan zij dit naar buiten toe uitdragen door zich aan te melden als Millenniumgemeente. Op voorspraak van dit voorstel is het initiatief reeds bij de Vereniging van Nederlandse Gemeenten aangemeld. Als uw raad dit initiatief ondersteunt, dan is de gemeente Hardenberg de eerste Millenniumgemeente in Overijssel. Als de raad daarnaast het initiatief ondersteunt om een comité op te richten dat zich richt tot de raad en er tussen een dergelijk comité en de raad verbanden ontstaan, bijvoorbeeld doordat een raadslid wordt afgevaardigd in het comité, dan zijn wij hiermee, op dit moment, uniek in Nederland.

De fractie van de ChristenUnie stelt de raad voor in te stemmen met het volgende besluit:

·       De raad van de gemeente Hardenberg ondersteunt het initiatief om zich aan te melden als eerste Overijsselse Millenniumgemeente.

·       Er wordt een Comité van aanbeveling ingesteld die adviezen en initiatieven zal ontplooien naar o.a.haar inwoners, scholen, bedrijfsleven, de raad en het college.

·       De leden van dit Comité kunnen door zitting te nemen, de inzet van de Hardenbergse bevolking voor deelname in de Milleniumdoelstellingen bevorderen.

·       Een gemeenteraadslid zit voorlopig dit Comité voor om de activiteiten te begeleiden en het contact met de Raad te houden.

·       Een drietal personen uit de raad aanwijzen die worden belast met de samenstelling van het Comité van aanbeveling. Het raadslid dat het Comité zal voorzitten maakt hier in ieder geval deel van uit

Ondertekening en naam:

Mw. J.H. van den Dolder-Soeten