Alcoholmatigingsbeleid

maandag 07 maart 2011 09:34

Het alcoholmatigingsbeleid Fris over Drank van de gemeente Hardenberg
gaat de komende twee jaar verder met het betrekken van maatschappelijke
partners.

Dat blijkt uit de nota Aanpak matiging middelengebruik 2011-2013 die het college heeft vastgesteld. Steeds meer mensen kennen de campagne en zijn zich bewust van de gevaren van te jong en te veel alcohol. De fractie van de ChristenUnie is blij met de inmiddels flinke stappen die gezet zijn op het terrein van alcoholmatiging. Er is een goede samenwerking met o.a. Centrum voor Jeugd en Gezin en Tactus wat betreft vroegsignalering. In de orienterende ronde op 8 februari 2011 heeft de heer Ron Bovens van het Trimbosinstituut een presentatie gegeven over aanpak alcoholmatigingsbeleid. N.a.v. de presentatie is het onderwerp in de orienterende ronde van 1 maart 2011 besproken. Van belang is permanente aandacht te blijven schenken aan universele preventie. Uit een onderzoek van dhr.Bovens blijkt dat er winst te behalen is uit voorlichting. Een hoog percentage van de ondervraagden vindt de basisschoolleeftijd geschikt om met alcoholvoorlichting te beginnen. De organisatie zet er dan ook op in dat er in de groepen 7 en 8 van de basisscholen en de groepen 1 en 2 van het voortgezet onderwijs, structurele voorlichting aan leerlingen en hun ouders gegeven wordt over alcoholgebruik en stimuleren scholen om beleid t.a.v. middelengebruik op te stellen. Fris over Drank heeft als doel om te voorkomen dat jongeren onder de 16 jaar alcohol drinken en het alcoholgebruik bij jongeren boven de 16 jaar te verminderen.

Reacties op 'Alcoholmatigingsbeleid'