Bouw MFC Dedemsvaart stap dichterbij

MFC Dedemsvaartmaandag 07 maart 2011 09:29

Op dinsdag 1 maart heeft de gemeenteraad over de nieuwbouw van het Multifunctionele Centrum in Dedemsvaart gesproken.

Om te voorkomen dat ‘t Centrum in Dedemsvaart moest sluiten als gevolg van een dreigend faillissement van de vorige eigenaar, een stichting, heeft de gemeente het sterk verouderde gebouw aan de Julianastraat in september 2009 overgenomen. Vanaf die tijd is de gemeente eigenaar en verantwoordelijk voor de exploitatie en het beheer.

De ChristenUnie was indertijd voorstander van deze overname, omdat anders een grote kern als Dedemsvaart haar centrale ontmoetingsplaats zou verliezen. Maar deze situatie moet niet te lang duren, want het is geen gemeentelijke taak om een MFC te runnen. Daarom wordt sinds de overname door een tijdelijke beheerder namens de gemeente hard gewerkt aan een gezondere exploitatie. Door de inwoners wordt steeds meer gebruik gemaakt van ’t Centrum.

Intussen is er veel overleg geweest met verschillende partijen in  Dedemsvaart over deelname aan het MFC. Een aantal heeft aangegeven dat ze van het nieuw te bouwen MFC gebruik wil maken. Zoals de Stuw, de bibliotheek, Carinova, St Prokind en de politie. Het Klanten Contact Centrum van de gemeente zou er ook goed in passen. Verder heeft ’t Centrum intussen een goedlopende  horecavoorziening en een theaterzaal. Natuurlijk moet uiteindelijk blijken dat de partijen ook echt mee gaan doen.

De gemeenteraad heeft nu besloten dat het nieuwe MFC op dezelfde plek, midden in het hart van Dedemsvaart, gebouwd moet worden. Het wordt een gedeeltelijk nieuw gebouw, met renovatie van de historisch interessante onderdelen. De gemeenteraad heeft nu 150.000 euro beschikbaar gesteld voor alle voorbereidingen en plankosten. Bij de 1ste Bestuursrapportage zullen alle bedragen voor het MFC worden vastgesteld. Ook woningbouwstichting De Veste heeft aangegeven in ’t Centrum te willen investeren. Voordeel daarvan is dat gebruikers alleen de huur hoeven te betalen.

De ChristenUnie heeft aangegeven dat het tijd wordt voor de bevolking van Dedemsvaart om het MFC over te nemen. Op de weg daar naar toe was dit voorstel een belangrijke stap.

Reacties op 'Bouw MFC Dedemsvaart stap dichterbij'