Blokkeren parkeerplaats

zaterdag 26 mei 2007

De heer Mulder stelt namens de CU de volgende vragen:
Hardenberg op de kaart zetten lijkt goed te lukken met een WK dammen met een Olympia’s toer en met een HHC Hardenberg.
Maar waar de fractie van de ChristenUnie zich wel zorgen over baart is de bereikbaarheid naar het centrum van Hardenberg voor de recreant, de toerist en het winkelend publiek.

Tijdens Olympia’s ronde is er een grote tent opgezet op het Stephanusplein, één van de parkeerlocaties. Op zich niet zo erg als het alleen die dag betreft wanneer het evenement gehouden wordt. Maar tijdens dit evenement is deze parkeerlocatie afgesloten geweest vanaf maandag 14 mei 2007 tot en met dinsdag 22 mei 2007. Dit is in onze optiek te lang.

Hiermee doe je de middenstand te kort, maar ook de toeristen en het winkelend publiek. Met heel veel bouwactiviteiten in het centrum zijn de parkeer mogelijkheden al zeer beperkt en onoverzichtelijk. Als er dan ook nog een grote tent een fors aantal parkeerplaatsen in beslag gaat nemen die dicht tegen het centrum aanliggen is de fractie van de ChristenUnie van mening dat hier toch aandacht voor gevraagd dient te worden.

Daarom een drietal vragen hierover.

1 Waarom heeft het college gekozen voor een tent op deze parkeerlocatie. Waren er alternatieven? Bijvoorbeeld de locatie bij de brandweer kazerne, of alleen een podium.

2 Is er met de middenstandsvereniging over gesproken om deze parkeerlocatie een week lang aan de openbaarheid te ontrekken?

3 Gaat u in de toekomst hiermee rekening houden?”

De heer Meulman beantwoordt de vragen en is het eens met de heer Mulder. De fout ligt primair bij de gemeente, omdat in de vergunning die is verleend geen enkele voorwaarde is opgenomen over het afbreken van de tent. In voorgaande jaren zijn deze voorwaarden ook niet gesteld, maar werd de tent in goed overleg steeds direct na een evenement afgebroken.

Nu het kennelijk niet meer op deze wijze kan, wordt volgend jaar deze voorwaarde wel gesteld. Deze kan eventueel verbonden worden aan het niet op tijd afbreken van de tent, het vooraf opnemen van een dwangsom of het aanleggen van een zwarte lijst zijn waarop mensen staan vermeld die geen vergunning krijgen of bedrijven die niet de ruimte krijgen van de gemeente om hier een tent op te bouwen. De heer Meulman zegt toe dat hij uitzoekt of dit juridisch wel kan.

Reacties op 'Blokkeren parkeerplaats'