ChristenUnie fractie op werkbezoek bij ATC Hardenberg

maandag 28 mei 2007

Dinsdag 22 mei bezocht de gemeenteraadsfractie van de ChristenUnie het Arbeid Trainingscentrum Hardenberg, om zich te laten informeren over de stand van zaken.

Het ATC is begin 2006 gestart en heeft als doel om jongeren met weinig kans op werk te begeleiden naar integratie in de vrije markt. Dit wordt gedaan door een bedrijfsmatige werkomgeving te creeren zodat de deelnemers kunnen wennen aan de situatie zoals die 'in het echt' ook is. Met name een goede werkhouding en de veiligheidsaspecten worden hierdoor aangeleerd. Ook biedt het ATC ook mogelijkheden om branche-gerichte cursussen te volgen. “Een van de oorzaken van de lage kans op werk is namelijk vaak de startkwalificatie”, weet projectleider Eric van Asten.

De ChristenUnie fractie was onder de indruk van de professionele benadering van het ATC. Zo is het ATC nu Melba-gecertificeerd. Melba is een systeem waarmee aan de ene kant de mogelijkheden van een persoon en aan de andere kant de eisen van een functie gedocumenteerd kunnen worden. De vergelijking van deze beide profielen maakt adequate advisering mogelijk.

Door de subsidie van de Gemeente Hardenberg kan de heer Van Asten nu werken aan een goed fundament voor de toekomst, door verbreding van de instroom.“Doel van het ATC is dat wij op eigen benen kunnen staan. Hiervoor hebben wij een constante bezetting nodig van 10 to 15 FTE. We hebben genoeg werkaanbod, door onze goede contacten met het bedrijfsleven. De uitdaging is nu om meer opdrachtgevers te contracteren voor de instroom van voldoende deelnemers” legt de heer Van Asten uit. “Dit wordt op dit moment moeilijker gemaakt door de verbeterende situatie op de lokale arbeidsmarkt”.

De conclusie van deze middag was voor de ChristenUnie fractie, dat de opzet van het ATC voldoet aan het doel om (met name) jongeren een goede voorbereiding te bieden op een toekomst bij een 'echte' werkgever, en bovendien dat een goed samenspel tussen onderwijsinstellingen en het bedrijfsleven voor die beide partijen voordelen oplevert. De ChristenUnie fractie wenst de heer Van Asten dan ook succes bij het leggen van een goed fundament voor de toekomst, zodat het ATC in de toekomst stevig op eigen benen verder kan.

zie ook: http://www.atc-hardenberg.nl/

Reacties op 'ChristenUnie fractie op werkbezoek bij ATC Hardenberg'