ChristenUnie vraagt naar uitvoering Pardonregeling

donderdag 31 mei 2007

In de Oriƫnterende Raadsvergadering van 29 mei stelde de ChristenUnie een aantal vragen aan wethouder Janssen over de uitvoering van de pardonregeling voor asielzoekers die al lange tijd in Nederland verblijven. De ChristenUnie wilde weten hoeveel personen naar verwachting in Hardenberg onder die regeling gaan vallen, of direct met de inburgering wordt gestart en of er wel werk is voor deze mensen.

De ChristenUnie wilde ook weten wat er met die asielzoekers zou gebeuren die niet onder de pardonregeling zullen vallen. Fractievoorzitter Mettina Grimmerink: “Worden zij uit de opvang gezet? Het is toch niet de bedoeling dat zij op straat gaan zwerven?”

Wethouder Janssen beloofde dat uitgeprocedeerde asielzoekers niet zonder meer uit de noodopvang zullen worden gezet als ze niet onder de pardonregeling vallen. Daarover zijn volgens Janssen mede namens de gemeente Hardenberg goede afspraken met het Rijk gemaakt door de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Pas eind 2009 moet de noodopvang worden afgebouwd, maar de terugkeer van asielzoekers is de verantwoordelijkheid van het Rijk. De intentie is dat in een sfeer van onderling vertrouwen het Rijk en de gemeenten dit samen zullen oplossen. Volgens de wethouder zou het in Hardenberg om circa 55 uitgeprocedeerde asielzoekers gaan, die mogelijkerwijs onder de pardonregeling gaan vallen. Daarvan zitten er 23 in de noodopvang.
Janssen gaf aan dat er meteen gestart wordt met inburgering van de asielzoekers zodra duidelijk is dat ze asiel krijgen: “Deze mensen hebben een grote afstand tot de arbeidsmarkt, doordat zij al jaren hier wonen zonder te mogen inburgeren of werken. Er wordt allereerst gekeken naar hun taalvaardigheid, een eerste voorwaarde voor werk.”
De fractievoorzitter van de ChristenUnie was blij met de toezegging van de wethouder dat er zonder door het Rijk geregelde terugkeer geen sluiting van de noodopvang zal plaatsvinden.

Reacties op 'ChristenUnie vraagt naar uitvoering Pardonregeling'